måndag 9 augusti 2010

Trädgårdshelg!!! igen.....

Helgen startade med ett besök i en väns trädgård. Det var extra spännande att åka dit, för jag hade hjälpt henne att rita en del i hennes trädgård. Jag är ju som jag är....ritade av hjärtans lust. Blev själv mycket nöjd med resultatet. Min vän är mycket ordningsam och ordentlig och tog nog förgivet att jag är likadan....att jag ritat enligt skala...hmmmm....Det blev en hel del grävande.
Hur som helst har dom gjort ett fantastiskt jobb. Det är så fint !!!!!
(Betongalsterna är nya skapelser)

Vi gjorde även ett besök hos Haide och Thomas Mellgren i Vänersborg tillsammans med vår STA förening. En mycket vacker trädgård med otroligt trevliga ägare. De bjöd på sig själva och sin trädgård, tog sig tid att svara på alla våra frågor. Rekomenderar fler att göra ett besök där.

Sen gick färden vidare till Tommy Ahnby i Munkedal. Väl där så blev vi så vilda så vi glömde av att fota. Kameran åkte fram först i bussen. Spår av våra inköp syns överallt.
Till och med toan på bussen var fylld med grönska. Man fick backa in, hoppas att man träffade toan och inte nån kruka. Vi skulle ju inte handla nått.

Men vi var i gott sällskap, alla sa likadant. Nu står vi här med ett antal träd och buskar som inte har någon plats ännu.
1. Aesculus Wiselink .....Kastanj med silver lime blad.
2.Philalelphus Innocence......Schersmin
3.Weigelia Magical Rainbow......Prakttry
4. Cladrastis Kentukea ...Gulved variegerad Jag är ju ingen samlare......Asch!!!! jag är nog en iallefall, och det är såååå roligt. Pratade med trädgårdskompisar som är många år äldre än mig....och de säger att det blir värre. Hur ska detta sluta???
1. Fothegilla major Blue shadow.....Häxal. blåbladig
2.Brunnera macr. Kings Ransom.....Kaukasisk förgätmigej
3. Helleborus Silver Lace....Julros
Ha det gott
Carina

27 kommentarer:

Linda Lunda sa...

ÅHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHHhhhh!

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

hihhi... den där bussen skulle man ha velat se lite mer ifrån.... Men finns det hjärterum så finns det 'växterum'....

Såå fina betongsaker du gör...... Helt fantastiskt fina änglar....

Verkar ha varit en toppenhelg!
Kram Charlotte

Börjelundskan sa...

Åhh jösses jag tror att bussen blommar, hihihi. Vad mycke fina blad du kom hem med (flabba flabba) :D. Jaa, Carina vad ska det här sluta, jag gissar att till slut så har jag kanske gångavstånd in till er trädgård, .... ni får väl expandera era arealer här åt haha.

Hmmm, nu blev jag sugen på mer betong igen, tack ska du ha :)

Ha en go vecka mitt lilla trädgårdstroll. Kraaaam Cin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Till lördag skall vi till T. Ahnby. Hur skall nu detta gå ;-)?
Ha det gott
Birgitta

ullis sa...

Å, det är ju som julafton (fast bättre) att åka till Tommy och Wivvi... jag var där i lördags och fick med mig 30 träd hem som jag inte heller vet vart de ska planteras men det har ju en förmåga att ordna sig såsmåningom!
Blir så nyfiken; vad köpte ni?
Kram Ullis
ps: dina änglar är underbara! Säljer du?

Vitt hus med svarta knutar sa...

Vilken fantastisk blogg du har! Jag har en trädgård på ca 3000 kvm och den har inte fått den uppmärksamhet den förtjänar (bla pga lång tids sjukdom). Men nu är jag på G igen och det är så härligt att känna inspirationen återkomma. Mycket tack vare otroligt fina bloggar. Det är så härligt att se vackra bilder, läsa texter som bara sprudlar av kärlek till trädgården, få tips på växter och arrangemang.

Önskar dig fina dagar!
Kram,
Regina

Linda Lunda sa...

Åhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!!!!
ÅH!

Alen Trädgård sa...

Haha, ingen samlare??? fniss vi är en samling obotliga samlare och trädgårdsnördar allihop:))) Vi skaALDRIG ha något när vi åker till Tommy Ahnby, men likväl är det alltid en massa växter som följer med hem. Har aldrig varit hos Thomas och Haide men den som väntar på något gott................Ha det gott/Monne

Mimi sa...

Busschauffören måtte ha trott att han hamnade ut för ett gäng galningar.....ifall han inte var trädgårdsmänniska själv förstås :)!
Vad härligt det såg ut. Hälsn Mimi

Suss o Kai sa...

Ni verkar ha haft en trevlig resa :) Är detta en sån där miljöbuss :)

Lee sa...

Det såg ut att vara en trevlig bussresa. Jag som har lite panik över en stackars kameleontbuske som jag köpte för 2 veckor sedan som står under min trappa tills jag ska plantera den. Vet ju inte var den ska vara. Hittar ni plats för alla träd ni köpte?

På måndag börjar jag trädgårdsmästarutbildning och då har jag nog inte mycket tid över att vara i min egen trädgård tyvärr.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Underbara härliga trädgårdsrundor...det är dem man minns i kalla råa februari och längtar o planerar nya då! :o)
Så fint det ser ut i din väns trädgård och så många härliga växtfynd ni alla verkar ha gjort. Jag brukar också ibland fota bilen på väg hem från våra rundor...ser inte klokt ut, passagerarna burkar inte synas! ;o)
Använder du vanlig finbetong då du gjuter? Den sittande ängeln är underbart söt!
Ha det fortsatt gott, jag njuter full ut av mina 2 sista semesterdagar,
Lydia

gittan sa...

hahaha... jag vet så väl hur det brukar sluta när man inget ska ha.. Och varenda gång så "svär" jag över att maken envisas med att köra med "den lilla bilen" Men nu när han köper en ny stor bil (pic-up) så kanske han blir lättare att övertala till att vi ska ta den när vi bara ska ut och titta en runda "skrattar" Har du gjort ängeln själv? HELT UNDERBAR!!!!!

Annika sa...

Tack för berömmet har ett järnstaket på gång så nu blir det fler land
Kram Annika

Linda Lunda sa...

ÅHhhhhh ÅHHhhhh!!!!!!!!!!!!!
ÅHHH!!!!

Trädgårdsdrömmar sa...

Busschaufören är kanon. Han kör på alla våra trädgårdsresor. Ingen kan packa som han. Han är van.
Jag skrev till namnen på inköpen som jag visar foton på. Det blev en hel del till. En stor Vingnöt samt en stor Korkalm....Klöverlönn..Pelarblodbok.Japanska lönnar..m.m
Jo jag gör Betongen, jag/ Ken gör en egen betongblandning. Använde finbetong innan...men kör en egen special variant numera.
Carina

Annika Christensen sa...

Ja vart skall det sluta...
Det finns inget slut bara utveckling eller?
Härligt ni verkar ha haft det.
Kram till er båda från
*annika

Helens trädgård sa...

Vilken härlig resa, att bussen blev full förstår jag allt :=)
Många trevliga växtköp!
Ha det gott!

Linda Lunda sa...

Åh åh åh åååhh åh ÅHH!!

Anonym sa...

Ja visst hade vi det trevligt på vår trädgårdsresa!
Åhhhhh vad det handlades träd o andra växter!!
Folk(läs vi) var som tokiga först handlade vi lite o sen lite till o sen fanns det liiiiite plats kvar på bussen o då handlade vi lite till:-))
Ja toabesöket på bussen var en upplevelse kändes som att sitta ute i guds fria natur med alla blad växter omkring sig!!

Ja vi hade verkligen en toppen dag o himla tur med vädret också!

Ha det gott MLK:-))

Compact Garden sa...

Det låter som en helt underbar helg med både det ena och det andra men att åka bara" för att titta...hrm...det kunde jag sagt innan att det skulle inte fungera haha..

Så jättefina betongalster, lite avis blir jag :)

Kram och hoppas att ni är på väg till GBG snart../Anne

Linda Lunda sa...

Så så så... åhhh... sååå söööt!
Den lilla ängeln är bara ..sååå åhhhhh SÖT!
Och träden!!!!!!!!!!
ÅHHHHHHhhhhh!
Se där.. där hittade jag äntligen orden!

Hannele på Hisingen sa...

Trädgårdsbesök är så inspirerande, tack för senast.

marodören sa...

Höst Höst Höst på dej. Älskar också hösten, lugnet och friden infinner sig i kropp och själ.Korkalmen är nu i princip halv, allt nertill är bortklippt nu är det upp till högre makter om den överlever. Maitie

Anonym sa...

this post is very usefull thx!

Anonym sa...

Finally, an issue that I am passionate about. I have looked for information of this caliber for the last several hours. Your site is greatly appreciated.

Anonym sa...

I just added your blog site to my blogroll, I pray you would give some thought to doing the same.