måndag 11 juli 2011

Flädertider.....strålande tider.....

Vi tycker om fläder ......väldigt mycket. Inte bara i saft utan allra helst som prynad i trädgården. Har man mer än tre så har man en samling....så då har vi väl en Flädersamling. Vi bor granne med en kvinna som skapar magi med allt ätbart. Av henne fick jag det ultimata receptet på fläderblomsaft. Våra rödbladiga  fläder Sambucus nigra Black lace samt Sambucus Black beauty fick länsas på blommor då de var de som blommade mest. Därav den rosa tonen.
Passade på att knipsa av lite lavendel och bakade lavendelskorpor till fikat idag.
Sambucus nigra Aurea                   Sambucus Canadensis acutiloba

Det viktigaste att tänka på när man gör flädersaft är att tänka på vilken sorts fläderbuske man plockar blommor eller bär ifrån. Välj alltid en Sambucus Nigra!!!!! Druvflädern Sambucus racemosa samt sommarflädern Sambucus ebulus är giftiga. Så jag kunde lugnt göra saft av mina rödbladiga för de är "Nigror" båda två.
Sambucus nigra Aureo marginata              Sambucus nigra Madonna

Fläders blad kan se olika ut, det är det som gör dom så åtråvärda i vår trädgård. Gröna, röda, gula flikiga osv. Har haft den spräckliga Sambucus nigra pulverutenta flera gånger, men den har dött. Den vill sig inte här. Kanske vi prövar fler gånger för den är så snygg!!!!!
Sambucus nigra Black beauty                        Sambucus nigra Black lace

Dessa blommor plockade jag till min saft. Här kommer receptet:

40 blomklasar
2 citroner (skär bort skalet och allt det vita. Det ger saften en besk smak.) skiva och lägg i en gryta.
2 kg socker
50 g citronsyra
Häll på 2 liter kokande vatten.
Låt svalna och ställ in i kylskåpet i 3 dygn.
Sila
Lägg i flytande Atamon 1/2 tsk per liter.
Sambucus nigra Laciniata         Sambucus racemosa Sutherland gold

Ha det gott...nu ska jag gå och fika.....
Carina

10 kommentarer:

Cika sa...

Fina bilder!Och tack för receptet på flädersaft! Jag tycker också om fläder, hoppas att min "sambucus nigra" övervintrar. Då vill jag göra saft..och sylt av bären. /cika

Hannele på Hisingen sa...

jag fick nyss sonens goda flädersaft. Testa fläderblommor i plättdeg, servera med vaniljglass, mums.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

En sån läcker färg det blev...det får jag nog också testa.
Kram Lydia

Karin SKARA sa...

Hur skall jag halvera receptet tycker du när jag bara har 3 blommor på vår Sambucus nigra 'Black Lace'
De andra har redan blommat över. Får försöka spara till nästa år istället.
Ha det gott
Karin //

Lisa sa...

Oj oj, så många snygga fläderbuskar du visar, jag blir alldeles ha-galen :-) Måste ut på turné och leta !
Ha det gott i den sköna sommaren !
Lisa/Lisas trädgård

Anonym sa...

Hej ,,jag har just köpt stuga o hitta stora buskar som är 2-3 meter o luktar fläder ser precis ut som de , har äta att jämföra med , men dessa e flikbladiga,,som laciniata! går det att ta fel om de e vit save när man bryter en gren luktar fläder...allt stämmer utom att bladen e flikiga?? jag har gjort saft men vågar inte dricka! är det inte något specifikt som skiljer druvflädern o den riktiga nigra laciniata? vore tacksma för svar! Anneli

Trädgårdsdrömmar sa...

Anneli!

Jag vågar inte råda dig när jag inte ser dina blad. Jag tycker att du ska googla på druvfäder bilder, så kan du jämföra bladen. Annars går du till plantskolan där du köpte busken, ta med ett blad och fråga dom. Nigran är den vanligaste flädern, men kolla upp det för säkerhets skull. Lycka till
Carina

Anonym sa...

Hej igen. om jag fattat rätt så kan druvflädern inte likna riktig då den e gulare o bruna kvistar, save...min ser ur som din laciniata på bilden inte som den bredvid. Min fråga är luktar den falska druvfl. fläder?? jag har äkta att jämföra med o denna e exact , så frågan är egentligen när man har fläder borde skillnaden vara tydlig...o i detta fall inget utom bladen...ska se om jag kan lägga in bild i morgon! ´Tack Anneli

Trädgårdsdrömmar sa...

Anneli

Att druvflädern har brunare kvistar beror på att det är fjolårets utväxt. På Laciniatan har jag fotat årets utväxt som inte har förvedats ännu.
Mvh Carina

dicentra sa...

Vilken härlig färg saften får när man använder de mörkbladiga sorterna,läckert!
Ja ha då är man en samlare när det gäller fläder också:-))

Hade väll några innan jag var på växtmarknaden i Kolding men där slank det med 3 st till!
Sambus nigra "Linearis grön mycket flikbladig o liksom skruvade blad spetsar.
Sumbus nigra"Albovariegata" vit spräcklig
Sambus nigra "Marmorata" Vit marmorerad.
Skall bli spännande o se om de överlever vintern här.

Ha det bra! M-L