måndag 17 januari 2011

Pioner pioner pioner....

Vi är helt galna i pioner......HELT GALNA!!
Pioner finns i många olika färger och former, enkla, halvfyllda, fyllda.
.
Vi har under årens lopp samlat på oss över 130 olika sorter. Alla blommar förstås inte än, dom kan vara ganska sega i starten men har dom etablerat sig så blommar dom helt fantastiskt.

Pioner är fina samplanteringsväxter både till andra perenner men också till buskar med färgade löv. Efter blomningen håller sig bladverket friskt och grönt och fyller ut bra i rabatten.

Dom senaste tio åren har det kommit många nya sorter och en som blivit vanligare i handeln är Itho-hybriden.
Det är en korsning mellan Buskpion och Luktpion. Det gör att den får blommor som påminner om buskpionens men eftersom den inte är vedartad är den mycket härdigare.


Vi fick idag reda på att vi ska medverka i en ny dansk bok om pioner som kommer ut i april.
Den är skriven och fotograferad av Claus Dalby och ges ut av hans bokförlag Clematis.
Det ska bli jätte roligt att se. Claes var hos oss i somras och fotograferade till sin bok, en mycket trevlig man.
.
Ken

27 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Usch så fula :o))))!!!!!!
Jag vill HA ALLA!!!

Lenas trädgård sa...

SUCK!!! Så vackra! Och så långt borta! ...Men de kommer, det vet vi ju!
Härligt att bli påminnd om det.
Hälsn Lena

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Så vackert! Underbara kollage. Läste att Claus tipsade om er igår s jag misstänkte att ni skulle vara med i nästa bok. Ser verkligen fram emot den. :) Sen har jag en liten fråga. Just nu är jag helt betagen av ljusgult och ser att ni har några sorter av just ljusgula pioner. Har ni något tips på vilka sorter (väldigt gärna ljusgula då) jag ska satsa på som bor i zon 4?
Tack igen för underbara biler,
hälsar Anna-Karin!

Lena/isklockan sa...

Underbara collage av vackra blommor. 130 st....oj inte dåligt. Kram

Karin sa...

Pioner är underbara.
Karin

Tant Grön sa...

Pioner är verkligen något att drömma om just nu. Så tjusiga att man nästan inte tror att dom finns på riktigt.
Jag har hemska problem med sniglar och rådjur i min trädgård, men pionerna låter dom bli, faktiskt. Ännu ett argument för att fylla trädgården med ännu fler pioner!

Nette sa...

Hvor fine billeder. Vi er nogle stykker som glæder os MEGET til Claus Dalbys nye bog.

Suk, tænk at have så mange forskellige pæoner, som I har. Pragtfuldt! I det hele taget en skøn have I har lavet.

Spirande grönt - sa...

Imponerande samling!

Ha en fin vecka,
Rebecca

Alen Trädgård sa...

Åh,vilken ära:)) Vad otroligt roligt men ni har ju också hur mycket snyggt som helst, kan ju bara sitta och dregla över härligheterna:) Ha det gott/Monne

Helens trädgård sa...

Åhhh, vilken underbar samling av Pioner!

Christina sa...

Grattis till bokmedverkan! Underbara pioner! Har ni öppen trädgård någon gång, när dom blommar, så kommer jag direkt!
Ha det riktigt gott!
Christina

ullis sa...

Vad ska man säga annat än: alldeles underbart, helt fantastiskt underbart!
Längtar till pionernas tid... alltså från tidig vår till sensommaren för de är ju så trevliga och blommar under så lång tid...Må väl! Kram Ullis

trädgårdsmakare Hillevissan sa...

Mengusåsnugygga bilder! Jag förstår att C tyckte han kommit till paradiset:-)
Kram H.

Ester sa...

Vilka blommor! Kan inte se mig mätt på dem. Jättegrattis till bokprojektet!
Kram Ester

Lotta sa...

Underbara! Den boken ska jag hålla utkik efter.

Trädgårdsliv på Högagärde sa...

O så vackert. Särskilt de svavelgula väcker en massa habegär.
Jag vill ha alla...
Vill passa på att tacka för en fin blogg som har inspirerat mig och mitt trädgårdsliv på så många olika vis. Jag har till och med börjat blogga själv. För ett par veckor sedan tog jag mina första staplande steg in i bloggvärlden.
Kom tex. på att det var ganska dumt att börja mitt i vintern då det ju inte finns så mycket kul att fota.
Hälsn. Flitiga Lisa

Lillianna sa...

Vad spännande med en ny bok! Det blir många nu som ni är med i, vilket är jätteroligt när ni har så fint både ute och inne.

/Lillianna
http://tradgards-tankar.blogspot.com/

Med fingrarna i (j)orden sa...

Pioner, pioner, pioner. Tur att det finns fler "pionnördar". Jag måste få komma och hälsa på när de blommar!
Och så kul med Claes bok (fast jag visste ju redan)!
Allt gott
Eva

Hanna C sa...

Åh vilka inspirerande bilder! Bara måste köpa några ljusrosa pioner nästa säsong!

Anonym sa...

Keep posting stuff like this i really like it

Trädgårdsdrömmar sa...

Anna-Karin:
Det är en Svavelpion som är enkel och ljusgul. Sen är det en pion vi köpt på Guldmedsgården i Ljung.
När vi köpte den hade den inget namn men i dag tror jag att den heter Guldsmedsgården. Det är inga problem att ha pioner i zon 4.

Linda sa...

Absolutt en favoritt:) Gleder meg til å lese om deres pioner i boken til Claus:)

Claus Dalby sa...

Kære venner - tak for 'reklamen'. Sidder lige nu og skriver på livet løs, og det går SÅ godt.

Gunilla sa...

Otroligt vilka fina pioner. Och spännande med besök av Claus Dalby.

Och komma i hans nästa bok så roligt.
Ni måste ha riktigt bra odlingsmöjligheter för att pionerna skall trivas så bra när ni har så många sorter.

Ha det gott
Gunilla

Britt sa...

jösses vad mång olika sorter ni har Visste inte ens att det fanns så många//Brittt

Anita sa...

Nej men! 130 sorters pioner. Det är ju fantastiskt. Och vilka bilder du visar. Vilken njutning! Grattis till er medverkan i Claus Dalbys bok.

Nu ska jag njuta en stund till av dina pionbilder!

Hannele på Hisingen sa...

jag skulle tänka mej alla dom på mitt berg..