lördag 6 mars 2010

Varierat.......Variegerat

Man kan ha delade meningar om variegerade växter. Personligen så Älskar vi dom, men det finns som sagt olika tycken och smak. Vissa påstår att dom faktiskt är sjuka då brokigheten beror på ett virus samt att de kan smitta andra växter med sitt virus. (Inte mig emot)
Nu har det ju forskats en hel del om detta och en undersökning som Botanical Garden i Oxford gjort visar det sig att av 400 olika variegerade växter så var de bara 12 st som viruset var upphovet till brokigheten.
.
Brokigheten beror oftast på en brist av klorofyll. Hos en del arter kan det vara luftblåsor i bladen och det är en anpassning till själva växtplatsen. Som tex lungört Pulmonaria och plister Lamium. De växer gärna i skugga med hög luftfuktighet.
.
I de flesta fall så beror brokigheten på en mutation. klorofyllen har slutat att tillverka det gröna pigmentet. Bladen klarar sig inte om de blir helt utan pigment. Om det finns både gröna och ofärgade pigment i bladet så klarar sig växten bra. Pigmenten lägger sig som lager på varandra. de kan även vara gula och röda. Ibland kan det förekomma flera färger ihop.

Här har jag ett lite bilder på några rödbladiga buskar och träd samt lite rödbrokigt. Jag tycker att det är snyggt att en buske eller träd kan se blommande ut på håll, tack vare brokigheten.
Det lyfter verkligen det gröna. Sen är det väl roligt att ha lite udda, och smått förskräckigt spräckligt. Vad tycker ni?
Carina

23 kommentarer:

Madame C sa...

Och tänk, jag fattade först efter 17 år som trädgårdsamatör att variegerad betyder vitbrokig. Jag har alltid trott att variegerad betydde, ja, just det, varierad - på ett eller annat sätt! Som det kan bli! Men jag håller med, I like! Älskar bland annat min variegerade äppelmynta... Lät rätt avancerat, det där. Kul, förresten, att känna igen er trädgård i senaste numret av Trädgård & blommor:)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Jo, bladen är ju egentligen min favoritdel på växterna, så då är variegeringen en liten bonus!

Ni verkar ha några åtråvärda plantor där... en variegerad bergenia och en jordgubbe/smultron liknande i potpurriet. Är de härdiga här uppe i zon 2-3? Köpta i Sverige?
Ha en skön kväll! H.

Spirande grönt - sa...

Gillar! Det ger liv och dynamik i planteringen.

Härliga bilder!

Rebecca

Christina sa...

Visst ger väl det variegerade liv åt rabatten. Men jag tycker det är snyggast om man blandar med växter med enfärgade blad.
Fortsatt skön helg önskar jag er!
/Christina

Hannele på Hisingen sa...

Det är så läckert med varigierat.

Eva Linnea sa...

Lärorikt hos er i dag. Gillar variationen. Omväxling förnöjer.
Varmkram

IngunnBW sa...

Så vakkert! Dere har en flott samling varigerte blader i haven :) Personlig er jeg svært glad i brokebladete vekster og har også noen av dem i haven. Jeg synes de gjør seg bra som blikkfang og kontrast. Spesielt i staudebed som kanskje ikke er på topp i blomstring hele sommeren, da får man allikevel liv i bedet med de variegerte bladene. Som underbeplantning til busker er de også meget virkningsfulle :)

Vakre bildecollager fra deg som vanlig :) jeg nyter synet av de fine bildene dine!

ullis sa...

Älskar variegerat! Ialla nyanser!
Spännande läsning du bjöd på, visste inte det där variegerat. Måste ju passa på att fråga då: vet du hur det är med Hostan white feather? Den är ju endast lite grön när den dyker upp sedan blir den helt vit, nästan genomskinlig...?! Har den viruset tro? Eller är det på något annat sätt med den?
Kramar Ullis

Boäng sa...

Visst är det snyggt med variegerat. Bilden på de rödvariegerade var extra läcker. Tack för den.

Alen Trädgård sa...

Det finns både vackra och mindre vackra varigerade växter men de flesta är fina tycker jag. Kan väl inte säga att jag har så många av den sorten men en del. Men det kommer säkert att bli mer med tide;) Härliga bilder i alla fall. Ha det gott/Monne

Trädgårdsdrömmar sa...

Madame C: Variegerad betyder brokig och kan ha andra färgnyanser än vit gön brokig. Den variegerade äppelmyntan är så fin!!!

Trädgårdsmakare Hillevissan: Ja de är köpta i Sverige på STA växtmarknad. De är helt klart härdiga för vi bor i zon 4-5.

Spirande grönt: Håller med dig.

Christina: Ja det är också underbart vackert!!!

Hannele: Håller med dig!!!

Eva Linnea: Det är vackert att kombinera.

Ninni: Precis!!!Det kan liva upp när det inte blommar.
Det är ju så svårt att få en rabatt att blomma hela säsongen.

Ullis: Jag kan inte svara på det men jag kan försöka mig på en gissning. Jag tror att det är en mutation. White feather är ju inte helt vit hela tiden. Man ser ju det gröna klorofyllet i vävnaden i början och slutet av växtsäsongen.
Vävnaderna kan ju ligga ovanpå varandra. De olika gröna och vita cellerna är blandade i själva tillväxtpunkten, och det kan ge upphov till gröna,strimmiga eller vita blad. Så jag gissar på mutation. Vi har en kornell som producerar skott med helt vita blad. De är helt vita hela växtsäsongen. De sitter i kontakt med moderplantan och därför lever dom. Men om jag skulle sätta en stickling så skulle denna stickling dö med största sannolighet. Så har jag fått det förklarat. Synd för det hade ju varit läckert.

Dagliljan: Ja den rödspräckliga är fin/ful...därför såå underbar!!

Alen trädgård: Dom flesta är fina.
Tänk vad man kan ändra sig, innan tyckte jag att de såg sjuka ut.

Carina Trädgårdsdrömmar

ulla laiho sa...

Jag är så dålig på namn. Får jag fråga: den stolta grodan visar upp två växter, kaukasisk förgätmigej, och vad heter den andra?

Vänligen Ulla Laiho

Trädgårdsdrömmar sa...

Det är en revsuga Ajuga Incisa frosted jade.
Carina

gittan sa...

Jag har lite svårt för de variegerade bladen. Tycker ofta att de är läckra på håll men när jag kommer närmre så faller de mig inte lika väl i smaken. Jag har börjat försöka smyga in dem i planteringarna ändå för det blir fin variation med olika färger trots allt. Snacka om tvetydigt svar! Vad tycker jag egentligen??? Om jag säger såhär, jag äskar blad och varition i planeringarna och försöker ta till mig de olikheter som finns. Blev det bättre? "skrattar" / velpottan gittan

Compact Garden sa...

Oj vilka fantastiska frågor och svar :) jag kan bara säga att jag tycker det är vackert och en liten planta ska det väl bli till sommaren..kanske frågar om råd först innan köp hos några..(C&K)...Kram Anne

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Jag bara ÄLSKAR variegerat, det tillför en helt egen dimension till allt grönt. Tack för alltid lika inspirerande bilder,
kram Lydia

Börjelundskan sa...

Hmmmm,....intressant, eftersom min hjärna är som den är så undrar jag lite avundsjukt varför kunde vi inte ha det fenomenet i våra hår,..... så slapp man slänga ut dyra pengar på att göra slingor i håret. Jag gillar verkligen färgerna på bladen, men det hade kanske inte passat så bra med variegerad äppelmyntefärg i håret!!

Ja, ja bara lite flummiga tankar en måndagseftermiddag, jag har lite Carina-abstines, får jag skylla på det?

Kram på dig sötis. Cin

Börjelundskan sa...

.....gräs och gräs,..det var en liten plätt stor som en barnhand. Men det räckte för att göra mig lycklig *ler*

Kram igen. Cin

Moa sa...

Tänk så mycket vackert det finns.. i alla olika nyanser och det är just mångfalden som tjusar, blandat med det vanliga gröna. Vasst och runt och alla andra former, ja det var ett fint inlägg som belyser allt det vackra som finns, oj vad man längtar nu.. suck. Ha det gott/Monica

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken fin kavalkad av roliga växter ni bjuder på.Det variegerade blir nästan som en blomma bland allt det gröna.
Bergenia är en växt jag lite smått förälskat mig i. Den variegerade växer sakta tycker jag. Den är så fin att den gärna kunde ha ett snabbare tempo.
Hade med mig ett par rödbladig hem från England. De kanske finns här också men jag har inte sett dem tidigare. Bergenia 'Overture' och Bergenia 'Abendglut'.
Nu står de hos Monica men våren är nog snart här så de kan flytta hem.
Kul information om krukan. Världen är liten.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Hej!
Jag gillar det hos andra men hos mig, tycker jag inte att det passar.Hos er passar allt men så är ni proffs.

Kul story om Lindas kruka.
Hoppas du inte somnar Ken när Carina läser för dig ikväll.

Kram
Annika

Caroline sa...

Superfin blogg! Brokiga, spräckliga blad är ju så fint! Lägger definitivttil mig som följare, ser fram emot att läsa fler inlägg! Hälsningar Caroline

Anjas Hill sa...

Så informativt och bra! Toppeninlägg.
Det är helt otroligt hur man (läs:jag) ändrar sig från att vara trädgårdskonservativ till att bli trädgårdskreativ och -vilde! Visst ÄLSKAR vi avvikande former och färger! Kan man dessutom kombinera dem så som ni gör - ja! Då blir det bara utsökt.
Det jobbiga för mig är att efter som det inte var jag som kom på det och jag gillar inte att plagiera, så får jag hitta på något eget - vilket jag inte har gjort - ännu;))! But I will survive!/Anja