onsdag 20 juli 2011

Min älskling du är som en ros......

Vi har ett  rosarie i vår trädgård. Enligt vår egen mening så startade det med att det var ett ovanligt bra rosår  2005. Men enligt vår dotter så började det med att det var rosrea på två av våra närmaste plantskolor. Hon påminde oss om hur vi åkte skytteltrafik fram och tillbaka ibland 2 ggr om dagen. Jäkla unge att ha ett så bra minne. Det var alltså så det började.
Eftersom vi bor i zon 4-5 så är det väldigt noga med vad vi planterar för rosor. Vi har mest Kanadensiskarosor samt gammeldags buskrosor. Även om vi gillar att knäcka zoner, så gäller inte det rosor. Där håller vi oss till zon 4 och uppåt. Allt för många rosor har dött för oss.
Rångedala plantskola är en jättebra plantskola med ett brett rossortiment. Flora Linnea är en annan guldgruva där vi också beställt rosor . På Zetas i Stockholm har det också inhandlats en hel del rosor.
Vi har väldigt många perenner i vårt rosarie som vi försöker färgstämma tillsammans med rosorna. I år har det varit fantastiskt vackert i rosariet. De flesta av våra rosor är inte remonterande därför får man njuta desto mer när blomningen är på topp.
Årets nyinvesteringar är Rosa Jacques cartier, Rosa Chapeau de Napoleon och Rosa alba Dronningen af Danmark .
Rosa Chapeau de Napoleon är en fantastisk vacker ros och det bästa är att den doftar som den ultimata rosen tycker jag. Det ska bli rosengele, rosmuffins, rosensocker och rosengrädde av den.

Ha det gott och glöm inte att dofta på rosorna.....
Carina

8 kommentarer:

Annica sa...

Ååå...koppen får mig nostalgisk. Undrar vart jag har mina....? :)

Sandra sa...

Underbart! när jag blir stor ska det också finnas ett rosarie hos oss ;)

Ninnis sa...

Så härliga bilder man riktigt känner dofterna...=)

Kram Ninni

Acchleja-Carro sa...

Till rosälskare måste jag rekommendera Löta Trädgårdscentrum utanför Eskilstuna, där man kan vandra på ett fält fullt av rosor. Visserligen i kruka, men då kan man ju också plocka åt sig den man vill ha. =)
/Caroline

NinaH sa...

Rosor- det är livet det!;-)
Intygar gärna att ert Rosarium verkligen var en ögonfröjd i år... som jag förstås tror många ... alla?....år!!;-)...
Har ni varit på Raskarum någon gång (Österlen)? Där får man rosfnatt- garanterat!!!;-)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Kul med barn som håller ordning på sina föräldrar;-))
Här har de engångsblommande rosorna nästan blommat över men de är vackra även i förfallet med rosenblad på marken - rosaröd snö.
Ha det gott
Birgitta

Lenas trädgård sa...

Absolut inte! Att glömma dofta på rosorna finns inte i min värld! Och jag påminner min make hela tiden om att göra detsamma.
Rosorna ger oss så mycket, gott för öga och själ, det gäller ju bara att fjäska för dem.
Fina bilder!
Ha det gott i rosengården!
Lena

Ester sa...

Tjusigt! Måste hålla utkik efter Napoleonrosen. Om jag inte minns fel finns det en som heter något med Josephine också, döpt efter Napoleons älskade. Kanske något att leta efter? Det vore ju sorgligt att dela på ett gammalt strävsamt par, menar jag..;)
Tack för hjälpen i söndags!
Kram Ester