onsdag 3 augusti 2011

Lite mer blommor och betong....

Här kommer lite mer betongprojekt som jag gjort i sommar. Här har jag ojat in en stråhatt med matolja. Blandat ihop cement till en lite tjockare gröt som jag tryckt i hatten. Glöm inte att fylla ut brättet. Sen får den stå i en sandbädd i 2 dagar.
Här har jag gjort ett fikabord som får stå framme...ifall det kommer några gäster...(inte objudna rådjur) En sockerkaka som har stått ute i flera år. Det har växt mossa på den....fin!!! Till tårtan har jag använt ett metallfat, blomsterampel i plast och en rosenform från Panduro.
Vänd fatet med undersidan uppåt, olja in och tryck fast cement. Låt torka nån dag.
Olja in ampeln, sätt den i sand och häll i cement.
Rosen gjuts i formen.
När allt är färdig bränt så kan man limma fast delarna med ett konstruktionslim typ PL400.
Och nu till lite blommor och blader...Vi gillar lite rostiga toner, det blir så fint ihop med övrig grönska. I år satte vi ihop en kombination som var riktigt lyckad.
Heuchera Mahogany som en  kant. Bakom den Enchinacea Hot summer. I bakgrunden står en Berberis thunbergii Orange Rocket.
Intill denna plantering står ett stort rostkar som innehåller gulbladig tsamt orangerost. Starka färger som kommer fint ihop. Vi har försökt att utrota en Knallröd fylld Orientalis Vallmo som kommer upp vid sidan om. Men det blev så fräckt , som ett utropstecken. Ibland överaskar växterna, den ville så gärna stå kvar, skrek riktigt kolla här titta på mig. Så den får vara kvar.
Ha det gott
Carina och Ken

11 kommentarer:

LindaLunda sa...

Hade du inte redan en stråhatt :O)`?

Ingela på fröst sa...

Har nu funderat länge o väl... för jag köpte några trästolar o målade med fönsterfärg och klädde om sitsen med snygg vaxduk. Men det blev inte bra... så jag ska nog testa o göra betongsitsar! Kalas-bra idé! Tack

IreneL sa...

Så snygg hatten blev!
Ha en fin dag!

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh, så käckt med hatten...lånar nog idén! Och så vackra rostfärger...alltid lika snyggt!
Kram Lydia

Henrik sa...

Det er et rigtig fint lille tableau med kage og kaffe, det frister og snyder på samme tid.
Henrik

Furulunden sa...

Denne fine hatten får være dagens oppmuntring på min facebookside. Siden finner du via min blogg:)

Alen Trädgård sa...

Snygg hatt:) Ni har det så himla fint med era stilleben och blomkompositioner. Man blir glad av att vandra runt i er trädgård:)) Ha det gott/Monne

Karin sa...

Fint! Jag gillar hatten! Får leta på loppis! Sockerkaka med mossa på är inte heller fy skam!
Karin

Ninnis sa...

Hatten blev jättefin...vilken rolig ide...=)

Kram Ninni

Hannele på Hisingen sa...

helt underbart fikabord :)

Anjas Hill sa...

Hej, hej!
Stråhatten får jag vänta med, men lite annat smått och gått gör jag under denna regniga helg!/Anja