onsdag 12 maj 2010

Våren tar tid.......Vinnare utsedd !!!!

Våren tar verkligen tid i år. Gick ut tidigt i morse för att rensa lite ogräs innan regnet skulle komma över oss. När jag sitter där på huk i landen och rensar så tänker jag så bra. Dagens tanke var.....Vad jag är tacksam över att få ha detta att sätta händerna i. Sen tänkte jag på våra kvinnliga föregångare. Alla de kvinnor som ofta fick stjäla sig lite tid för att få pyssla om en liten blomterrabatt. Jag tänker då i första hand på kvinnor som min mormor. Hon uppfostrade 7 barn samt ett krigsbarn ifrån Finland. Levde på en gård med jord och skogsbruk. Gården ligger långt upp i Norra Sverige. De brukade jorden i första hand till nyttoväxter. Men jag minns hur mormor tog mig i handen och stolt visade upp sin rabatt med kejsarkronor, liljor, och stormhattar. Runt omkring gården fanns de mest fantastiska ängar som jag någonsin skådat. Alla ängsblommor blommade där

Ingen designer i värden kan återskapa dessa ängar. Det är där jag fann nyckeln till den glädje jag känner för allt levande. Jag visste det inte då...det tog några år för mig att förstå allt vad mormor ville förmedla. Se det stora i det lilla. Hon sa till mig...Carina bli trädgårdsmästare då kommer du vara lycklig hela livet. Då var jag mitt uppe i en karriär i Huvudstaden. Vad pratade hon om..jag kunde ju bara plocka blommor inget annat. Hon själv drömde att bli lärarinna.
Idag läser vår dotter till gymnasielärare och jag sitter i en STOR trädgård och rensar ogräs i regnet, och känner mig som världens lyckligaste människa. Vi blickar alltid framåt i våran bråttom värld. Men man borde nån gång stanna upp och ta reda på vad man har sina rötter. Som trädgårdsmänniska vet man att rötter är livsviktigt för att plantan ska utveckas. Så håll reda på rötterna....man står lite stadigare då.

Nu till utlottningen av boken................

Ta da......av 59 lappar så drog jag helt korrekt och riktigt en lapp som det stod Glädjekällan på.
En Bloggvän som hängt med från början. Så roligt för detta är vår favoritblogg, favorit trädgård och sist men inte minst favoritperson. Jag har inte fuskat Birgitta...du vann faktiskt boken!!!!!!
Nu vill jag gärna se att du är med i minst 3 böcker som vi kan tävla om. Trädgård, Inredning/ antikt och sist men inte minst i en kokbok.
Ha det gott i helgen
Carina och Ken

21 kommentarer:

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad fint skrivet om rötterna! Emellanåt kan man fundera över hur det kommer sig att man har de intressen man har och vad som egentligen format en...

Grattis Birgitta till boken! Var roligt!

Ha' det bra!
/Charlotte

gittan sa...

Du har så rätt om rötterna - klokt skrivet! Vilken "tur" att jag inte vann med tanke på vilket krav du ställer på vinnaren, dom hade jag aldrig kunnat leva upp till(skojar bara)
Grattis Birgitta!

Linda Lunda sa...

Snyft... måste varit fusk.... snyft!
Nej .. får nog säga att den kommer till ett gott hem!!!
STORT GRATTIS Birgitta!
Linda

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Stort grattis till vinnaren och du har så rätt om rötter, tänk så ändlöst vi skulle fara omkring utan rötter! :o)
Finaste ondagen önskas ni
kram Lydia

Börjelundskan sa...

....men vad rätt du har kloka kvinna :)!! Jag är också som lyckligast när jag sitter med nävarna i jorden, det är rena rama meditationen til 120%. Jag har många gånger kommit på mig själv med att ha ett leende på läpparna. även när jag rensar ogräs *hihi*.

Vi i denna generationen har haft mycke att lära oss av våra far-och morföräldrar,.....det är hissnande när man hörde deras historier om hur det var förr,.....tänk vad dom slet, och tänk så bra ... VI... har det idag bland microugnar, tvätt & torktummlare, diskmaskiner och gud vet vad. Ska försöka att uppskatta det lite mer när jag gnäller för att det är dags att tvätta ur kylskåpet nästa gång (hatar just den sysslan) :(.

Det verkade som vi blev snuvade på våren i år,..antagligen så får vi en sommar pang bom i stället *ler*.

Stort grattis till vinnaren av boken.

Ha en mysig kväll. Kram Cin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Ja! Vad roligt! Har nästan aldrig tur i lotterier;-)
Vilken överraskning jag fick när jag tittade in till er! Jag som bara sitter vid datorn en stund, innan vi skall börja med middagen, för att njuta av alla trädgårdsbloggar som jag under den senaste tiden inte hunnit med att läsa och så ser jag detta..
Tusen tack och trevlig helg
Birgitta

Linda Lunda sa...

Åhhh skall du laga middag Birgitta!!!!
Då kommer jag som ett skott.. för Birgittamat är bland det godaste som finns... och Ken gillar Birgittaälplekaka.... mums...
Linda

Ester sa...

Jättegrattis till Birgitta!
Och tack för tänkvärda tankar.
Må så Gott och ha en härlig helg!
Ester o Pelle

Compact Garden sa...

Grattis till vinnaren Birgitta..nu får hon också en heders stund :)

Vilken klok mormor...å tänk så rätt hon hade..

Kram Anne

Alen Trädgård sa...

Så fint du uttrycker dig, det här med rötter är så sant så sant. Passar på att gratulera Birgitta också, en värdig vinnare:)) Ha en trevlig helg/Monne

Helens trädgård sa...

En klok kvinna din mormor!
Stort GRATTIS till 'Glädjekällan' Birgitta!

Anjas Hill sa...

Kloka och vackra ord.
Dock har jag svårt för nuet - just nu - orsaken är det berömda VÄDRET!
/Anja

Annika Christensen sa...

Rätt bloggar vann...
Tänk vad kul för Birgitta!
Stackars Linda.
Ja och så mig förstås.. hi hi
Klippa gräset skall jag göra så fort det blir torr väder igen.
Det är jätte långt och dessutom har jag gödslat det idag i össregn.
ha de gott
Synd att ni inte kan komma
Annika

Mimi sa...

Härligt att den "rätta" vann. Birgittas blogg är helt fantastisk, jag har faktiskt alldeles nyss hittat fram till den med.
Vad vackert skrivet om rötter.
Hälsn Mimi

Margot sa...

Klokt skrivet om rötterna.....så sant så!!! Vi är mer beroende och formade av våra rötter än vi förstår!
Grattis Birgitta till bokvinsten!!
Ha en trevlig helg!!
//Margot

Anonym sa...

Åhå grattis! Det är så roligt med tävlingar och speciellt om man vinner.

Anonym sa...

Nää tråkigt, Birgitta behöver väl ingen mer inspiration, hon är ju så duktig ändå... Jag däremot... ;) (Skojar bara, grattis grattis!)

Vad roligt att din mormor var så intresserad, roligt när man vet varifrån det kom... min farfar var lantbrukare o trädgårdsmästare så jag hoppas jag har ärvt hans gröna fingrar... :)

Karin sa...

Tänkvärt om våra rötter. Grattis till Birgita.
Karin

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Är så glad för vinsten - text eller inte - ser fram mot måndagen.
Fortsatt trevlig helg
Birgitta

Anonym sa...

Vilken fin blogg ni har! Kommer att titta in ofta! Hälsa gärna på hos mig, har precis lagt in foton från trädgården sen tre år tillbaka då vi köpte huset. Trädgården är verkligen den bästa terapi man kan få!
www.naturenskonstverk.blogg.se
ninaerica

Moa sa...

Grattis till Birgitta.. så roligt =).. Klok Mormor du hade, och visst är det viktigt att inte glömma bort vad som är viktigt här i livet.. ditt ursprung och att välja vägar som gör att du är lycklig och får göra det du trivs med.. Trädgården är ju en ständig källa till glädje och hårt jobb..=)).. men så nyttig i sig. Finns ju t o m gårdar och trädgårdar som är gjorda för att läka människor som är utbrända.. så nyttigt är det och mormor hade rätt. Håll på med trädgård och du blir lycklig.. Kram och ha en bra söndag.. Moa