söndag 29 augusti 2010

Följ med på en tur i vår trädgård.......

Välkommen att följa med på en liten sväng i trädgården så här i augustis sista dagar. Vädret är inte att lita på. Igår hade vi trädgårdsbesökare här i hällande regn. Det var riktiga trädgårdsmänniskor som knappt reflekterade över regnet. Jag önskar att jag hade fått dela med mig av vad jag såg idag mellan skurarna när solen tittade fram.

Växtligheten är frodig och färgerna mustiga. Här är en del av entrén Vi är väldigt inspirerade av Engelsk trädgårds stil, tittar gärna på Engelska TVprogram om vi nu tittar på TV. För att få komma med i den Engelska gula boken, så har jag förstått att framsidan, entrén är viktig. Det är det första intrycket som besökaren får av trädgården och det är viktigt. Hm......vår fulsida har vi på framsidan. Det beror nog på att vi oftast inte tillbringar så mycket tid där.

Vi är här......På baksidan. Här är man lite mer ostörd, av den anledningen trivs vi bättre här. Det syns, för här har vi "boat" in oss lite mer. Finare växter, bättre jord, mer pynt och sittplatser.
När barnen var små så var det en vildäng här men ruschkana, gungor och sandlåda. Nu är det vi som leker här. Denna trädgård är inte planlagd, den är bara framlekt......så roligt vi har haft.

Att den är så innehållsrik beror till största delen på det här fenomenet. STA växtmarknad.
Nu i helgen var det dags för oss i Älvsborgs kretsen att anordna en gemensam växtmarknad.
Trots regn så var det en lyckad marknad. Många gick hem med fulla påsar....även vi.
Nu ska framsidan få sig ett lyft. Vi har blivit förälskade i en växt som jag aldrig trodde att vi skulle plantera i vår trädgård. Nämligen ljung. För oss har det varit en växt som äldre fyller sina trädgårdar med. Ljung, barr, rhododendron.....gav oss rysningar av obehag tidigare. Det skrek 70 tal. Men man blir som tur är äldre och klokare, det är ju hur snyggt och dekorativt som helst.
Men vi vill ha det uppblandat för att det inte ska ta oss tillbaka till 70 talet igen. Vi har fått tag i olika sorters vitblommande ljung.
Tänk att man blir aldrig fullärd, det finns en hel värld därute att upptäcka.
Ha det gott
Carina

22 kommentarer:

Börjelundskan sa...

Det märks att ni har haft jättekul i eran trädgård,.... man hittar så mycke roliga ideér och fina växter, men framför allt kombinationen som är såå smakligt gjord.

Just nu är det så vackert med dom mustiga färger i trädgården, jag älskar denna tiden när man andas klar hög luft och när man känner dom jordiga dofterna. Det där med eran framsida stämmer inte tycker jag, den är jättefin, man känner sig varmt mottagen när man stiger in i eran trädgården :)

Köpte 2 plantor vit ljung förra året, men tyvärr verkar den inte må så bra, hoppas jag kan skaka liv i dom igen. Ljung har åx blivit en favorit för mig.

Kraaaam Cin

ullis sa...

Hej!
Er trädgård ser underbart spännande ut! Jag har precis som ni upptäckt ljung som en snygg underplanteringsväxt till rhoddisar och barrisar...å många varianter finns det...
må väl! Kram Ullis

Rosor och ruiner sa...

Vår framsida är också vår fulsida, och det är nog som du säger, man tillbringar inte så mycket tid där, men där slutar väl likheterna..:o)
Ni har en underbar trädgård!

Alen Trädgård sa...

Ja, ljung föll vi/jag för för ett antal år sedan och det har jag aldrig ångrat;)) Calluna vulgaris på hösten och Erica carnea på våren:) Ha det gott/Monne

Lotta sa...

Underbara bilder! Ljung är en favorit som inte vill riktigt hos mig, men fin är den.

Annika Christensen sa...

Skulle tro att ni har högsommar känns nästan så när man ser bilderna.Lika fin som alltid.
Kul med nya växter och vänner.
Ha det gott
Kram
Annika

Mimi sa...

Hela vår ö är full av brinnande rosa ljung, väldigt mångfacetterad i färgen. Ibland svagt rosa, ibland lysande lila. det beror helt på året. In i trädgården har jag inte tagit ljungen, eftersom jag ser ljung i min omgivning när jag sitter i trädgården:) Vacker växt är det definitivt. Att läsa vad ni skriver om trädgården är härligt, för just sådär är det, en lekplats för lekfulla vuxna! Hälsn mimi

Anonym sa...

Ni har en fantastisk trädgård och det var roligt att få följa med på en rundvandring. Ha en fin måndag! Mvh Gunilla

Anjas Hill sa...

Hejsan Carina!
I er trädgård kan man inte vandra nog!Det är alltid lika underbart att titta på de fina rabatterna och rekvisitan.!

Visst är det underbart också när man utvecklas. Det spelar ingen roll hur gammal man är - det finns alltid något nytt att lära sig.

Min vitblommande, gulbladiga ljung blommar för andra gången i år!
Den irländska ljungen har jag svårt att få blomma så där ymnigt. Jag tror jag prövar med någon flytande växtnäring.../Anja

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

'Framlekt'.... Vad fint det låter..... Och med tanke på allt vackert man får se på bloggen verkar leken ha varit (och är gissar) jag en mycket rolig lek... :-) Det är alltid lika givande att få se hur ni har det och vad påhittigheter ni har klurat fram.... Ni har ju så många idéer som ni omsätter.... Kul!!!!

Ljung har jag sneglat på och tänkt att jag skulle vilja ha... men har inte riktigt något bra ställe för den just nu... Låter fint med vitblommande sådan....

Kram Charlotte

Moa sa...

När man skapar en trädgård är det en lek.. känner igen det där, man har ju så roligt hela tiden det är väl det som kännetecknar oss riktiga trädgårdsnördar.. *skratt*.. Vad roligt att ha visning igen, ni har väl haft flera i år vad jag kan komma ihåg?.. vore fantastiskt roligt att kunna pricka in när ni har visning någon gång. Önskar dig en fortsatt trevlig vecka.. Monica
ps.. tack för dina gulliga ord hos mig.. "pöser" lite av stolthet över min både ut- och invändigt vackra dotter.. ds

Hannele på Hisingen sa...

Vilken läcker grön rubbeckia (?),
växtmarknad är kul.

Lotta 8`) sa...

Ja, ni har sannerligen haft kul när ni skapat/skapar er trädgård, både med växter, färg och form och pyntet :) Gillar verkligen ALLT!

Ljung är vackert tycker jag och en varje år köps det krukor för dekorations, som jag sedan planterar i jorden - en del överlever och en del inte ;)

På västkusten kan man nu njuta av blommande ljung bland grafitgrå berg och klyfter och det är så vackert!

I dag har vi strålande sol (idag igen) och det är vi inte bortskämda med! Augusti har varit katastrofal här i Göteborg (tycker jag) och jag bara längtar tills jag skall få komma hem och gå ut! (avslöjad att jag tjuvbloggar på jobbet :)

Ha en skön sista augustidag :)

Claus Dalby sa...

Kære venner,

Altid hyggeligt at kigge forbi. Nu har jeg rettet jeres link.

Bh Claus

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Usch vad tråkigt att bli kapad.... Provade att först ta bort mig som följare och sen lägga upp mig igen med nya adressen... Men det som hände var att adressen inte godkändes. Försökte flera gånger... Blogger vill alltså inte godkänna den nya adressen..... Bara så att ni vet varför jag inte finns med längre på följarlistan... Vet inte varför det blir så. Jag har både provat att kopiera länken som kommer fram överst i googlesökrutan, och att skriva in den manuellt... Inget vill godkännas tyvärr....

Kram Charlotte

Tusenfröjd sa...

Jag måste komma och hälsa på er och er trädgård! Har ju sett en del tack vara Annika men skulle gärna vilja se den "på riktigt"!
Inte så kul med kapad adress...:-( Men jag kan inte länka till er nya adress...?
Ha det bäst!
Hälsningar från en trött en efter en dag på trädgårdsmässa i Ängelholm!
Liv

Moa sa...

KAPAD.. gisses visste inte ens att det gick att bli bestulen på sin webadress.. självklart lägger jag upp er fina blogg på min lista igen, gick hur bra som helst.. kram =).. Monica

Betty sa...

Jag tänkte att ni kanske slått er in på medicinmarknaden istället :) . Jisses vad många ggr jag försökt komma in på er sida, skönt att det ordnat sig.
Kul att få följa skiftningarna i er vackra trädgård.

Kram Betty !

Anonym sa...

Hej,

Härligt inlägg som vanligt... Och så härligt du beskriver det, att ni har lekt fram trädgården!

Trist att er gamla adress har blivit kapad, såg det på en blogg och byter till den här istället. Men ni har lyckats få över alla inlägg, eller?

Kram

Hannele på Hisingen sa...

(är jag på rätt ställe eller inte :)

Katarina sa...

Kapad...vad trist! och jag får inte in er blogg igen...undrar varför?

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vackert som vanligt! Den där Green Envy gör mig rätt envy faktiskt, men snart ska jag lägga om en rabatt och då ska jag fylla den med Echinaceor av olika slag. Läckert inslag om "skräp" också. Häromdagen hittade jag en zinkbalja på tippen som jag bara var tvungen att "rädda".
Ska försöka lägga in er nya adress, men just nu krånglar det.
Eva