onsdag 14 juli 2010

Pioner..kärlek och lite mer pioner.....

Det finns fortfarande några pioner som blommar. Här har vi en namnlös sort som "gifter" sig bra med Ritausma rosen. I vårat Rosarie har vi lika många pioner samt nävor som kompletterar varandra. Komplettera betyder "olika..... men hjälper varandra" det tycker jag är något som är viktigt i skapandet av en trädgård. Dels i val utav växter men också tillsammans med sin medträdgårdsmästare i täppan. Vi är lyckligt lottade som har varandra.

Man använder sig av olika eller liknande växter för att förhöja resultatet. Men det viktigaste är att man ser skönheten i det man har. Det stämmer in både på människor och växter. Det kan vara svårt med båda delar. När det gäller växter så tycker jag att det är riktigt svårt ibland. Så nu till hösten kommer det nog bli en hel del uppgrävt och flyttat. Det är en utmaning att hitta snygga" kompletteringar ". Många har kommit till av en slump.

I vårt vita land har vi 19 olika sorters pioner, om alla skulle blomma så vore det ju fantastiskt. Men sånt kan man ju inte bestämma över själv tyvärr. Det blir en utmaning att få allt att blomma mer därinne. Eller så får man som helt enkelt njuta av ögonblicket när det väl gör det.

Vi älskar verkligen pioner....och det är lite sorgligt när de fäller sina blad. Man börjar redan längta efter nästa säsong. Hur dumt är inte det????!!!! För det är ju mycket sommar och blommning kvar. Rosor...Liljor....Phlox ( de som är kvar efter Bambis kalas).

Här är en stor källa till glädje...våra djur. Lilla Azlan har funnit sig tillrätta med vår hund Tindra.
De stora katterna bryr sig inte om honom så mycket...då är det fint att finna tröst i en liten hund.
Som sagt..... olika men bra ändå.
Ha det gott
Carina

16 kommentarer:

Mimi sa...

Jag har kommit på mig själv med precis samma "dumma" tanke att längta till nästa pionsäsong. Vackert inlägg som slutar med höjdpunkten om katten och hunden! Riktigt fin knorr!! Hälsn mimi

Alen Trädgård sa...

Du säger så fint om att man är lyckligt lottad som har varandra och det stämmer verkligen:) Man borde verkligen tänka på det varje dag så att man inte tar varandra för givna:) Vi brukar gå en sväng på "kärleksstigen" fniss. Vad underbart att lilla Azlan funnit sig till rätta och att han fått en "adoptivmamma" i Tindra. Ha det gott/Monne

Rosor och ruiner sa...

Ja, visst är det sorgligt när pionsäsongen är slut, men som sagt, det finns mycket annat att glädjas åt! Både blommor och djur, en verkligt stor källa till glädje!

Iréne JB sa...

Återkommer till er blogg hela tiden. Ni verkar ha en så himla fin trädgård. Dessutom så gillar jag också pioner. Mina fem har blommat över för länge sedan. Tycker också om bildcollagen, känner att jag också vill kunna göra sådana.

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej!
Konstigt, jag ser ju nu att detta inlägg funnits längre än de två timmar det legat hos mig...

Mycket kärlek här idag tycker jag mig känna i luften:) det är härligt att få riktigt mycket tid över för mer av detta på semestern:) Man går ner i varv och blir mer harmonisk, mer av den man är:)

Ha det gott, idag ska jag rensa lite om det inte är för blött därute! Hillevi

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Aha, nu ser jag att det är er klocka som är inställd på annan tid...

Karin SKARA sa...

Åh så gulligt, jättekul att de redan kan ligga bredvid varandra.
Du får inte ta kort när han är vindögd heller, han ser ju helknas ut :o)
Gråt inte över Pionsäsongen, Dagliljornas högtid börjar ju nu hihihi
Ha det gott
Karin //

Boäng sa...

En sån fin liten kisse. Trygg verkar han vara också. Och fina pioner också :) Ha det bra i värmen!

Northern Shade sa...

Peonies are so endearing, since they have such abundant but fleeting beauty. There is always a bit of longing as their petals fall to the ground. It is a good thing that they flower early, so there is still much beauty to look forward to from other perennials.

Linda sa...

Peoner er så vakre:) Men når de er ferdige kan andre planter ta over, så blir beddet vakkert likevel:)
Jeg har plantet klaseroser, to lave klematis ('viorna' og 'addisonii'), kjempeverbena, akelejefrøstjerne og lit titl sammen med peonene i beddet, så beddet stråler fortsatt:)

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Era pioner går inte av för hackor... Förstår att du ser fram emot nästa pionsäsong... även om det är viktigt att 'vara här och nu'...... Att se skönheten i det man har är en nyckel till att må bra och inte stressa för mycket.... Så rätt, så rätt...... En av mina ledord också......

Superfina små fyrfota vänner ni har....

Fniss....Carina..... Vitt på dynor utomhus tror jag är en omöjlighet för oss trädgårdstokar.... :-) Deeet är inte aktuellt....... Håller helt med dig där. Nej, precis som du säger är mest praktiskt som gäller.... Men jag kan ändå inte låta bli att drömma om en liten soffhörna.......

Kram
Charlotte

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

En sån söt Azlan och så bra de verkar ha funnit varandra.
Ja, det där med att kombinationer kommer till av en slump känner jag igen, ofta hamnar en planta där man kan tänka sig att den ska passa OCH framför allt där det finns lite plats. Sen kan det bli rokader i trädgården när man upptäcker att de skulle passa bättre med andra växter.
Ha det så bra i värmen,
Lydia

StrandviksVillan sa...

Så glad att jag hittade hit till denna underbara blogg!
Vi håller som bäst på att göra i ordning vår trädgård, äntligen! Men man får lite beslutsångest ibland... Ska kika runt här för att få mera idéer.
Tack för titten! Ni har verkligen en vacker trädgård och grattis till reportaget i D&T.

Ester sa...

Så mycket vackert! Förstår att ni längtar... Jag drabbas hela tiden av små hjärtknipeattacker av typen "jag måste hinna njuta nu, för snart är det över". Men visst är det härligt att för en gångs skull inte vilja vara någon annanstans än här och nu?
Kram Ester

Anjas Hill sa...

Pionblombilderna är så fina så, men den sista bilden får mitt hjärta att slå volter!/Anja

Arja sa...

Vad fin han är Azlan, bilden är jättemysig!! Vad är det för ras på honom? Själv har jag oxå en katt :O)