onsdag 9 februari 2011

Rönnar och Fläder i alla former

 Den vildväxande rönnen som vi har i Sverige är jättefin, både när den blommar och när den senare får sina frukter. Kalas för fåglarna på hösten.

Sorbus "Dodong"

Får en helt otrolig färgprakt på hösten. Den har också väldigt stora blommor och blad.

Sambucus "Madonna"

Både rönnar och fläder finns i många olika varigerade sorter. Här en fläder med gulbrokiga blad.

 Sambucus pulverutenta

Fläder och Rönnar är bra för lite mindre trädgårdar eftersom dom inte blir så stora. Dom säljs ofta som buskar men vi stammar upp våra så att dom blir som små flerstammiga träd.

Det finns också en del rödbladiga fläder, med både vanliga och mer flikiga plad.
Detta är en Blodfläder Sorbus nigra "Black Lace" som får rosa blommor. Det blir inte så mycket bär på den men dom är inte giftiga så det går att göra saft och gele på dom.


Pärlrönnen  Sorbus koehneans har mindre blad och vita frukter. Väldigt dekorativ. Det finns rönnar med både rosa och gula frukter.

Sist men inte minst har vi Flkbladig druvfläder Sambucus racemosa "Sutherland" den är gulbladig och blommar som en vanlig fläder MEN denna är giftig så att man kan inte använda frukterna till något ätbart, men fin är den.

Ha en trevlig vecka
Ken

10 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Hihihi... Ken!!!!
Nu har du väl fått feber??
När du kallar fläder för rönn???
GULLGUBBE!

ullis sa...

Gillar oxå rönnar och fläder...!!!
'Madonnan' var riktigt snygg- väcker 'ha-begär' hos mig! Ha't gött! Ullis

Trädgårdsdrömmar sa...

Så går det när man har lite bråttom och tänker på två olika inlägg samtidigt....knas blev det.
Ken

Linda Lunda sa...

UNDERBART Knas!!!
Förgyllde hela min kväll!!!
Detta kommer jag att reta dig med så länge jag kommer ihåg det....
LINDA

Anna-Karin, Landet Krokus sa...

Fina bilder på vackra träd. Sorbus "Dodong" är ett av mina två drömträd (det andra är rödbladig björk). Tyvärr har jag inte plats för några träd som blir såpass stora. Satsar på en liten prydnadsapel i stället. En fråga - hur stor blir er blodfläder?
Må så gott!
Hälsar,
Anna-Karin

Trädgårdsdrömmar sa...

Anna-Karin:
Jag klipper ganska friskt i våra buskar. Formar den som jag vill ha den och så att den inte blir för stor. Kan tänka mig att den hos oss i zon 4-5 blir ca 4m hög om den får växa fritt.
Ken

Tusenfröjd sa...

Fläder och rönn... är såå vackra. Framför allt är det många som får sååå fina höstfärger!
Snyggt!

Ha det bäst!
Kram Liv

gittan sa...

Jag gillar också rönnar men har bara en Ullungrönn än så länge =)

Betty sa...

Planterade 3st fläderbuskar förra våren så nu hoppas jag på egen produktion av flädersaft.
Våra avenbokshäckar får defenitivt täckas in till nästa vinter för jisses vilka prövningar de utsätts för av hardj..... o rådjursdj.... , ursäkta men de är inte mina kompisar just nu.

Hoppas ni får en mysig helg.

Kramar från grannen i torpet !

Anjas Hill sa...

Oj, oj! Gôrläckert! Tänk att få plats med så många träd! Syns det ända dit hur avundsjuk jag e'?
Ha en underbar alla hjärtans dag!/Anja