onsdag 6 juli 2011

Våra damer.....

Nu har våra flickor mognat till sköna damer. Än blommar pionerna. Skönheten består även i en pions något bleknande ålderdom. De har en tendens att tappa i färg när blomman blir nån dag äldre. Men jag tycker att det är vackert. En del pioner blir vackrare ju äldre de blir. Precis som vi människor. Skönheten sitter ju i betraktarens öga.
 Även som vi människor så passar pioner finast ihop med andra. Även om de kan vara mycket vackra som solitärer, så tycker jag att de är som finast när de får nån kompis vid sin sida. Vänner, familj o.s.v som kan lyfta fram varandras bästa egenskaper. Jag tror inte att växterna konkurerar. Det är så vi har uppfostrat våra pioner. Så de blommar tillsammans med andra i bästa samförstånd.
 Kan man ha bättre livskamrater än en ros eller varför inte en näva?
 Den här Itho hybriden Prarie Charm får all vår beundran just nu.
En pion som inte fått mig på humör är just denna pion. Den blommade för första gången i år. Köpte den på Tradera för 2 år sen. Visst är den fin, men jag köpte 4 Itho hybrider för "många pengar" .........
Det här är vad det blev. Det konstiga var att när jag köpt dom så tänkte jag - Hur lätt det skulle va att bli lurad eftersom man får en knöl som blommar nått år efter. Då har de hunnit lura många och avregisterat sig. Det var precis det som hände. Så var försiktiga med att köpa dyrgripar som är svårkontrollerade.
Hälsningar från en som känner sig blåst.....
Men jag har beställt nya från Pionexperten i Danmark ...de kan man garanterat lita på, och det blev inte dyrare.
Carina

14 kommentarer:

Ruben sa...

CHARM är bara förnamnet på Prairie Charm!!!

Ha det gott!
/Ruben

Ruben sa...

PS
Vad dumt det blev när det kom ut i skrift, jag menar den är otroligt charmig!!!
/R

Rosor och ruiner sa...

Ja, visst kan man bli lurad, har också tänkt på det och inte vågat buda på några pioner. Pionexperten däremot är jag nöjd med, tre av fyra nyinköpta i höstas blommar redan i år!

Anna Vattenkanna sa...

Så fina kombinationer du satt samman till pionerna - håller med dig att det är vackrast när olika växter bildar en vacker enhet...

Kram Anna Vattenkanna

Tiziana sa...

Beautiful and unusual colors especially for your peonies!

Only today I found your blog through the blog Claus Dalby and was enchanted! I put one of the favorites! ;)

Mimi sa...

Jättefina pioner. Itoh-hybrider går jag het på just nu. Så det var roligt att se er prairie charm. Jag har förstått att åtminstone några av dem ska blomma längs med hela sommaren. Bartzella vet jag med säkerhet att lär göra så, men hur är det med de andra? Vet ni? Underbara bilder på underbara blommor! /Mimi

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ni har mycket väluppfostrade pioner, alla tycks leva i god samklang med sina grannar.
Tradera kan vara lite svårt, jag köpte gjutformar därifrån, fick dem aldrig o var 5 minuter från polisanmälan innan jag fick pengarna tillbaka...av 2 olika personer! Sen har jag handlat många andra plantor & saker därifrån & det har gått strålande...
Jag blir alldeles knäsvag av den orange pontaninii-hybriden, sååå läcker! :o)
Ha det gott i värmen,
Lydia

Ninnis sa...

Vilka otroligt vackra bilder som du så givmilt delar med dig av.

Tack för ögonfröjden.

Kram Ninni

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Mycket vackra.... allesammans!!! Ni har så mycket fint i trädgården att man blir stum. Har precis skaffat mina första pioner. Känns fantastiskt!!

Kram
Charlotte

Anonym sa...

Vackra bilder! I mina rabatter är det mer regel än undantag att det finns en eller flera pioner som lever i harmoni med sina grannar.Gunilla

Boäng sa...

Jättevackra färgkombinationer ni har. Kom att titta på en växt här i trädgården idag och tänkte på er. Odlar ni Bupleurum longifolium? den hade passat så bra in i era rost/aprikos-färgade planteringar.
Delar gärna med mig om ni inte har den och skulle vilja testa.

Ester sa...

Vilka härliga damer! Jag gillar också åldrande pioner, förutsatt att det inte regnar på dem. Håller tummarna för att dagens regn torkar upp fort och lätt - i alla fall i blomhuvudena. På marken får det gärna bli blött...Kan vi få det att regna från knähöjd, tror ni?;)
Kram Ester

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Heeeeej!
Man blir liksom aldrig besviken i den här trädgården:-) Såå många vackra växter och nya kombinationstips, en guldgruva helt enkelt!

Det där med Tradera har jag också tänkt på.... synd om alla som får sina drömmar solkade! Nedrans människor.

Jag såg att ni listade er i ZON listan, bra! Den har vuxit på så sakteliga, MEN... Den behövs fyllas på, och ni har så himla många läsare, så jag undrar blygt om ni inte skulle kunna tänka er att göra en finfin länkning till inlägget, så att fler hittar dit. Listan blir ju mer användbar för olika ändamål när den blir mer komplett. Hoppas ni själva har haft lite glädje av den och hittat nåt spännande där:-) Det har jag! Om ni vill så skulle ni också kunna skriva in landsdelen vid ert bloggnamn i listan, så man vet att det inte är i norrland ni bor..:-)

Ha det gott, snart semester här...skönt! kramkram Hillevi

Länken: http://stocksundgarden.blogspot.com/2011/06/svenska-tradgardsbloggar-uppdelat-pa.html

Hannele på Hisingen sa...

så mycket fint