torsdag 22 juli 2010

Får det lov att vara en kopp kaffe!!!!

Att fika ute är en utav sommarens höjdpunter. Varför inte tänka på våra medhjälpare i trädgården. Fåglar ,bin och fjärilar kan behöva lite fika också i denna värmen. Ta en kaffekopp och limma ihop med siliconlim för glas. Vänd på det hela när det torkat och limma fast en mutter i botten. Muttern måste passa armeringsjärnet som senare limmas fast. Nu kan ni bjuda in alla på fika som hjälper er i trädgården.

Om ni hade varit här i helgen så hade ni blivit bjudna på min cupcakes bakande dotters..... Rosen cupcakes. Dom var ljuvliga kan jag lova. Spritsade med rosengrädde. Hon torkade rosenblad och hackade ner det i vispad grädde. Receptet hittar ni på hennes blogg http://www.heavenlycupcake.se/


En variant till...Lite tunnt med grädde, sen doppades dom i torkade rosenblad. Prova!!!!

Rosa Mundi och Valamo rosen fick bli grund till denna rosenblandning.
Rosa Mundi är en gammal ros som sägs härstamma från slutet av 1500 talet. Den doftar ljuvligt . Valamo rosen är även den en gammal ros från 1600 talet. Varför vi valde just dessa rosor är för att de ger färg...doftar mycket. Gamla beprövade rosor. Vi använder inga gifter eller bekämpningsmedel i våran trädgård. Så det känns betryggande att använda dom till bakning.

Att äta ute är också härligt. Jag tycker att det är skönt att sitta i skugga när det ska ätas mat. Men sitter gärna i sol när det kommer till kaffedax. Därför har vi många sittplatser i trädgården. Man behöver lite miljöombyte ibland.

Om det regnar eller är knottigt ute så packas kaffekorgen. Då kan man förflytta sig in till trädgårdshuset.

Fika är livet...fika ofta!!!!!! Man borde kanske tänka på figuren och hålla sig till betongkakor.
Men.....man lever bara ett liv i taget. Så man får väl gå någon extra promenad eller jobba lite hårdare i trädgårdslanden.
Ha det gott...baka rosen cupcakes...och njut!!!
Carina

14 kommentarer:

Karin sa...

Vilket läckert inlägg. Skulle passa i ett glassigt magasin!
Karin

Börjelundskan sa...

Åhhh, vaaaad gott det ser ut med rosengrädde på dom fina cupcaksen, .... vilken duktig "konditor" till dotter du har *fniss. Har sett hennes underbara recept, får hon inte jobb efter utbildningen så kan hon väl öppna ett fantastiskt skapande "Kondis" i Tranemo. Det skulle då rakt inte bli ett vanligt kondis i alla fall :).

Dina kaffekoppar i trädgården är ett konstverk, jag älskar ideén, den lånar jag gärna :).

Undrar om jag skulle kunna ha "Rosa Mundi" i min trädgård med den skyhöga zonen som vi har. Älskar färgen på den och ett bonus när den dessutom doftar mycke.

Vi syns snart. Kramelikram Cin

Hannele på Hisingen sa...

Ljuvliga bilder, vatten har jag i trädgården på flera ställen, ibland ser jag glada fåglar bada i kvällssolen. Vi har mycket fåglar, fjärilar och annat, för trädgården är ganska lummig med gömmplatser. Och bär att äta :)

ulla laiho sa...

En sådan där finurlig duk igen! Klart utskriven och insatt i pärm "pyssel", som jag tittar i när jag vill ha inspiration.
Vänligen
Ulla Laiho

vadmalen sa...

Härliga bilder och kul att återkomma till er blogg. Tänker ofta på besöket hos er. Nu växer krasse på min stege som jag hittade på en loppis på väg hem.Och rönnen som jag köpte växer fint.
Ha en bra helg
Birgit

Spirande grönt - sa...

Ljuvliga muffins! Och jättefin idé med en kopp för törstiga små trädgårdsbesökare:)

Ha det fint,

Rebecca

Margot sa...

Bakverken ser fantastiskt läckra ut, din dotter är otroligt duktig!
Vilken härlig ide med kaffekoppen i trädgården..ett riktigt litet konstverk!
Ha det gott!
//Margot

Annika Christensen sa...

Tack för en underbar fika och liten pratstund.
Skall nog testa detta en dag nu när min rosor blommor och jag är ledig.
Ha det gott
Annika

Suss o Kai sa...

vilka konstnärliga bilder :)

Anonym sa...

Härliga bilder! Ser smaskens ut. Vilken bra idé med koppen till vännerna i trädgården!
Kram Marita i Björkhagen

Med fingrarna i (j)orden sa...

Underbara kakor till härliga fikastunder, jag är helt övertygad! Tack för namnet på klematisen, det stämde - jag hittade nämligen lappen igår!
Eva

Tusenfröjd sa...

Gud så härligt gott det ser ut! Jag kommer direkt och fikar. Hon kanske vill komma och baka hos oss:-D
Sommarhäslningar
Liv

Betty sa...

Hej godingar !
Tack för superkul tips med kaffekoppen det ska jag också testa.
Vad roligt för er son med jobbet , det mesta brukar faktiskt lösa sig till slut.
Minns när ni berättade om er katt som somnat in. Otroligt att ni kunde ge den en viloplats mitt i vintern utan tjäle under all snö.

Inlägget hos mig var verkligen jättefint o jag tackar så mkt för det.

Massor av kramar från ligan i torpet !

Arja sa...

Hej! Ja, dom där cupcakesen är ju så fina så det är nästan synd att äta upp dom!!! Vackra bilder :O)