söndag 23 maj 2010

Trädgårdsvänner !!!!

Vilken fantastisk helg det har varit!!!! Underbart väder...hela lördagen i trädgården ...jag och gubben min. Det känns som detta har varit en helg i paradiset. Allt är så vackert och skirt, har hur mycket bilder som helst att visa. Söndagen tillbringade vi med att gå på trädgårdsvisning i STA:s regi. Hos två av våra härliga trädgårdsvänner. Det är så roligt att vara med i denna trädgårdsförening för det finns så många underbara människor i olika åldrar med samma intresse.
Birgit är en fantastiskt härlig kvinna med så mycket kunskap. Hon är så ödmjuk och man kan rådfråga henne om allt vad gäller trädgård. En del kallar STA en snobbförening för experter. Men det är helt fel. Trädgårdsmänniskor som Birgit är goda representanter för STA. I vår förening Älvsborgskretsen finns så många som bara vill prata trädgård på alla nivåer.
Birgits trädgård har genom åren varit synlig i både repotage som böcker. Det är en fantastisk samlarträdgård med massor av spännande växter. Birgit har även varit verksam inom frögänget i STA . Så hon har alltid spännande sådder och sticklingar pågång.

Hennes underbara magnolia blommade , trädet var enormt. Vi höll nästan på att svimma när vi såg detta träd. Hemma är det bara ca 50 cm. Det är härligt att komma bort och få njuta av andras trädgårdar också!!!!!

Sen gick färden till Maitie och hennes man Sture. Denna kvinna (hon i mitten som intressant tittar på när Ken visar mått på nått????) Är så vacker på insidan, utsidan och sen har hon en utav de vackraste trädgårdar vi någonsin varit i .....(vi har varit i många) Att gå in i den trädgården är som att gå in i något så vackert och rofyllt så det känns i hela bröstet. Alla trädgårdar är vackra, men få känns så in i hjärtat. Man vill gärna stanna länge för man tar in hela hennes själ som hon lagt ner här.
Om ni vill läsa om Maities trädgård så titta i Allt om trädgård... i nr 2/ 2010. Rubriken löd Trädgårdsmagi vid berget. Kan bara hålla med Helt magiskt!!!!!
Man blir så inspirerad av en sån här helg.....längtar till nästa. Då är det växtmarknad i Rångedala byggdegård. Lördagen den 29 maj kl 14:00. Alla är välkomna!!!!
Ha det gott Carina

16 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vilken helg ni haft och vad fint du visar. Härligt med människor som kan mycket och vill dela med sig. En annan har lite kvar liksom.
Men en sak i taget och dag i taget så blir det nog bra.
Jag är på upplärning.
Kram till er båda och tusen tack för att ni komm och förgyllde min dag.
Annika

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Det låter helt underbart att åka runt och besöka varandras fina trädgårdar. Förstår om du blev betagen i 'Trädgårdsmagi vid berget' - det blev jag bara av att läsa artikeln....

Ha' en skön vecka!
/Charlotte

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Verkligen en underbar helg.
Detta med att få besöka andras trädgårdar ger så mycket.
Här börjar Trädgårdens vecka på Orust i dag så i kväll skall jag också besöka trädgårdsvänner.
Pionstödet har en en trädgårdsväns man gjort. Visst är det fint!
Ha det gott
Birgitta

Alen Trädgård sa...

Verkar som om ni har haft det riktigt fint;) Håller med dig om att se andras trädgårdar är såå inspirerande och lärorikt. Har haft bloggvänner på besök och det njöt jag verkligen av för det var helt underbart roligt.Ha det gott/Monne

Mimi sa...

Det var ju så intressant att se bilder ifrån så fina trädgårdar. Jag är ju så avundsjuk på alla som har blommande magnolior. Jag får nog packa in mina två nästa vinter, för rådjuren och hararna tycks tycka att de är det godaste som finns! Hälsn mimi

IngunnBW sa...

Nydelige haver du viser! Man blir så inspirert av å besøke andres haver, man burde besøkt hverandre mye oftere :)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jag jobbar hårt med att hitta en lösning på problemet med att åka och titta på andras trädgårdar under säsong:-)
Nästa år kommer jag bara att göra ritningar på distansträdgårdar, och skicka över mailen.. och det bara under vinterhalvåret... hihihi!
Sommarhalvåret skall jag spendera i min egen trädgård eller i ngn annans visningsträdgård... Suck! Drömma kan jag:-)
Vilken underbar helg ni haft!! Jag glädjer mig med er alla!

Börjelundskan sa...

Hallå Skrotisgumman!

Tack för senast, en rolig dag trots att det blev magert bland fynden, (hehe).

Låter som en spännande helg med trädgårdsvandring och mys i erat egna paradis,....men erat ställe går inte av för hackor heller SÅ DE SÅ!! *fniss*. Jag kommer in i en annan dimension när jag träder in i eran täppa.

Ha en skön vecka vännen. Kram Cin

Hannele på Hisingen sa...

Underbart vacker och så kul det ser ut, kram.

Ingmarie We sa...

Ni skriver alltid så trevligt och intressant i er blogg. Fina collage oxå.

elle-melle sa...

Så fin helg dere har hatt!
Det er så godt å treffe andre hagemennesker og få se deres hager, utveksle erfaringer, få inspirasjon og nye ideer.

Det var mye fint i bildene du viser så til inspirasjon ble deres helg for meg også:)

Isas Trädgård sa...

Låter som en väldigt trevlig trädgårdshelg !! Man blir så inspirerad av alla fina och vackra bildcollage och lust att gå med i STA som jag vet är väldigt aktiva runt Örebro ! Man kanske får vara med fast man aldrig kommer ihåg eller kan lära sig blommornas latinska namn !

Ni har en underbart vacker blogg du och Ken ! Den och er trädgård är faktiskt anledningen till att jag började blogga. Allt i hemmet hade reportage från er fantastiska trädgård och bloggen och direkt efter kom ett reportage hur man gör för att lägga upp en blogg.

Ha det så bra !
/Isa

Helens trädgård sa...

Besök i trädgårdar är ett av sommarens höjdpunkter, man får så många nya ideér, se nya växter och träffa trevligt folk.
Vilken Magnolia!

Margot sa...

Låter som en helt underbar helg! Härligt att få se bilder från så vackra trädgårdar! Magnolian ser helt magnifik ut, otroligt vacker!
Er trädgård ser helt fantastiskt vacker ut också!
Ha det gott!!
//Margot

Unknown sa...

Så härligt det ser ut! Har precis blivit medlem i STA, men har inte hunnit med några besök eller andra evenemang ännu. Det här inlägget gav verkligen mersmak! Tack!
Ha det gott,
Charlotta

Anjas Hill sa...

Hejsan kära NI!
Det är väl alltid lika underbart med generösa människor!/
Anja