onsdag 4 augusti 2010

Ingen kan köpa sig lycka.......

Jo men visst kan man ....om du köper pioner så får du mycket lycka för pengarna. Nu är det hög tid att beställa sina pioner inför höstleveransen. Årets beställning gjorde vi ifrån Pionexperten i Danmark. www.pionexperten.se det blev en liten beställning i år, för det börjar bli ont om plats.
Kunde inte motstå denna raring Paeonia Pink Jitterburg. En rosa, vit och grön dröm.

Eftersom vi inte vill utöka vår redan stora trädgård så får man börja odla på nya ytor. Här har jag hängt upp en fågelbur upp och ner. Täckt med säckväv och fyllt på med jord.

Klematis, liljor, dagliljor och rosor står för blomningen. Jag kan inte låta bli att känna lukten av höst. Många blir så arga när man nämner höst. Det bryr jag mig om!!!!! Höst, Höst höst!!!!!!!!
Bor man som vi , högt och i en zon 4-5 så kommer första frosten tidigt. Men än är det sensommar kvar och luften är friskare. Det är härligt att"Gardenera" .
Det finns några få höstflox som blommar...de som inte rådjuren har ätit upp. Har jag tur så kommer de uppätna stackarna att blomma ut på den nya utväxten. Kanske en vacker höstblommning.

Honungsrosen har tappat sina rosenblad i dammen, vilken överdådig blommning den har bjudit oss på i år.
Gult är en färg som är underskattad. Jag tycker att den lyser upp så fint i skimmrande skugga.
Lycka till, till er alla som ska ha trädgårdsvisningar på söndag.
Själva ska vi åka med trädgårdsgänget STA Älvsborg på inköpsrunda och köpa massor av lycka!!!!
Ha det gott
Carina

19 kommentarer:

Karin sa...

Hm pionbeställning! Kanske skulle göra slag i saken, vill ha en Circus circus...
Gult är fint igen, jag tror dessvärre att modet påverkar mig.
Ha det bra, Karin

Gela sa...

Hej, tack för tipsen om pionbeställning. Skall försöka utöka mina pioner lite. Ha en fin fin kväll/Gela

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hihihi, visst kan man köpa sig lycka...om än något kortvarig, men vaddå?!!! ;o)
Lyckan ligger sen kanske i att längta, pyssla om, vårda och all kärlek man sedan ger till var och en av de nu långvariga lyckorna...vad vet jag...men visst får man en kick iallafall!
2 frågor:
Den vackra asiatiska kvinnan, har ni gjutit den sjäv och formen från over there eller shoppad? Såååå vacker iallafall!
Den gula rufsiga blomman i slutet av inlägget, vad månne det vara?
Måste säga, era inlägg är bland de mest intressanta, spännande & givande i blogglandia, tack snälla för dem!
Varmkram från Lydia

Alen Trädgård sa...

Förstår att du föll för den pionen, vem skulle inte gjort det;)) Hur ogärna man än vill att hösten snart närmar sig så är det ju så vad man än vill ;)) SÅ HÖSTEN ÄR snart här;)) Ha det gott/Monne

Trädgårdsdrömmar sa...

Lydia: Jo jag har gjutit damen, Den gula rufsiga är en gulklint. Jag skulle kunna skicka dig fröer på den när de har mognat, men du måste påminna mig...minnet kan vara otroligt kort.
Tack för de fina orden om vår blogg. Jag tycker själv att vi inte har så mycket att visa eller skriva...så det värmer verkligen att du uppskattar det. Det är helt ömsesidigt!!!!
Kram
Carina

RoseSommer sa...

De gule blomstene dine ER virkelig vakre!

Lisbeth (countryliv) sa...

Sikke en dejlig Pæon, tak for tippet om at bestille nu:) Jeg er enig med dig om de gule, de lyser op jeg kan dog bedst lide de lysegule.
Det er underligt at sommeren allerede går mod sensommer - og nogle blomster er afblomstret meget hurtigt i år fordi det har været så varmt i Danmark.

Anjas Hill sa...

Härligt inlägg som vanligt! Full av inspirerande "tänk"!
Och Carina: Jag tror att det är svårt att impa dig! Men tack ändå för de vänliga orden;))!/Anja

Lotta Sultan sa...

vacker färg på liljorna! vad heter dom?

Trädgårdsdrömmar sa...

Anja.Jo jag är svår impad, men blir det ganska ofta. Talar alltid om det när jag blir det. Kram på dig.

Lotta på solrum. Den vitrosa liljan har jag tappat namnet på, men den gula heter King Pete

Carina

Ester sa...

Inte så dumt att kunna köpa lite lycka... Eller att så, eller sticklingsföröka eller dela lite lycka!
Visst är det härligt med en hobby som man inte behöver vara särskilt rik för att njuta av? Även om det förstås skulle bli ännu mer njutning (läs växter...)om lottovinsten trillade in.
Kram Ester

Hannele på Hisingen sa...

Underbara bilder som alltid (jag har köpt lite lycka i form av böcker i huvudstaden ;)

Karin SKARA sa...

Vill du ha en kattunge till? Hon kläcker snart, syster Yster *fniss*
UNDERBAR dam i rabatten, skulle nog göra sig i Marum också hihihi
Ha en härlig helg
Karin //

Anonym sa...

Alltid lika härligt att tassa in på er hemsida!
Så himla fin trädgård var ju o tittade på den när ni hade öppen trädgård!
Blev verkligen imponerad av artrikedomen men främst kompositionen av olika växter o alla roliga ting.
Sedan hade ni delat in trädgården i olika rum,jättefint.
Vill gärna göra något sådant här i vår stora o platta trädgård....tänker så det knakar:-))

Jag skall också med STA:s träddgårdsresa på söndag.
Har aldrig varit Hos Tommy Ahnby så det skall bli spännande!
Förstår att han har mycket spännande träd o buskar.

Just träd skulle man ju ha planterat för 20 år sedan när vi flyttade hit,men bättre sent än aldrig:-)

Vi syns på söndag när jag kliver på bussen i Alingsås!

MVH MLK:-))

Börjelundskan sa...

Höst, höst, höst,.... HÖÖÖÖÖST, jag älskar hösten, äntligen kan man vara ute och jobba igen utan att låta som en blåsbälg. Jag är en av dom som lider av 30 graders värme tyvärr, så det blir att sitta i skuggan och kippa efter luft. Men nu så är jag på banan igen, så det är full fräs i rabatterna *fniss*.

Vilken underbar Pion ni har köpt, jag suktar!! Fast just nu köper jag mycke lycka på annat än trädgården, ...... det är PYSSEL-LYCKA för hela baletten. :D

Ha en go helg på er mina finingar. Kram Cin

Unknown sa...

Vilken häftig pion, den är ju helt sanslöst !! Fick direkt en 'vill-ha' känsla. Och vilka fina liljor. Tror att jag fick min sambo på spåret nu där han fick lukta på liljor i Bergslagen.Han visste nämligen inte att dem dofta så gott!
Kram Kram
Lilliputput

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Misstänker att det blir fler pioner. Den rosagrönvita ni visar är verkligen fin. Lycka på burk finns ju inte så det är tur att det finns pioner.
Trevlig resa
Birgitta

Annika Christensen sa...

Hej!
Börjar det bli trångt?
Hur har det gått till?
Lyckan finns verkligen i trädgården och det kan vara precis hur litet som helst.
Börjar gilla gult bättre och bättre på rätt plats skall det vara.
Ha en skön söndag
Annika

Karin SKARA sa...

Om du nu inte vill ha någon mer kattunge, kan man fresta med några spindlar då kanske mot en ladybyst?
Karin //