tisdag 23 mars 2010

Trädgårdsdrömmar!....

Jag drömmer om att få vara i mitt växthuset igen. Både inuti och utanför på altanen.
Och alla Pionerna förstås. Har nu när snön börjat smälta bort kunnat se att det faktiskt fanns något därunder. Jag hoppas att det tjocka snötäcket har skyddat växtligheten nu när det varit så kallt. Vi har en hel del buskar och träd som igentligen inte skulle klara sig i våran zon. men det ser ut som dom har klarat kylan bra.

Min personliga teori är att snön skyddar rotsystemet och hindrat tjälen från att tränga djupt ner i marken. Kylan har sen gjort att marken hållt sig torr så att växterna inte stått i vatten under vintern.
Och nu när våren kommer smällter snön och ger växterna mycket vatten, precis när dom ska börja växa.

Vilka otroliga färger det finns i naturen...helt magiskt.
Ken

24 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Så mycket, så många snygga, vi fikar redan ute, ibland, kram.

Alen Trädgård sa...

Vilka otroligt vackra pioner! Ja nu väntar nog hela Sveriges trädgårdsfolk på att få sitta på altanen:) Ha det gott/Monne

Gela sa...

Ser att det var en stund sen jag var inne här hos er. Vad mycket vackert ni visar upp. Ja just nu är vårlängtan stor. Sen är jag rädd för att när våren väl kommer igång så hinner man ej njuta av alla små underverk som dyker upp. Ha en fin kväll/Gela

Spirande grönt - sa...

Vilket vackert pionfyrverkeri!

Ha en fin dag

Rebecca

Sunita Mohan sa...

That's beautiful! I've never seen peonies before... they look magical!

Annika Christensen sa...

Tur det inte kostar något att drömma och längta för då skulle man väl vara pank vid det här laget.
Förstår din längtan.
Vart tog bilden vägen på er?
Den var så fin....
Ha en bra dag
Annika

Furulunden sa...

Så vakre peoner. Idag kunne jeg ikke vente.... sparket bort noe snø som ligger over en julerose, "Helleborus ett eller annet". Og under der tittet den frem, ferdig utsprunget. Helt utrolig.

IngunnBW sa...

Så mange vakre former og farver, peonene var helt skjønne :) Her er alt godt gjemt under sneen enda.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Sånt gillar jag...positivt tänkande ang kylan! ;o)
Era pioner gör mig knäsvag, den polkagrisrandiga är bara såååå cool! :o)
Vårkram, Lydia

Margot sa...

Så underbart vackra pioner!
Efter en ovanligt lång vinter, är vårlängtan väldigt stor...
Ha det bra / Margot

elle-melle sa...

å ja nå er det bare å drømme om peoner og alt det andre som vi har savnet så lenge!
Det er ikke så veeeelig lenge til de blomstrer igjen heldigvis.
Nå nyter jeg at snøen er nesten borte, jeg går og titter etter liv blant tørre kvister og gammelt løv og jeg finner:)))

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilka vackra bilder... och visst är det härligt att drömma sig fram till sommaren!

Trevlig kväll!
/Charlotte

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Härliga pioner! Våren är här,
inte en vecka för tidig ;O)
Trevlig kväll, Petra B.

Tigris Predikantan sa...

Ja, tänk vad naturen kan och ger!
:)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Underbara pioner! Vilket habegär bilder kan skapa ;-))
Snart är snön borta så snart är längtan över. Här har jag börjat klippa bort gamla julrosblad och tagit bort lite av lövtäcket på en del blåsippor. Underbart härligt!
Trädgårdsmöblerna åker ut i morgon, hoppas jag.
Ha det gott
Birgitta

Ester sa...

Att gå in och kika på er blogg är som att kliva in i en fantastisk godisaffär. Det finns godsaker överallt!
Må så Gott!
Ester

Moments of photography sa...

Vilka härliga bilder du visar, nu längtar man så otroligt efter all grönska igen.
Fast där jag bor (Skåne) så har vi många vårtecken nu och tranorna såg/hörde jag för första gången idag.

Må väl!

Börjelundskan sa...

Åhhh,.....vad glad man blir över att se alla underbara pioner ni har. Jag längtar och hoppas att våran lilla pionplanta som vi fick av er har klarat sig i vinter.

Kram på er Cin

Anjas Hill sa...

Hejsan Ken!
Vilka läckra bilder på era pioner. Idag har vädret varit växthusväder och det är NU man ska leva i nuet! Själv "dansar" jag runt i rester av snödrivorna och hittar den ena lilla godbiten efter den andralite här och var! Underbart!
Vilken tur att allt inte kommer på en gång så att man kan ta till sig det som finns..../Anja

Karin sa...

Va' underbara de är alla pioner. Tror inte det finns några jag inte tycker om?!
Karin

Stein sa...

Hei. Jeg kom tilfeldig over din trädgårdsblogg nå i kveld. Veldig fin lesning og mange flotte og inspirerende bilder! Jeg kommer nok til å følge med på denne bloggen i fremtiden!
Ha en fin kveld!

Mvh
Stein

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej på er
Tror som du Ken. Snötäcket har skyddar mycket i vinter. Allt som befunnit sig under snön har klarat sig bra.
Trevlig helg
Birgitta

Mimi sa...

Härliga pioner! Väntar verkligen på piontiden, jag planterade ett antal nya arter på hösten. Alltid lika spännande inför nästa säsong. Trevlig blogg du har! Hälsn Mimi

Gunilla sa...

Jag bara njuter av dina fina pionbilder. Vilka otroligt fina färger.

Jag förstår att Annika rekommenderade er trädgård.
Ta en titt hos mig så förstår ni.

Ha det gott
Gunilla