söndag 30 maj 2010

Livet har sina goda stunder.....

Varje helg i trädgården är en vila trots att vi sliter ca 10 timmar om dagen. Såklart fikar vi lite emellan. Det känns i hela kroppen och man har ont överallt. Hur kan det då komma sig att man känner sig så utvilad? Varför går man och lägger sig tidigt på lördagskvällen, för att orka upp på söndagsmorgonen och fortsätta??? Frågade min kloka bloggvän Anja....börjar vi bli gamla????
Men hon svarade mig att det är en klokskap som man förvärvat genom åren. En erfarenhet att prioritera rätt. Klokt va!!!!
Så idag har mor firat sin dag ute i trädgården. Sonen som endast befattar sig med saker som har motor och går på hjul. Klippte igår gräsmattan utan att han blivit ombedd, trots att han lider av pollenallergi. Det var en fin morsdagpresent.

Här visar jag lite betongalster som jag gjorde för flera år sen. Hönan är uppbyggd av hönsnät som jag tryckt in betong i olika omgångar. Den har stått ute i alla år så nu har den en härlig patina. Krukan har jag gjutit in ståltråd i, för att senare pröva på en hemmagjord variant av luffarslöjd.
Här visar jag upp några plantor som jag köpte förra året på Tradera. Jag är mycket nöjd med det mesta, men jag har blivit lite lurad på vissa saker. Pioner bör man var lite försiktig med anser jag. Kollla upp tidigare omdömmen. Det tar ju ett tag innan de blommar....så det är inte roligt att få en vanlig pion när man beställt en special för många hundralappar.
Eller en vanlig vitsippa när man beställt en med varigerade blad för också "många" pengar.

Då är det lättare med andra växter som man ser direkt vad det är för något. Tradera är bra i allmänhet när man är ute efter nått extra. Speciellt då det är svårt att få tag på växter som man samlar på . STA växtmarknader är bra, Specialplantskolor, Internet inom EU, samt bloggvänner är kanon.
Epimedium Sockblommor....är en "vilja ha väldigt mycket växt" just nu.......
Ha det gott
Carina

14 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Var just här inne och tittade men nu är det ännu finare.. sitter med öppen mun..
Vackert vackert...
Alltid lika spännande att titta in till er.
Ha det gott
Annika

Wanstadius trädgård sa...

Visst är det så!!! Att nu prioterar man bort allt annat som inte har med trädgård att göra. Man vill ju verkställa alla planer och ideer man tänkt på hela långa vintern! Förstår inte varför man inte alltid blir förstådd...?!
Alldeles liten ljuvlig höna du gjort!!! /Jessica

Karin sa...

Vackra bilder. Jag önskar jag kunde prioritera trädgård mera men div. avslutningar styr mitt liv...
Karin

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det det där med att man känner sig 'utvilad' fastän man slitit hårt i trädgården måste ha att göra med all kraft och lust man få av den..... Håller med också om det där med att grejen är att vi är kloka nog att prioritera vår tid :-)

Vilka fina betongsaker ni gör.... Hönan var ju bara så fin!

Ha' det bra!
/Charlotte

Northern Shade sa...

I was admiring your little bird, and then was surprised that you made it yourself out of chicken wire and cement, very creative.

Epimedium flowers always look so delicate, suspended above the leaves.

Lotta Sultan sa...

sockblommor ser man här och där nu, förstår det... eftersom dom är rackarns fina!

gittan sa...

Efter den ovanligt långa vintern känns det ännu enklare att prioritera rätt =) fast jag kan inte skryta med att jag lägger mig tidigt, jag är ju ute så länge det bara går att se vad man gör "skrattar" Underbara bilder som alltid och visst är sockblommor underbara. Bladen är så dekoratiova och står sig fint även under vintern / gittan

NinaH sa...

Just så känns det! Fast musklerna ömmar så sprudlar man!;-)
Härliga bilder på väster och betongalster också!
Jag har aldrig vågat handla växter på Tradera. Men man kanske inte ska vara så feg då...;-)

NinaH sa...

Nä- inte på "väster"... men på växter...förstås!;-)

Börjelundskan sa...

Åhhh, vad mycke fina blommor du visar, här tycker jag allt står still, (därför inga trädgårdsbilder på bloggen än. Kan man beställa zon 1 på nätet tro? Har lust att flytta ibland för att det är så svårt att lyckas med nåt här.

Vilken goer son du har som klippte gräset åt dig på Mors Dag,ibland är såna sällsynta ryck en gåva *hihihi*.

Ha en skön vecka hjärtat. Kram Cin

Rose Garden Malevik sa...

Ni har det jättefin får jag säga :)
Håkan

TrädgårdsPrinsessan - Annika sa...

Så fint ni har det! Och snäll son dessutom :-) Är själv gräspollenallergisk, så jag förstår att det var en lite extra fin present :-) Fin höna!

/Annika

Unknown sa...

Oh så härliga bilder, vilken underbar trädgård. Men även om jag har inte kommit så längt med min trädgård så har jag samma problem. Jag gå och lägga mig Fredag kl.10 så att jag kan gå upp kl.7 på Lördagmorgon och börja med vad som helst i trädgården. Att ta min Termoskopp med kaffe, ta koftan över pyjaman och gå ut. Det finns ingen bättre Lördagsmorgon känsla ;-D
Ha en skön söndag!
Lilliputput

Blommiga Karin sa...

Vilka härliga och inspirerande bilder. Ljuvligt!