söndag 18 mars 2012

Snöbollslandet...


Nu har våren kommit på allvar. Idag hördes tranorna för första gången. När dom hörs på våren blir jag lika lycklig som jag blir ledsen när jag ser dom på hösten flytta söder ut. Idag har jag varit ute i trädgården och satt upp flera fågelholkar till småfåglarna. man blir så glad när man arbetar i trädgården tidigt på sommaren och hör ungarna pipa efter mat i dom. Snöbollslandet är ett av dom delar i vår trädgård som har några år på nacken. Det är en rabatt som ligger som en mjuk front framför en av våra uteplatser. På uteplatsen har vi en tät häck i ryggen, en Tårbjörk som skapar ett skyddande parasoll och just snöbollslandet framför. I landet finns en Snöbollsbuske, Paradisbuske och en Hängsälg alla kraftigt uppklippta för att på så vis ge lä men ändå fri sikt ut i trädgården. Att klippa upp buskar på det här viset gör också att det finns en stor yta under dom för andra växter som små buskar och perenner. Det skapar också skuggigare områden som är perfekt för lundväxter.

Paeonia lactiflora Namnlös

Önskar er alla en trevlig fortsättning på helgen, Ken

5 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Jag känner piondoften ända hem till mig. Härligt!
Ikväll måste jag bara sätta mig vid datorn och se tv-programmet från er trädgård. Har tyvärr inte TV8.
Eva

Hannele på Hisingen sa...

Fel namn, den heter ju Studentbuske... för den har varit full av vita studentmössor varje vår när vi haft studentfest...

Rosor och ruiner sa...

NU har jag sett programmet! Oj oj säger jag bara, vilken trädgård ni har! Helt fantastisk!

Linda sa...

Å slike snøballer vil vi ha:) Så søte:)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vacker trots att den inte har något namn är den allt, pionen.
Har tittat på er via tvn och återigen njutit av er härliga trädgård.
Ha det gott
Birgitta