fredag 30 juli 2010

Regnet det bara öser ner.....och jag är så nöjd!!!!

Har knappt satt näsan utanför dörren nu när regnvädret anlänt i de sista självande sekunderna av det som återstår av min semester. Men som sagt så är jag riktigt glad över att få tillbringa lite tid inomhus. Man hinner ju inte städa så mycket när det är trädgårdstider. Så bilderna jag visar här i dag är lite plockade från soligare dagar.
1. Dianthus namnlös.....
2. Dianthus Rainbow "Danielsson"
3. Dianthus Rainbow Lovelyness
4. Dianthus namnlös...... Om nån vet namnen på de två namnlösa...så är jag tacksam...

Nytt för i år...I vårt "plommon färgade" land så har vi planterat en ny liten häckstump. Blodhassel. Häcken ska få en stamhöjd på ca en halvmeter upp. Sen ska den få bilda en häckvägg ca 50-70 cm..
Runt stammarna planterade vi Heuchera palace purple samt Tradescantia Concord Grape.
Tremastarblomman har en plommonfärgad nyans i stjälkar och knoppar.
Ett litet experiment.....vet att hasseln vill sticka iväg...kanske det blir för skuggigt...eller kanske blir det riktigt bra???? Man måste testa sina ideer.

Här är lite andra ideer....Spegel med metallram...lite dyr på loppis, men so What??!!! Ut med spegeln och in med hönsnät. Nu har en klematis på rymmen letat sig dit, det kommer att bli så fint. Krukställningen är en ingjuten armeringspinne som jag trätt krukor på. Man tager vad man haver...nu blev det planterat Silver ek , men det kommer att planteras timjan i krukorna.

Denna stiliga Herre är Kens morfar Olle i unga dagar. Det är av honom Ken har ärvt sitt intresse för trädgård. Han bodde i Stockholm och hade jättefina kolonilotter. Ken kommer från en släkt som är väldigt kreativa och många av dom har intresse för trädgård.
Men Olles trädgård är den som kanske gjort störst intyck på honom som liten.

Många var avundsjuka på Morfar Olles trädgård...så in i den grad att någon hällde ut gift i hans rabatter. Vid två tillfällen. Kan bara föreställa mig hur arg och ledssen han måste varit.
Trädgården finns inte kvar idag , men intresset för trädgård lever kvar i hans efterlevande. Hoppas att det går vidare till kommande generationer.
Vår son har nu flyttat hemifrån...Sista dagen i barndomshemmets trygga famn skulle han sälja sin bil. Spekulantens fru var trädgårdsintresserad. Så hon frågade om hon kunde få en guidad tur i trädgården medans mannen provkörde bilen. Det roliga i det hela var att vi var inne och hon frågade sonen. Så vi såg hur han gick runt med henne och visade upp trädgården. Hihi....om man kunde varit en liten mus och hört vad han sa......
Hoppas att det finns nån liten gen från Olle i honom...
Ha det gott
Carina

15 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Det var då en stilig karl!!!!

Sussi / Sussinghurst sa...

Sikke nogen gode ideer, med krukketræet og spejl-hønsenettet. Tak for inspirationen. Og god rest-ferie ;)

Mimi sa...

Härlig grej det där med bilor jag spekulantens fru och sonen. I hemlighet lite intresserad ändå??
Jag undrar just vad min son skulle göra i liknande situation :) Olle var en trevlig prick, må man säga. Stackare att hamna ut för avunsjuka på det sättet.
Er krukställning är jättefin. Tror jag skall göra nåt liknande till nästa säsong. Hälsn mimi

Alen Trädgård sa...

Jag såg blodhasselhäcken när vi var hos er och jag tror det blir jättesnyggt:) Morfar Olle var snygg han också, vilken fasa det skulle vara att få gift uthällt i trädgården- tänk vad avundssjuka och onska det finns i människorna, fy!! Sonen är nog mycket stolt över trädgården även om han inte (ännu) delar samma passion för den:) Ha det gott/Monne

Börjelundskan sa...

Hallå i regnet!

Har heller inget emot att det regnar nu, dels behövs det och sen får man gjort mer inomhus utan dåligt samvete *fniss*.

Morfar Olle var en stilig karl han,.... vilken tur att hans trädgårdsådra gick i arv till mannen din :)( ptsss, Ken är ju stilig han me vet ja);). Men vad ledsen man blir på människor som är sååå fruktansvärt elaka, ....vilka små ynkliga själar!!

Det låter fint med din häckideé med blodhasseln. Och ideérna med spegelramen och krukhållare är suverän, det blev göööörhäftigt Carina :).

Har landat lite efter gårdagens pysselseans. Som alltid är man fulltankad av inspiration efter en dag med dig. Fick mina stansar idag ,....jääää va kul, har massor av ideér nu :) Längtar till nästa gång, hihi.

Kramiz Cin

Louise sa...

Vad coolt med krukorna på pinnen - och vad enkelt på något sätt!

kram louise

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Störtgillar plommonrabatten.... kommer att bli hur snyggt som helst. Man måste våga lite som du säger... det är ju så man lär sig.

Roligt att höra om morfar Olle, men himmel vilket öde att få gift uthällt i sina rabatter.... Oj, vad det måste ha varit fint och vad någon måste ha varit rejält avundsjuk OCH missunnsam...

Kul med sonen och trädgårdsvisningen - en aningens stolt va'.... :-)

Kram
Charlotte

Annika Christensen sa...

Hej!
Vilka likheter....
Ni är ju för himla duktiga som vanligt vackert och välkomponerat.
Vad kul att se och höra denna histoira. Skall berätta min också en vacker dag.
Är väldigt tacksam för regnet.
Ha det gott
Annika

Anjas Hill sa...

Vad skönt att kunnakomna regnet! För min del känns det inte så efter runt 100mm/2 dygn. Regnperioden tycks ha kommit för att stanna i Göteborg - och jag som trodde i min vilda fantasi att den 8.8 skulle bli en minnesvärd trädgårdsvisningsdag - vilket det antagligen också blir = 0 besökare;))!
Söta små nejlikor ni visar - mina har blommat över förutom en art som blommar sent.
Låter fint med den nya planteringen!
Även jag har funderat på varifrån mitt trädgårdsintresse har kunnat komma och drog mig till minnes att när jag var liten hade mammas yngre syster en blomaffär i Helsingfors som hette Campanula!
Där jobbade mamma extra och jag var med då!
Så fin bild på morfar Olle! Vilken rikedom det är att ha kunskap om sina rötter.
Ha det riktigt gott i semesterns sista skälvande sekunder!/Anja

Anjas Hill sa...

ps
,,,,alltså VÄLKOMNA regnet!
ds

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Stilig far han har, nejlikor är så fina, tåliga även på mitt berg, här regnar det också, mest på natten..

Karin sa...

Ditt plommonfärgade land kommer att bli fantatiskt. Idag flyttae jag växter innan ett rejält åskväder. Så härligt att äntligen få flytta litet och få hjälp att vattna...
Karin

Hannele på Hisingen sa...

Tack för en fin dag, vi kom hem med massa inspiration och idéer. Finns väl inget finare än om trädgård går i arv till nästa generationer. Ibland kan det ta tid.. (Först nu börjar min gubbe långsamt uppskatta och förstå trädgård mer ;)
Kram

Fägring och mylla sa...

Hej!

Det här är första gången jag kommenterar på er blogg men jag har läst den sååååå länge. Den är så trevlig och inspirerande och vilka härliga bilder!

Hoppas ni lyckas bra med er nya plantering, med den färgkombinationen blir den jätteläcker. Och så fint med "krukstillebenet".

Och visst är det riktigt skönt ibland att få vara inne och dona och fixa lite medan regnet vräker ner. I dag är just en sådan dag hos oss. Men man blir lite orolig ändå, trakten häromkring fick över 100mm förra veckan och mer översvämmade vägar vill vi inte ha.Fast vattna slipper man ju.

Det är roligt med släktingar som sått "trädgårdsfröet" i en och ännu roligare är det när man har gamla foton. Så rar kolonistugan var! Och tänk om det verkligen fanns en trädgårdsgen som går i arv! Kanske har bara forskningen bommat den ;)

Ha en fin dag!

/Cecilia

Anonym sa...

Good dispatch and this mail helped me alot in my college assignement. Gratefulness you for your information.