söndag 30 januari 2011

Skyddad trädgård ??????


I
I vår trädgård så har vi garderat med Madonnor, änglar och demoner allt för att få så mycket beskydd som möjligt. Men vad hjälper det när man egentligen borde satsat  på ett viltstaket förra året.
Rådjuren känner sig väldigt hemtama. En liten apertif innan middagen, lite salt från bildäcken.

Jag kastar längtansfulla blickar in mot trädgårdshuset. Undra hur våra skyddslingar mår.

Vidare på vandringen så hittar jag en något uppäten Koreagran. Hela skogen är full av granar, men fint ska det va.... En Rhododendron som har mist alla sina delikata blad. Så man får bura in dom som man är mest rädd om.
Carina


15 kommentarer:

Ester sa...

Sorgligt... Men skönt att ni verkar ha fått fart på datorn!
Må så Gott!
Ester o Pelle

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Änglar och demoner skyddar en antagligan bara från onda själar.
Och Bambi med tjocka släkten tillhör deffinitivt inte denna grupperingen. Staket och burar är nog det som hjälpa bäst.
Synd om koreagranen och allt annat.
Vi fick dra ett högt fårstängsel i häcken mot åkern, annars hade vi inte nånting kvar i trädgården.
Ha en mysig söndags kväll, Petra B.

Karin sa...

Inte kul. Såg att flera rosor brutits av snön! Viltstaket är ju inte så vackert ...
Karin

ullis sa...

Har samma problem med rådjur som ni verkar ha, har dock inte provat med demoner eller madonnor som skydd- misstänker att det effektivaste är ett 2 meter högt gunnebostängsel, men vem vill ha det?
Ha en fin söndagskväll/ Ullis

Trädgårdsdrömmar sa...

Ester det har vi inte. Sitter med en annan dator. JAG VILL BARA DÖÖÖÖÖ. Allt är troligtvis borta.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hmmm...
BÄsta skyddet verkar vara att vara ute själv och patrullera ägorna:-)
Jag tycker de verkar bli upprörda över att man lämnar doftspår av sina hädner mot blad och barr, funkar hos mig. (men vi kanske inte har så hungriga djur:-)

Kram H.

Anita sa...

Det är jättetrist när rådjuren går fram över ens växter. Men hos mig så har dom ännu inte gått på någon rhododendron. Det har väl funnits så många andra godsaker förstås.

Annika Christensen sa...

Det är ett elände med de där fyrfotingarna...
Tycker de kan hålla sig till granarna i skogen men men...
Jag har också haft besök av dem i år inte kul alls.
Ha det så bra ni kan iallafall
Annika

Hannele på Hisingen sa...

rådjur är godast på tallriken...

Helens trädgård sa...

Nej men usch, vad trist!
Inte kul då rådjuren kommer in i trädgården och äter upp växterna.
Ha en fin avslutning på helgen!

Anjas Hill sa...

Haa! Jag har varken madonnor eller demoner utan just precis - ett viltstaket!;))!
Usch så synd det är - jag känner igen precis det där att de jäklarna käkar även sådant som skogen kan bjuda på!
Av egen erfarenhet rekommenderar jag ett riktigt viltstaket! OCH! För all del! Fresta er inte att installera den där genomskinliga nylonsaken. Den ser inte älgarna t.ex., utan viltet trasslar sig i den (och fåglar) i bland och den går sönder. Ett riktigt viltstaket är en utmärkt klätterställ för klängande växter!/Anja

Anonym sa...

Hej sötisar -

jag var i en trädgård, där de satt upp tallriksstora (små tallrikar) vita plastlock, fastspikade på en träpinne i brösthöjd ungefär. Jag blev mycket förbryllad, men fick som svar på mina frågor veta, att det var för att skrämma bort rådjuren. När ett rådjur blir rädd, så fäller den upp svansen och visar den vita pälsfläcken i baken som en varning till andra rådjur, när den sedan skuttar iväg. Tanken var alltså, att de vita plastlocken skulle signalera "fara" till rådjuren, så att de inte vågade sig in trädgården.

Om det funkar? Ingen aning. Jag har aldrig provat själv.
Vill man ha vita plastlock i trädgården? Nä - men ni är så kreativa, att jag är övertygad om att ni hittar på någon rolig variant... vita, runda betonggjutningar?

Stor kram - Anna Ö

Furulunden sa...

Ser at dere fortsatt ikke har fått opp følgeknapp. Hvis dere kunne tenke dere å titte innom meg og følge meg, er det enklere for meg å se når det skjer noe hos dere:) Synes dere har så fin blogg;))

Alen Trädgård sa...

Ja dessa marodörer är ett gissel för oss trädgårdsnördar:( Om det bara hade hjälpt med madonnor och skyddsänglar ändå. Här har de också börjat med att krafsa i rabatterna (som om det inte var nog att de åt upp knoppar och fejade hornen) så det ser förfärligt ut på sina ställen. Vågar knappt tänka på hur det ska se ut till våren när allt börjar att sticka i rabatterna. Dagliljorna måste jag försöka att passa på något sätt.Ha det gott/Monne

GRØNN FRYD HOS MONIQUE - sa...

En slags trøst, ihvertfall, at du har fine muligheter til rådyrfoto!