måndag 26 juli 2010

För mycket av det goda kan vara Underbart!!!!

Kreativiteten flödar.....vill göra allt. Att ha semester i sin egen trädgård..det är där jag helst vill vara. Som en klok vän sa....om man har avsatt egentid i trädgården...så tror folk att man inte gör nått. Kan man säga nej jag är upptagen med min trädgård?
Vi konstaterade att det kan man ju faktiskt göra, det är ju upp till en själv vad man vill göra med sin tid. En besökare frågade mig - vad säger era vänner om att ni lägger så mycket tid i trädgården? Det har jag faktiskt inte själv undrat över. För mina VÄNNER unnar mig att må bra. Barnen prioriterar vi först av allt.

För några veckor sedan var vi i goda vänners trädgård...och förundrades samt bedårades av deras fantastiska trädgårds växtkraft. En del av hemligheten ligger i det fantastiska guldet de vänder ner i landen. Hmmm.... vi borde verkligen gödsla. Men efter allt regnande har växandet även exploderat här. Nu känns det .....vilken tur att vi inte har gödslat.

Vad svårt det är när man inte kan låta bli att samla växter. Liten blir förhoppningsvis stor.... Det är bra mycket snyggare med fler av samma växt. Alla känner väl till hur man förförs av en växt när man står där med krukan i handen. Bort flyger alla goda föresatser om en väl balanserad rabatt.
Jag förlåter oss ...för hur man än gör så blir det ju bra. Mycket av en sort blir bedårande vackert att titta på, men även många olika sorter blir ju vackert var och för sig. Det är bara hur man väljer att se på det för tillfället.

Klematis är något som vi inte samlar på, även om vi har ett fyrtiotal klängande i spaljeer, träd och buskar. Vi lyckas inte så bra med dom. Några få är fantastiska, andra är bara ...sådär......Denna lilla söting... Clematis Yukikomachi är så fin tillsammans med Geranium pratense plena album.
Klematis är en sådan bra växt, för den är vacker ,tar inte så mycket plats i sidled, och man kan bygga uppåt med den. Den kan krypa som marktäckare, eller över en sten.Synd att de är lite kinkiga här....kanske skulle man gödsla ....

Denna bild på Clematis Kotkas gör inte verkligheten rättvisa. Blommorna är enorma, 25 cm i diameter.
För att trädgården ska vara fin med alla dess perenner så gäller det att klippa ner mycket nu. Vissa perenner blommar om, och andra väljer att satsa mer på bladverket innan vilan. Så mycket tid läggs ner på klippning och putsning. Växtkraften är enorm.
Så mycket av det goda kan vara arbetskrävande...men underbart!!!!
Ha det gott
Carina

17 kommentarer:

RoseSommer sa...

For en fantastisk klematis. Så stor, 25 cm??!!
Jeg har aldri tenkt at den kan brukes som markdekker. Det skal jeg prøve neste år!
Takk for tipset!
Ha en fortsatt fin sommer.

Alen Trädgård sa...

Ja, det är verkligen till att klippa och putsa nu:) Egen tid i trädgården tycker jag att man har jämt;) i alla fall mellan bussbesök och öppen trädgård. Att bara vara i trädgården betyder ju så oerhört mycket. Härliga klematisar:) Ha det gott/Monne

Linda Lunda sa...

Mmmmm så sant... unnar dig det verkligen!
:o)!

Rosor och ruiner sa...

Nu börjar jag förstå storleken på er trädgård, när du säger att ni inte samlar på klematis och ändå har ett fyrtiotal...:o)

Mimi sa...

Folk prioriterar så olika. För mig är trädgården och ängesö det enda stället jag vill fira min lediga tid på. Härlig vit klematis. Jag har faktiskt just gödslat mina klematisar :) Hälsn Mimi

Linecas have sa...

hei igjen!
Unbderbara bilder IGJEN! Kunne ikke komme tilake inn hit før nå. Haven krever åg gir så mye for øyeblikket. Best er det at uansett om man bara latar sig eller om man arbeider i haven så er det et fantastisk liv ikke sant.
Lekre sammenplantinger du viser. Jeg undrer lite på hvad den meget skjønne liljen du viser bild av heter?

Trädgårdsdrömmar sa...

Hej Lineca!
Liljan heter Vivaldi. Jag har två plantor av den. Orginalet är utan fläckar...men en av plantorna har blivit med dessa fläckar.
Ha det gott
Carina

IET sa...

Vilket fint inlägg.
Du, vad är det där på tredje bilden uppifrån, till höger? Jag blev alldeles kär!
/I.

Trädgårdsdrömmar sa...

Hej IET !
Det är en vit Häng pimpinell
Sanguisorba tenuifolia alba.
Carina

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så vacker, hoppas något finns kvar till helgen... Själv tycker jag inte jag "jobbar" något på mitt berg, småplockar lite, sonen hjälpte mej med att såga i ett högt träd i går, har läst ovanligt många böcker i sommar :)

Karin sa...

Så fint! Jag gillar verkligen klematis. Vackra bilder som alltid!
Karin

Louise sa...

Fina bilder som alltid! Klematis är inte alls så enkelt tycker jag! Trivs de blir de superstora, annars knappt något alls!

Att lägga mycket tid i trädgården..., ja, jag prioriterar också barnen men tyvärr kommer nog trädgården före maken ibland (eftersom vi nte har samma intresse!)

kram louise

Arja sa...

Hej! Att vara ute och "påta" i trädgården är väl jätte härligt. Man skall göra det man mår bäst av :O) Vilka härliga trädgårsbilder, mycket fina blommor
och en fin blogg.

Katarina sa...

Tiden går fort när man har roligt - och det har man ju i trädgården!

Kram!

PS Dagliljefröer kan man köpa på ebay eller Tradera. Det tar ca 2-3 år innan de blommar.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Tid i sin egen trädgård är den bästa.... Inte vill man åka på några längre resor under vår och sommar inte... Nej det kan man göra sen höst och vinter... :-)

Superfina bilder på er fina trädgård!
Kram Charlotte

Betty sa...

Hallojsan !
Känner precis igen din beskrivning av att stå där med ytterligare en art i handen i plantskolan. Häromdagen när jag var på Rångedala så hade jag före besöket skrivit ned exakt vilka växter jag skulle köpa. Besöket tog nog inte mer än 20min o det kändes faktiskt rätt så tråkigt, lite "jaha o nu då ? ska jag redan åka hem?"
Nästa gång ska jag inte ha ngn lista med mig , kanske bestämma 2st växter jag ska köpa o resten får vara helt spontant.

Kram i regnet o var i trädgården så mkt ni bara kan utan dåligt samvete.

Massor av kramar från Betty !

Eva sa...

Vilken fantastisk klematis! Bild på min storblommiga klematis finns på tittaintilleva.blogg.se