söndag 4 mars 2012

Plommonfärgat i Plommonlandet...

 På bild 1. Dubbel lila Aurikel, Brunnäva, Liljetulpan "Burgundy" och rosen "Cardinal de Richeliu"


Vilket väder det har varit!! Igår var det vindstilla, soligt och nästan 10 grader varmt...underbart! var ute hela dagen och föryngrat vår Snöbärshäck Symphoricarpos. Det är en perfekt häck om man vill ha en tät och upp till 1,8 m hög på kort tid...MEN nackdelen är att det sätter friskt med rotskott. man får se till att man har minst en gräsklippsbredd längst den så man med gräsklipparen kan hålla den i schack. Vi har slarvat med det på vissa ställen så där blir häcken tjockare och tjockare för varje år, så nu fick jag ta tag i eländet. Förutom att jag hade blåsor i massor på händerna fick jag också känna av all pyttesmå brännässlor som börjat krypa fram. Endast någon cm hög men brännande som tusan. Lila eller plomman som jag vill kalla den är ju en färg som med jämna mellanrum är på modet i kläder och övrigt. I trädgården tyckar jag det är en jätte fin färg att arbeta med. Att blanda in rödbladigt till det lila är väldigt effektfullt.
 Ladet är i den del av trädgården som vi gjorde först. Mitt i landet står en Blodhägg Prunus padus colorata. Den är inte så tät så det som växer under får lagom med ljus och dom rosa blommorna tidigt på sommaren står sig fint till bladverket. Vi arbetar efter principen lager på lager och i dom äldre delarna av trädgården har det tagit sig ordentligt. Som ni kan se på den andra bilden finns det inte mycket jord synligt och det gör att ogräsrensningen håller sig på ett minimum. Martäckaren på bild 2 är en rödbladig Revsuga Ajuga reptans Atropurporea. För att få den lila färgen även en bit upp är Clematis ett bra val. på bild 3 Clematisen "Mikelite" som vi köpt via nätet från Estland. Jag vet att många rycker på näsan åt lupiner, men jag bara älskar dem, den på bilden har köpts utan namn.

Vad ute nu så mycket ni kan, vem vet vad som väntar runt hörnet om det inte är brännässlor så kanske det är en snöstorm...hua!

Trevligt veckoslut.

Ken

7 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

NEHEJ minsann någon snöstorm vill vi INTE ha nu:)) Visst är det ljuvligt att vara ute nu, har åkt på en riktigt enveten förkylning bara så jag vill inte anstränga luftrören för mycket för nu vill jag bli frisk. Plommonfärgen är väldigt vacker men vi är inte lika duktiga på att matcha färger som ni är men det brukar bli rätt bra ändå:)) Ha det got/Monne

Hannele på Hisingen sa...

Läcker färg! Lupin är underskattad..

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Underbara färger! Kan inte bli fel med en rabatt i de färgerna. :)
Ha en finfin vecka!
Hälsar,
Anna-Karin

Berit sa...

Å vilka underbara färg den aurikeln har!!
Ha en alldeles underbar dag!!

Annika Christensen sa...

Bakslag är ju inget ovanligt nu förtiden. Men jag hoppas jag slipper.
Såg er allt på TV längtar till nästa söndag.
Fina färger ni bjuder på i plommonlandet.
Kramisar
Annika

Candylei sa...

Beautiful color combinations!

Törnrosa sa...

Vilken helt underbar blogg ni har! Bilder, text, alla vackra växter... Hit ska jag komma igen! Tack för idag.
Hej från Törnrosa