onsdag 5 januari 2011

Trädgårdsvandring...Rosariet

Ros "Louis Bugnet"
.
Mitt i rosariet står ett vårdträd, en Paraplyalm Ulmus glabra pendula. Den ska bilda ett paraply över den öppna ytan i rosariet som man kan sitta under i den vandrande skuggan
och beskåda allt ifrån.

Rosor tenderar ibland på att bli lite pinniga så vi blandar friskt in många olika perenner, tex primulor, pioner, nävor och flox allt för att få en rik blomning under hela säsongen.

Runt rosariet har vi ett 1m högt gråmålat staket. Dels för att skapa rumskänsla men också för att skapa ett skydd från rosknoppsälskande djur och för att skapa ett mikroklimat som roserna verkar gilla.
.
Rosorna här inne går i vitt och rosa. Eftersom vi bor i en hög zon har vi bara Kanadensiska och gammeldags rosor som tål det mesta.

En unik soffa måste man ha i ett rosarie, så man kan sätta sig ner och njuta av blommorna och dofterna. Soffan tillverkade jag och svärsonen utav loppisfynd, en järnsäng och två sängbord.
Inte den bekvämaste att sitta i men vi är ensamma om den i alla fall och fin blev den.


Att detta är ett blommande paradis under sommaren är svårt att förstå idag. Igentligen är jag glad över att bo i en tempererad zon, det är ju att längtan som gör det så mycket bättre när man väl är framme vid målet.

Ha det bra i vinterkylan

Ken

26 kommentarer:

LindaLunda sa...

Ahh så fint!
Den soffan är bara underbar.
Linda

Ingela Olausson sa...

Vilket fint rosarium. Jag tyckte att paraplyalmen var fin.
Jag undrar om det är sådana träd som växer på kyrkogården i Tranemo?
Jag har beundrat dem, men inte vetat vad dom heter.
Håller med om att våra årstider gör att man uppskattar vår och sommar mer.

Spirande grönt - sa...

Vilket fint rostorn!

Ha en fin onsdagkväll,
Rebecca

Christina sa...

Underbara rosbilder och vilken härlig unik soffa!
Jag tycker också om de olika årstiderna, så man kan längta lite!
Ha det gott!
Christina

Randi sa...

Så ljuvligt! Den läckra soffan är verkligen ett toppenfynd! Längtar redan efter mina rosor. Men de ligger tryggt och vilar under ett tjockt täcke. De är nog de enda, som gillar läget just nu. Visserligen gillar jag 4 årstider, men nu är det verkligen "too much" här nere hos oss.
Kram Randi

Med fingrarna i (j)orden sa...

Rosor mmmmmm Jag måste definitivt plantera flera rosor.
Önskar er ett gott nytt år!
Eva

Börjelundskan sa...

Åhhhh, vad man längtar nu, jag kan ana rosornas dofter! ;). Längtar efter sommarens trädgårdsdag hos er, (för ni har väl öppet i år igen) :D.

Ha en mysig helg med hela familjen. Vi hörs Kraaam Cin

Lotta sa...

Jag gav upp rosor för flera år sedan pga rådjuren. Men nu har vi lyckats stänga dem ute och det börjar pirra lite i rosnerven igen. Dessa bilder hjäpte verkligen till!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mmmmm, era rosor & pioner doftar underbart...jag tog en lång god sniff när jag såg bilderna! :o)

Betty sa...

Vad smart !!! Har alltid trott att ni använt er av IKEA´s dagbädd , men den är ju faktiskt mkt djupare.
Ser att fler är sugna på pasteller , lööövelyy !!!

Kram på er ! Bettan i torpet

Compact Garden sa...

Snö snö snö...men vackert är det i alla fall..snön är snart borta i stan, det är bara en hård is skorpa på gatorna..

Kram på er /Anne

Alen Trädgård sa...

Ja den soffan är som sagt inte bara unik den är så himla vacker och är liksom "gjord" för platsen:) Ni har verkligen fått till en helt underbara blandning av både rosor och perenner i rosariet;) Jag gillar också de olika årstiderna men det skulle varit ett mycket kort vinter så hade det varit perfekt:)) Ha det gott/Monne

Annika Christensen sa...

Wow vilka fina kanter och välklippt gräs. Skall försöka satsa på lite rosor i år tänkte jag sniglarna äter ju ialla fall inte det.
Ha en skön söndag.
Annika

Anita sa...

Hej Ken & Carina!

Vilken härlig blogg ni har, för att inte tala om trädgården. Jag hamnade här av en slump då jag sökte efter vit gräslök, Allium schoenoprasum 'Album'. Har just läst er årskrönika och detta intressanta inlägg om rosor. Vilken vacker soffa. Från och med nu kommer jag att bli en stadig besökare hos er.

En god fortsättning på 2011!

/Anita

Helens trädgård sa...

Vilken underbar soffa! Den är som pricken över i:et bland alla vackra rosor.
Paraplyalmen är ett helt bedårande vackert träd.
Jag hade turen att hitta ett i Lettland förra sommaren som fick följa med mig hem.
Ha en fin söndag!

Moa sa...

Åh så ljuvligt det ser ut i ditt rosarie.. ljuvligt att sitta i den fina soffan som passar så fint där. Längtan till vår o sommar gör ju att man njuter desto mer tror jag.. Ha en härlig söndag.. kram/Moa

Humlans Lott sa...

Åååå, jag är kär i Louis Bugnet. En fantastiskt vacker ros - måste ha! Hade en i min fina villaträdgård med efter seperation bidde jag av med både villa, trädgård och rosor. Ganska sorgligt, men försöker nu bygga upp en ny rosenträdgård. Ni verkar ha ett fantastiskt rosarium. Tack för titten!

Claus Dalby sa...

Kære venner,

Ja, det er ikke til at undvære hverken roser eller pæoner. Skriver lige nu på bogen om sidstnævnte.

Godt nytår. Vi ses.

Britt sa...

Gillar soffan den är ni nog ensamma om. Fina bilder som alltid//Britt

Malin sa...

Åhh vad härligt det såg ut med alla rosor!! Nu längtar man VERKLIGEN tills all snö har tinat bort!
Superfin soffa:)

Hannele på Hisingen sa...

doftar ända hit

Madam Bæk sa...

Skøn skøn blog I har. Jeg vil gerne linke mig til som følger, men kan ikke se, hvor jeg skal gøre det?

Ønsker fortsat en dejlig søndag.

Susanne sa...

Skøn blog!
Hilsen www.brocantebysusanne.blogspot.dk

Nette sa...

Claus Dalby linkede til jeres blog fra sin egen, og hvor var det en god idé. Meget fin havestil som giver en helt vidunderlig atmosfære. Jeg har set billeder fra jeres have i Claus Dalbys bøger, og jeg må helt ærligt sige, at jeg beundrer jeres lille plet på jorden!

Ester sa...

Det är så fint i ert rosarium! Tänk att vi är på rätt sida om vintersolståndet, så nu går det åt rätt håll... Snart (hmm, nja nästan i alla fall) blommar det igen!
Kram Ester

Sylvia sa...

Soffan är ju ett genidrag! Man kan verkligen kalla den trendig, inget slit-och-släng här inte!!