söndag 14 mars 2010

Vår trädgård ...vår lycka !!!!!

En underbar bok har sett dagens ljus !!!!! En lisa för själen skriven av Eva Robild och Annika Christensen. Jag vill verkligen rekomendera den för det är en underbar bok . En utav de bästa jag någonsin läst faktiskt. Jag verkligen älskar den!!!!! Dels för att den är välskriven, underbara bilder samt ett ämne som ligger mig och många andra varmt om hjärtat. Jag kommer att använda den i mitt arbete, och jag vet att den kommer att vara till hjälp för många. Att min älskade man är med på ett litet hörn med sin tanke om hur trädgården rensar hans hjärna, är ju väldigt hedrande. På bilden sitter han i frutäppan och rensar i mina rabatter.

Här är frutäppan....och här kan man rensa både hjärna och rabatter.

I brist på trädgården och dess sysslor får man rensa huvudet genom promenader på isiga vägar och stigar. Det finns ju inget ont som inte har något gott med sig. Vi hade ett snöras rakt på stjärnmagnolian. Så det var bara att plocka in knäckta grenar och sätta dom i en vas. I dag slog den första knoppen ut. Vilken lycka !!! Man vill ta hela världen i famn !!!

Inomhus växterna blir extra ompysslade nu när längtan är så stor. Jag var på kurs hos Linda Lunda i helgen. I Göteborg har smältningen kommit längre än vad den har gjort här. Dom kan börja se sina växter nu. Men här får man ta fram ishacka om man ska kunna titta på nåt.
Tack till Linda Trädgårdsdraken och Anne Lilla kolonistugan för en härlig dag!!!!

Perlargon Marie-Louise
Ha en härlig vecka!!!
Carina

19 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Håller verkligen med dig om att boken är underbar:) Förstår att det värmde extra att Ken var med. Att gå på keramikkurs hos Linda är ett annat sätt att rensa skallen. Hur trevligt som helst;) Ha det gott/Monne

Spirande grönt - sa...

Så underbart att ha magnoliakvistar inne, det är man inte bortskämd med:) synd om den snödrabbade busken dock.

Ha en fin söndageftermiddag

Rebecca

IngunnBW sa...

Er det haven deres boken handler om? Da må jeg kjøpe den NÅ i alle fall, dere har en av mine favorittblogghaver :)

Så nydelige bilder av stjernemagnoliagrenen dere har drevet frem inne :) Men veldig synd at det knakk grener i raset. Håper den tålte 'beskjæringen'.

Börjelundskan sa...

....Värst vad det ploppar upp böcker till höger och vänster. Jag hinner inte köpa den ena förrän en annan dyker upp. Kul att Kenny är med i den.

Och jag vill självfallet ha allihop... *fniss* tur att W ska bygga bokskåpen sen. Hoppas du hade det kul på kursen,...ideérna tryter nog inte.
Jag längtar åxå till att jag kan rensa hjärnan i mina rabatter,...hihi!! Är ganska avis på din fina Magnoliakvist *ler*.

Kram på dig Gumsigumsan!

Eva Linnea sa...

Den boken verkar vara ett "måste". Ska köpa den av Eva & Annika på Älvsjömässan i april hade jag tänkt mig.
Ha en bar vecak!
Kram Eva Linnea

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vad glad jag blir att du tycker om vår bok. Jag hoppas verkligen att många kan få sig en tankeställare när de läser den. Att trädgården är en rikedom!
Tack för alla vänliga ord - de värmer så.
Vilken superläcker pelargon du visar sist i inlägget. Ger mig vårkänslor!
Eva

Betty sa...

Nämen vad är detta ??? Har jag missat en så bra bok ???
Såg ert senaste reportage o det var jättefint (kan det bli annat i er vackra trädgård???).
Har nu varit ute o i skaren stegat upp kommande projekt.

Kram på er godingar ! Betty

Karin sa...

Vilka vackra knoppar. Kul att de slog ut. Tänkte ta in några grenar från kastanjen, det är så kul att se dem veckla ut sig.
Karin

Annika Christensen sa...

Tack för de fina orden.
jag vet ju att det är sant vart enda ord.
Jag är så glad att Ken är med för jag vet verkligen vad trägården betyder för honom - ER självklart, förstås.
Vilken tur att att jag körde så långt för en ända bild....
Det var viktigt för mig med helheten i boken.
Tänk vad det lönar sig att gå efter hjärtat.
Tack ännu en gång för att ni finns.
Kram
Annika

Annika Christensen sa...

Glömde beklaga magnolian.
Vilken tur att du kan glädjas åt de brutna kvistarna.
Annika

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hej på er!
Såg allt Ken när jag snabbläddrade men har inte hunnit dit, när det gäller läsningen, ännu.
Även här känns det som om ishackan behövs.
Den är på g!
Ha det gott
Birgitta

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Oh ja, jag ser också fram emot boken. Så himla kul att ni är med, en ära!
Måste ha varit jätteinspirerande hos Lina, hennes alster är bara sååå läckra!
Ha en fin vecka,
Lydia

Malin sa...

Den boken måste man ju införskaffa!:)
Vad kul att ni är med på ett hörn i den.
Och vilken otroligt vacker "frutäppa". Verkligen en inspiration!

gittan sa...

Jag ilar till affären för att hämta min bokpaket! Ju fler som nämner boken i sina bloggar desto mer nyfiken blir jag (trots att jag bläddrat i den redan)

Hannele på Hisingen sa...

Underbara bilder. Har inte läst boken än, men ska nog skaffa den, ha det gott, kram.

Camilla sa...

Underbara bilder! Och en bok som jag garanterat kommer köpa.

The Secret Garden sa...

Så vackert det ser ut i den där Frutäppan! Precis i min smak. Färgerna stämmer så bra tillsammans och så är det..ja snyggt helt enkelt! :)

Ha det gott!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Håller med dig, trädgården ger så mycket. Glädje, lycka och magnoliakvistar om vintern är snörik.
Tack för att du erbjöd dig att spana efter krukor. Har så många nu att det är sällan jag köper fler. Vet 2 andra som jag tror jag smittat lite med 'gamla krukor'. De kanske vill ha?
Ha det gott
Birgitta

Cajsas Rum - Trottinglady sa...

Tack för att jag hittade in till Er! Tack även för boktips, den ska jag allt kolla in! Ja, härligt med allt det gröna och väntan. Här uppe i norr där jag bor tar det ju lite längre tid men ljuset, solen och den vita snön gör mig också glad.
Carin