söndag 28 mars 2010

Påsk i sikte......

Nu går vi in i påskveckan. Det är en härlig tid vi går till mötes. Ljus, grönska, förväntningar och kära återseende dels med växterna som nu börjar vakna till liv, men också med kära och efterlängtade trädgårdsvänner.
För någon vecka sedan träffade jag en sån efterlängtad vän... Linda Lunda. Vi fick då denna fina kruka som hon gjort efter en kakelugnsdel som vi har liggande i landet. Man kan beställa dom på Trädgårdsdraken. De finns i flera färger.
Jag brukar dekorera ett bord på altanen efter säsong. Det bästa är att man kan se det ifrån köksfönstret när man står och lagar mat.
Vi har även andra marodörer som vill hjälpa till och dekorera i trädgården. De som göms i snö kommer verkligen upp i tö. Under snötäcket har sorkar/mullvadar haft party. Rådjur och har pluttar ligger det överallt. Hoppas att det är mycket näring i dom för det är det minsta dom kan betala tillbaka för all förbjuden frukt dom har mumsat i sig. Det känns verkligen som djuren har tagit över i trädgården. Som pricken över i:et så grävde vår hund upp och sönder en röd, smalbladig bok. Det luktade väl sork..eller nått...

Man lär sig verkligen att hålla humöret uppe, när man brottas med naturlagarna. Kanske beror det på att det alltid finns något som man kan glädja sig åt i en trädgård. När man ser dessa pionknoppar, julroseknoppar och en söt liten blåsippa öppna sig för ljuset...vem kan vara sur då???
Får jag presentera en annan sötknopp!!! Vårt andra kattbarnbarn. Alice.
Jag har startat två nya bloggar som jag först hade tänkt skulle vara låsta för speciellt inbjudna. Anledningen till det var att jag var orolig att jag inte skulle lägga så mycket krut på dom när trädgården skulle vakna till liv. Men jag har nu tänkt om för jag tycker att det är så kul att fota.
Så titta gärna in. Denna blogg Skrot och fägring handlar om återvunnen inredning.

Denna blogg startade jag för att jag ville dokumentera mina bakrecept . Recept böckerna blir ju rätt slitna med tiden (iallefall mina) så jag ville bevara dom på detta sätt.
Mina bloggar hittar ni till höger i vår blogglista.
Ha det gott
Carina

28 kommentarer:

ulla laiho sa...

Hur får du tiden att räcka till?????

Carina sa...

Ulla och alla andra som ofta ställer samma fråga....
Jag prioriterar min tid till det som är viktigt för mig.
Om inte jag är viktig så kan ingen annan eller annat vara viktigt i mitt liv. Så jag hinner det jag vill. Jag lovar att det är massor som jag inte hinner, men då är det inte så viktigt för mig. Fast det borde vara viktigt för mig att motionera, springa i skogen....men huuu. Då får jag väldigt mycket annat som jag måste göra istället. Så jag är nog rätt normal...vi prioriterar nog bara olika.
Ha det gott
Carina

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ja i trädgården är det både upp och ner, med- och motgångar. Gräsmattan ser ju verkligen förfärlig ut, men jag hoppas att knopparna som finns kvar ger lycka nog.
Skrot och fägring har på kort tid blivit en favorit hos mig - så missa inte den ni som inte varit där ännu!
Eva

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Men oj som de har härjat i gräsmattan, enda ursäkten är väl att vintern varit lång & det har varit extra svårt att få tag på mat....fast man undrar; finns det inte lika fina rötter utanför just er trädgård?
Härliga knoppar, visst blir man glad!!!
Ha en riktigt fin söndagskväll,
kram Lydia

IngunnBW sa...

Oj, dette er det verste jeg har sett av muldvarpens herjinger. Jeg har plukket to bæreposer fulle av kattebajs, det er fra vår egen katt og ikke ås ille å samle opp som fra ubudne rådyr.Litt av en jobb dere får med å renovere gresset. Og attpåtil spise altså hunden opp bøken deres... Man kan jo gå og legge seg og deppe for midnre, men som du sier; det er så mye annet å glede seg over i en have så man får være litt bevisst og hente frem noe gleder i nødens stund.

Nydelig bilder av juleroseknoppene! Og den øverste bildecollagen dine var henførende vakker. Du er virkelig flink til å sette sammen collager :)

Alice var et ordentlig sjarmtroll :)

Christina sa...

Spår efter djurens härjningar är inte alltför roliga, men som väl är finns det mycket att glädja sig åt i trädgården. Nu går vi ju en härlig tid tillmötes, då man dag för dag kan se hur det spirar och grönskar!
Lycka till med dina nya bloggar, dom ser ut att vara intressanta! Det man tycker är roligt, hinner man oftast med!
Ha det riktigt gott!
Christina

Rosor och ruiner sa...

Fy va trist med marodörer i trädgården, men du verkar ta det med ro, och gläds åt det roliga och fina istället! Vilken underbar liten katt!
Vilka fina bloggar du har, den här och dina nya!

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Mengu så nöjd jag är nu med vår trädgård som är en gammal tallbacke. Normalt svär jag över att jorden är så himmelens tunn och sandig... MEN: Här bor inga sorkar inte:-)
Ha en go påskvecka!

Rut och Signe sa...

Men stackars, stackars dig! Vilken röra de ställt till med i trädgården!!!! Oj, jag hade nog storgrinat, vilket jag gjorde då dahliorna frös ner förra sommaren pga att jag glömt täcka dem vid järnnätterna i juni. Dock tog de sig ändå, men du måste ha en ängels tålamod för att stå ut med dessa små eländen i trädgården. Hoppas du får bukt med de objudna gästerna och kan se fram emot vad våren nu erbjuder i rabatterna. Ha det gott, Marie

Hannele på Hisingen sa...

Härlig tid, kul med påskblommor,
ha det gott, kram.

Moa sa...

Så fint och påskigt.. du gjort det med bl a Lindas fina kruka den är såå himla läcker, har funderat länge på om jag ska beställa en =). Två nya bloggar, jag få genast ila dit och kika låter intressant. Man hinner det man vill och orkar.. som du skriver det gäller att prioritera det gör jag också vad gäller att sy och blogga och hålla på med shoppen. Tar mycket tid men det är roligt.. Ha en härlig påskvecka.. Kram/Moa

The Secret Garden sa...

OJoj mullvadarna har verkligen löpt amok!
Hela vår grusplan framför huset och ned till stallet måste grävas upp till sommaren. Vattenledningen har gått sönder nån stans nere i backen och vi har inget vatten inne i huset...och allt det ljusa fina gruset. SUCK!

Ibland kan det vara bra att sätta på sig skygglapparna och vägra inse fakta. :)

Ha det gott!

NinaH sa...

Vilken härlig Linda-Lunda-kruka!!
Men oj- vilka små besvärliga gynnare ni haft besök av!! Hoppas ni lyckas få bukt med det de har "skapat"/"maroderat"!
Spännande med dina nya bloggar! Måste genast ge mig dit & kolla!;-)

gittan sa...

Nä men fy som de härjat i er gräsmatta! Men det är som du säger, naturens lag. Katten är ju underbar och alla knoppar och Lindas kruka, fast den kände jag igen. Att hinna, jag prioriterar nog på ungefär samma sätt men får också ständigt frågan hur jag hinner. Hoppas ni får en solig och fin vår(påsk)vecka / gittan

Börjelundskan sa...

Hallå Min lilla Duva!



Vad Påskfint du har gjort på eran altan,.....krukan är ju underbar :). Satte nästan kaffet i halsen när jag såg att du har fotat rådjursbajs, men när jag läste texten efteråt så förstod jag att du ville föreviga vinters trädgårdsparty. Kunde inte låta bli att skratta, men det är inte roligt när man ser hur mycke dom förstör, det ser inte så mycke bättre ut här kan jag tala om.

Grattis mormor till det lilla nya barnbarnet,...guva söööt hon är. Hoppas det gick bra i helgen när hon kom på besök för första gången.

Ha en skön början på påskveckan. Kram Cin

PS. Tack för i fredags hade superroligt ihop med er.

Ester sa...

Hej på er!
Väldigt fina påskarrangemang. Jag har inte kommit längre än att gräva upp några snödroppar och sätta i kruka på trappan, så jag ligger i lä!
Kul med nya bloggar - måste gå in och kika bums!
Kram Ester

Alen Trädgård sa...

Kul med nya bloggar! Gud vad trist att mullvadar o sorkar fördärvat så för er. Här har rådjuren verkligen haft smörgåsbord i vinter:( Men som sagt det finns mycket som uppväger det tråkiga, som när växter man tror har dött i kylan ändå tittar upp;) Lilla Alice var ju för gullig;) Vår äldsta katt heter Alice. Ha det gott/Monne

ulla laiho sa...

Det var visa ord i ditt svar. Jag har kopierat dem till ett word-dokument, printat ut det och ställt upp vid mitt skrivbord. Om du undrar hur det ser ut kan du titta på min blogg www.minnatur.blogspot.com.

Vänligen
Ulla Laiho

Lisbeth (countryliv) sa...

Sikke fine krukker og dejlig påskestemning - græsset skal nok blive fint igen:D

IET sa...

Visst ja... jag har ju illustrerat er trädgård. Det hade jag glömt. :-) Du får hemskt gärna skriva mitt namn i anslutning till illustrationen. :-)

Jag fasar för hur det kommer att se ut under snötäcket här när det försvinner. Sorken har nog haft en toppenvinter därunder allt det vita. Och ännu värre är att vildsvinen som närmast bara varit 15 meter från vår tomtgräns. Hu ja. Men som du så klokt påpekar finns det alltid något att glädja sig åt ändå.

Fin kisse!! :-)
Hej, hej/Iann

Njut i din trädgård sa...

Jag besöker genast båda dina nya bloggar.

Oj det kallar jag party. Hej och hå! Men du har så rätt, hur kan man vara sur när vårtecknen visar sig!

Anjas Hill sa...

Hejsan Carina! Nu har jag surfat runt i din andra blogg Skrot och fägring och jisses vad du är duktig (fast det visste jag redan!)
Det där med att prioritera - ja, du lyckas väl!/Anja

Med fingrarna i (j)orden sa...

Hej igen!
Självklart finns jag på mässan - mest tillsammans med Annika. Vi håller föredrag tillsammans på temat En lisa för själen torsdag, fredag och lördag. Se min vänsterspalt för tid och plats.
Ska bli kul att ses!
Glad Påsk
Eva

Stein sa...

Så ille med muldvarpskadene!
I vår trädgård her i Sverige har vi hatt problemer med vånd og rådyr, så nå tror jeg at jeg gir opp å plante tulipaner her :-(
Jeg ser dere har veldig mange vakre peoner i trädgården. Går det fint med dem og rådjur?
PS: Fantastiske farge - og blomsterkombinasjonen dere viser frem på bloggen!! :-D
Håper dere får en riktig glad påsk!
Stein

Sally och jag sa...

Vilka vackra nya bloggar du startat!

Önskar dig en riktigt glad påsk.
Kramar från
Sally och jag

Moa sa...

Nu är jag här igen.. Glad påsk önskar jag nu.. kram/Moa

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Du är så härligt kreativ!
Skall strax ta mig en titt på dina andra bloggar.
Tack för namntipset på julrosen.
Vilken otur ni haft i vinter. Gräsmattan läker snart men alla träd, dessa marodörer!
Glad Påsk
Birgitta

Börjelundskan sa...

Hallå mina goa!

Ville bara kika in och önska er en jättemysig Påsk.

Kram Cin