fredag 19 mars 2010

Trädgårdsdrömmar !!!! Fruns drömmar.....

Sitter här och drömmer om vår trädgård. Nu är det den där stunden innan allt det härliga börjar. Nu börjar längtan bli som störst, för det är först nu som jag börjar tillåta mig att längta på riktigt. Det börjar att kittla lite i hjärtat...för nu släpper jag fram den stora vårlängtan. Ute ligger snön i drivor...men jag tittar med mina inre ögon och ser mina älskade pioner...Vad jag saknar er alla 136 sorter. Det är bara hälften av er som har blommat ännu, så jag har mycket att se fram emot.
Jag saknar vårt trädgårdshus också. Att få städa ut vintern, plocka iordning, pynta, pyssla med frösådder, pelargoner och framför allt att fika därinne och ute på altanen. Här är vårt sommarhus.
Jag längtar att få sitta i vår nya trädgårdssoffa som Ken och svärsonen byggde i höstas. Den står i rosariet som nu är så insnöat så det går inte att öppna grindarna. Jag vill gjuta betong och jag vill förverkliga alla nya ideer som har samlats på lager i mitt huvud. Känner mig verkligen rastlös och instängd när man inte kunnat komma fram i trädgården. Men nu är vi på väg....
Känner en spirande längtan samt känslan av nyförälskelse över att snart få återse källan till min kraft.
Carina

24 kommentarer:

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

136 sorter!!! Jag smäller av...iår MÅSTE jag verkligen komma upp och se er trädgård (om ni nu öppnar upp den igen!)...det låter som en dröm...en Trädgårdsdröm! :o)
Sänder varma vårvindar till er,
kram Lydia

Laila sa...

136 pioner! Verkligen något att längta till! Ser fram emot att få se ALLA blomma på er blogg!

Läcker soffa - synd att det inte går att förstora bilden mera.

Karin sa...

Du skojar! Jag som är lycklig över ett 15-tal!
Trevlig helg, Karin

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Carina, jag kilade ut i trädgårdslandet och gissa vad jag såg???
Jag gjorde ett litet tillägg, kolla gärna. :o)
Varmkram Lydia

Lena Andersson sa...

Jag tänker inte kommentera antalet pioner som dom före mej, JOOO 136 är det så många olika sorter eller är det dubbletter jag har nog inte mer än max 15-20 sorter.

Trädgårdsdrömmar sa...

Det är sorter...med olika namn 136st ...sen har vi dubletter av vissa. En del är små och många har vi inte sett blomma ännu. En del är väldigt lika varann trots att det har olika namn. Det är lycka när man hittar nån som ser lite annolunda ut. Det är buskpioner (väldigt små här), luktpioner, svavelpioner, ädelpion,sidenpion, vildsorter,bondpioner utan namn, itho hybrider och quad hybrider.
Carina

Annika Christensen sa...

Jag förstår dig.. du har så mycket att längta efter. Måste vara så spännande att vänta på de där pionerna som du aldrig har sett...
Vet ingen som är så händig som Ken.
Ha det gott
Kram till er båda
Annika

Spirande grönt - sa...

Snart så, får man sätta fingrarna i jorden:) Så spännande att hälsa massa nya pionblommor välkomna!

Rebecca

Alen Trädgård sa...

Jaaaaa Carina NU är VI PÅ VÄG. Har ALDRIG längtat så som i år men nu är det på G:) Ha det gott/Monne

Ester sa...

Oh ja! Jag vill också. Allt det där du räknade upp och allra mest vill jag börja bygga på vårt växthus. Vem vet, kanske blir det i år!
Kramar!
Ester

IngunnBW sa...

WOW! Har dere virkelig 136 sorter peoner! Så vakre de du har avbildet er. Åh, hvor jeg gleder meg til å følge haven gjennom sommeren :)
Havestuen ser ut til å være fylt av vakre gjenstander og detaljer som eller i den fantastiske haven deres. I går så jeg årets første lille bare jordflekk i et bed, ellers ligger alt gjemt under mye sne fremdeles.

Patricia sa...

Hmm... snart kommer sommaren, snön smälter fort, iallafall här uppe i Stockholm. Passa på och njut nu med längtan, tyvärr så går sommaren för fort fram. Vi längtar efter ett besök hos er snart, då vi kan hjälpa till med pyssel och knåp, plantera, skapa och gräva.
Många kramar från lillsyrran, fastern, svägerskan och från Josefine så klart.

Hannele på Hisingen sa...

Ljuvliga drömmar, är det nån kvast du ska flyga med ;)

Compact Garden sa...

Hej på er...vilka fina bilder, C undrar om du gjort betong "kottarna" själv? I så fall kommer vi gärna på en kurs haha..

Hoppas att våra andra alster torkar snabbt..

Ha en skön kväll Kramar från oss

M.E.V. foto sa...

Akkurat slik har jeg det også... Jeg lengter...

Hagen din er nydelig, og 136 peoner må være litt av et syn! Jeg har bare 4-5, selv om det er en av mine favorittblomster:)

Börjelundskan sa...

Hallååå igen Hjärtat!

Säger som du, det pirrar i hela kroppen. Det första jag gör varje morgon är att titta ut för att se om snön har sjunkit nåt under natten. "Tralla lalla la"...... jag är så himla glad att ja ser mittensträngen av gräset på våran väg ner till huset nu. Tänk vad lite som kan göra ett Cin-hjärta lyckligt *fniss*.

136 sorter säger du wooow,.....jag har bara en så där 1300 hundra sorters ogräs att hålla efter i min trädgård,......men tjoohoo, jag är lycklig bara jag få se nåt grönt just nu :)

Nu när snön har börjat smälta, så kanske vi kan ta oss fram till varndra igen så vi kan börja skrota och pyssla igen :)

Kraaaam Sötis. Cin

Asta sa...

Hej
jag har följt er blogg ett tag utan att egentligen kommentera. Kan inte låta bli att undra om ni har någon ritning eller så över er trädgård? Och om i i så fall kunde visa den.
Jag blir så nyfiken på hur de olika delarna i er trädgård hänger ihop.

Trädgårdsdrömmar sa...

Har satt in en bild av en ritning av vår trädgård från Allt om trädgård 2009. Bilden sitter uppe i högra hörnet längst upp på framsidan av bloggen.Vår tomt är på 4000 kvm men det är 3000 kvm som är uppodlad trädgård.
Den är rätt stor och det har varit ett jättejobb för den som gjort ritningen. Den är väldigt bra gjord.
Carina

Camilla sa...

Undebara bilder och jag hoppas verkligen jag får tillfälle att besöka er trädgård någon gång.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Visst är det härligt att längta till allt härligt som är framför en... Oj, vad många sorters pioner....riktigt imponerande!

Hittade precis till din härliga blogg - den kommer jag att följa!

Trevlig söndagskväll!
/Charlotte

Annelie sa...

Oj, oj, oj. Jag har helt klart hamnat mina egna trädgårdsdrömmar på eran blogg. Jättevackert!

Hjärtat Mitt sa...

Det kliar verkligen i fingrarna nu efter att få komma igång. Var hemma hos mina föräldrar och gissa vad pappa gjorde. Jo, han rensade rabatter!
Jisses vad sugen jag blev, men här är liiite för blött än, men snart så.
Hoppas att ni får se några nya sorter blomma i år. Måste vara spännande att vänta och se.
Kramar Mari

Helena sa...

Härliga bilder!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Oj, man blir mer o mer nyfiken på er trädgård:-)

Jag har letat förtvivlat efter rätt tidning..
Och nu har jag köpt fel tidning två gånger(!) Kan du skriva till mig vilket nummer av Trädgård & Blommor ni var med i... för oss stackars tidningsinköpsidioter;-) THX!