måndag 15 augusti 2011

B som i älskade Berberis

 Berberis thunbergii Aurea   Gulbladig häckberberis
Vem hade kunnat ana att jag en dag skulle bli så förtjust i barndommens förhatliga Berberis häck??? Åhhh vad man har stuckit sig på denna buske. Samtidigt kommer jag ihåg att vi som barn ofta gick och bet och sög på dess blad. De smakade gottsurt.
Berberis thunbergii Harlequin
Man blir klokare med åren sägs det. Inte vet jag, men jag har iallefall verkligen förälskat mig i dessa fantastiska buskar. De går att formklippa om man vill. De finns i en hel del fantastiska färger och kombinationer. Röd, gul,brokiga,rostiga osv....

Berberis Helmond pillar
En rödbladig variant som växer rakt upp som en pelare.
 Berberis thunbergii Kelleris
Berberis thunbergii Rocket   En rostig nyans 
Berberis thunbergii Rose Glow.      En  röd, rosa,vitbrokig variant.
Det finns massor av läckra varianter och vi är ständigt på jakt efter fler då det inte tar så stor plats. Tack vare att man kan klippa dom. Vi rekomenderar verkligen att ni håller ögonen öppna efter dessa skönheter.


15 kommentarer:

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

2010 föll jag för en gulbladig och en rödbladig Berberis thunbergii. Den gulbldiga klarade inte vintern men den rödbladiga - den lilla - är just nu riktigt fin där den står.
Helt plötsligt gillar även jag berberis - dessa taggiga och eländiga buskar :-))
Birgitta

Cecilia Sluttningsliv sa...

Kul att läsa om bereris. På vår sluttning fanns det några berberis som kändes "förhatliga" när vi flyttade hit. Men vi klippte ner, flyttadde på dem och gav dem nytt liv. En formklipper vi och den ser nästan ut som ett buxbomsklot på håll när den är nyklippt. De tre andra har vi satt som en häck bakom komposten och där växer de så vackert i olika nyanser. De är taggiga och "eländiga" men vackra och tåliga. Tack för en fin blogg!

Lena/isklockan sa...

Vilka minnen det blev i mig....kommer ju ihåg när jag också sög på såna blad. Hi hi

Kram

Tant Otteskrufv sa...

Vi har också förlikat oss med berberis tack vare en liten gulbladig en som var det enda som trivdes intill en stor björk på framsidan. Nu har den sällskap med rödbladig törel och de klär varandra så fint. Men fåglarna behöver ju inte fröså berberisen överallt...

Helens trädgård sa...

Kan bara hålla med om att Berberis är jättefina buskar.
Köper alla sorter man kan hitta på handelsträdgårdarna :=)
Att bladen smakar gott att suga på har jag missat helt. Får testa i morgon.
Ha det gott!

Anna Vattenkanna sa...

Oh - så trevligt med ett inlägg om Berberis. De är jättetrevliga buskar som tyvärr fått tråkstämpel... men den håller väl på att suddas ut får vi hoppas.

Kram Anna Vattenkanna

Hannele på Hisingen sa...

Snygga, formklippt berberis är också fint.

Mari Anne sa...

Flott plante som det er godt at noen snakker varmt om. Det finnes til og med sorter som er uten torner.

gittan sa...

De får vara hur vackra de vill för stickiga växter göre sig icke besvär att ta sig in i min trädgård! Det får räcka med de rosor maken fått "tillåtelse" att köpa =)

Alen Trädgård sa...

Visst är det underligt att smaken kan ändra sig så:)) Har också köpt på mig några som är jätteläckra:)) Men jag gillar fortfarande inte den sorten som ofta omgärdade parkeringar och skolgårdar när jag var barn. Ha det gott/Monne

Christina sa...

Vilka vackra berberis! Jag har ingen ännu, men varför inte, det kanske blir något inköp framöver!
Ha det gott!
Kram
Christina

dicentra sa...

Berberis har en dålig stämpel,det är synd.För busken har ju fantastiskt lövverk!Men ack så taggig!!
Skall till Koldings växtmarknad nu i sept får hålla ögonen öppna:-)

Har annars fått en annan passion iår,nämligen Tibast.
Hade inte en aning om att det fanns så många olika sorter,så nu har man hamnat i det "träsket" också:-))

Ha det bra!
M-L

Lotta sa...

Jag rensar fortfarande småplantor efter min gamla uppgrävda monster-berberis, och bara tanken på att köpa en ny ger mig rysningar... men när jag ser dessa blir det ju en helt annan sak....de är ju jättevackra!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Tack Carina för din gulliga kommentar :-))
Birgitta

Ingela sa...

Jaså, det är så dom heter. Jag minns också dessa tråkiga buskar runt hyreshuset jag bodde som liten. Vi barn drog alltid bort bladen med stickorna medhårs.
Men dom kanske inte är så dumma ändå, nu när man blivit lite klokare och förståndigare.