lördag 27 februari 2010

Växthuseffekten

Ja det är många teorier om växthuseffekten. Så vad passar bättre än att visa upp en del av den i det nya nr av Trädgård & blommor. Här är vårt bidrag till debatten.
Skämt åsido ,det är inget att skämta om att tiden är ur led och vädret likaså.

Växthusaltanen. Den fina Måbärshäcken ligger mer eller mindre begravd under snömassorna.
Hoppas verkligen att den inte har skadats allt för mycket.
Frutäppan. Den höga häcken ligger huller om buller i snön. Undra hur den kommer att se ut??? På vissa ställen ligger den helt ner.
Mannen kom in...mer eller mindre rasande. Lugn kära man det är väl inget att hetsa upp sig för, vi kan ändå inget göra. Tänk på de stackars människorna i Chile som har haft jordbävning. De hade nog varit glada över lite snöras och diverse hargnagningar. Så jag tog på mig munderingen och gick ut.
Ahhh...va fa.......!!!!!!! Har JÄ....... har gnagt sönder vår fina Apel...och....och...Jag kände nästan blodsmaken i munnen. Gå omkring i 1m blötsnö och försöka inspektera förödelsen. Det är inte roligt. Så jag har skottat trampat runt för att försöka förhindra deras framfart. Vanligtvis är jag en rätt så lugn och sansad person, men nu är jag arg. Inte på hararna utan på snön!!!!!( Kanske lite på hararna också för dom kan väl gnaga i skogen istället.)

Vad hjälper det att man försökt skydda den nyplanterade häcken. Hoppili hopp över in till harskafferiet. Dom lämnar efter sig lite gödsel som tack iallefall. alltid något.
Men det blir väl förhoppningsvis inga jordbävningar......Så jag förmodar att man ska vara tacksam över snön.
(Kan inte känna det just nu)
Carina

21 kommentarer:

Börjelundskan sa...

Hallå, hallå i trädgårdsbedrövelsen!

Jag förstår dig, man kan ju gråta blod för mindre när man ser vinterns framfart. Jag sitter ofta vid frukostbordet och ojar mig för dom stackars djuren som har ett litet helvete uti skogen nu, ....men så givmild är jag inte så att jag gladeligen låter dom äta av min trädgårdsfägring. Jag brukar lägga ut lite morötter och kål till dom i mellanåt, och det går åt som smör i solsken.

Va bra att du påminner mig, måste skynda mig att köpa nya nr. av Trädgård & Blommor
i morron, vad spännande!

PS: Är jag förvåååååånad???? Nu har vi gjort det igeeen!! Jag la ut min nya Headloggo igår på min blogg. Varför göööör vi alltid samma grejer omedvetet sammtidigt, ibland är det nästan otäckt vad synkroniserade vi är....vaddå tvillingsjälar! Eran var gööööörfin, en härlig färklick i allt det vita.

Saknar dig hjärtat. Puss & Kram Cin

Med fingrarna i (j)orden sa...

Oh hjälp så den haren har gnagt! Hoppas verkligen det finns kvar lite fin trädgård under all snön. Här töar det nu och jag glädjs till och med åt regnet för det är bästa sättet att minska snötäcket på - snabbt.
Fin huvudbild ni har fått/gjort!
Eva

Ingmarie We sa...

Mycket snygga collage som vanligt! Helt suveräna. Nu måste jag hålla utkik efter nya Trädgård & Blommor. Det skall bli jätteroligt att se ert fina växthus. Hur vore det med harstek till söndagmiddag framöver? Vi kunde köpa harstek för så där 15-20 år sedan....

Compact Garden sa...

Men oj oj..jag har haft högläsning och vi både skrattade och var allvarliga i ert inlägg..gnaga kan djuren göra i er skog men det är säkert godare i er trädgård..ni vet det där att gräset är grönare hos grannen :D

Jag letade efter tidningen i veckan men den kanske inte hade hunnit ut ännu då? ska göra ett nytt försök i morgon..

Kram från oss i GBG

NinaH sa...

Ibland är det verkligen svårt att vara "förstående", "djurvänlig" och har rätt perspektiv i världsvyn!!;-) Ibland när man sett förödelse i sin trädgård tänker jag att det nog är lite tur att vi inte har fri vapenhandel i vårt land också... ;-)
Men man har faktiskt rätt att bli arg, ledsen och besviken när något så kärt blir demolerat!!!
Och oj så den palten gått på hos er!
Svär du vidare över Jösse med lugnt samvete!;-)

Anjas Hill sa...

Hejsan!

Er trädgård och växhuset börjar bli riktigt väldokumenterade! Och inte att undra på!
Det där med trädet och gnaget - hoppas att skadorna läks, visst förstår jag att det är jobbigt!
Men - vad gör man inte för att skaffa mat - undrar vad jag skulle vara i stånd till om den riktiga hungern skulle börja tära på revbenen...Det ÄR synd om både er och de hungriga djuren!/Anja

Karin sa...

Jag har hittat det samma idag. Blev både arg och ledsen. Men jag skyller på rådjuren ... och oss själva som stängslat för dåligt.
Karin

Annika Christensen sa...

I det läger får man säga vad som helst.. så det så.
Jag har haft en stor attans älg som trampat sönder lite för mig och så rådjuren sprätt bort snön och ätit min julrosor. F.....
Längtar efter er...
Hur har det gått?
Tror ni att ni kommer till STockholm?
Tusen frågor..
Kram till er
Annika

Alen Trädgård sa...

Usch ja jag är en väldigt stor djurvän och ömmar alltid för djuren. Men det är så fruktansvärt tråkigt när de fördärvar ens träd,buskar eller vad det nu är. Då hjälper inga fina tankar alls:)) Tyvärr. Då kommer de primitiva instinkterna fram. Vi räddade en magnolia med hjälp av ympvax på de avätna ställena en gång. Hoppas att era träd klarar sig. Även om det ser mörkt ut. Ha en trevlig helg trots allt/Monne

gittan sa...

Ojojoj, det ser t.o.m ut att göra ont! Finns det inget man kan pensla på för att lindra skadorna, som låster på såren? Hoppas att trädet klarar sig trots allt.

Trädgårdsdrömmar sa...

Varje morgon är en mardröm. Att gå ut och se mer och mer skador. Sen är det jättejobbigt att ta sig fram. Nu känns det botten!!!!
Det enda som hjälper är att sätta viltstängsel runt tomten. Men det kostar en hel förmögenhet då vi har så stort. Sen tycker vi att det är så fult!!! Viltstängsel runt en 1700 tals gård, med underbar utsikt över gärden och ängar. Men man måste ju välja.
Carina

Ester sa...

Hej vänner!
Vi lider med er! Är trädet skalat runt om? Man kan hjälpa skalade träd med små ympkvistar som överbrygger skadan och ger ledningsbanorna i barken ny "kontakt". Ta ett gäng ympkvistar från trädets krona, eller från någon annan apel (Malus) och lägg dem i fuktigt hushållspapper i en plastpåse i kylskåpet. Det gör man för att "bromsa" deras utveckling, för det är viktigt att kvistarna är "efter" trädet man ympar på. När trädet börjar "sava" skär man små snitt i barken över och under skadan, lossar barken försiktigt så att man kan sticka in ympkvistens ända. Det är viktigt att kambiumet, det gröna lagret i barken, möter kambiumet i kvisten så att de kan växa ihop. Bind om med vax och pensla ympställena med ympvax - och håll tummarna!
Trädet kommer att se lite roligt ut i framtiden, men om ni lyckas kan det rädda livhanken på er dyrgrip.
Lycka Till!
Ester och Pelle

IngunnBW sa...

Nei og nei som haren har forsynt seg av det nydelige treet deres. Håper det klarer seg og at resten av haven også overlever våren...

Hihi, drivhuseffekten ja :D Der er jeg dessverre helt uskyldig, min store drøm er å få et drivhus (växthus) i haven. Som det er nå driver jeg frem frøplanter i et rom i huset jeg har gjort om til planterom. Det fungerer det også :)

Sussi / Sussinghurst sa...

Ja, det hjælper jo ikke helt på vores kvaler at andre har det værre, og ærgerligt er det. Men i det mindste bliver der nok at gøre når nu foråret kommer..... lige om lidt.

Trädgårdsdrömmar sa...

Doktor Ester koooooooooooMMMM hit!!! Ta med akutväskan. För nu har dom kalas...Jag är så sur...så jag åkte inte på STA möte idag.Vill inte tänka trädgård just nu. Jag måste lugna nerverna med lite pyssel istället.
Carina

ulla laiho sa...

Ja, det är för hemskt - kvar blir bara drömmarna - trädgården äts upp. På landet kämpar vi också mot harar, älgar, rådjur och dessutom vildsvin och mördarsniglarna ska vi bara inte prata om. Rådjuren besitter marken och bryr sig inte om, när jag skrämmer bort dem. Jag måste hämta hjälp av min man.

Vänligen Ulla Laiho

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Usch ja, elände när de stackars vilda djuren tvunget måste in i trädgårdarna för att äta...kan inte skogens träd vara lika goda?
Här hänger både det ena & det andra med grenarna...man undrar hur många grenar som kommer att knäckas iår av all snö...men idag har det iallafall gått att skotta bort en del is från gångarna, alltid något! ;o)
Varmkram Lydia

Moa sa...

Ingen rolig syn den med den avgnagda stammen.. gisses säger inte konstigt att det exploderade av ilska. Ja häckar och växter får verkligen töja och böja sig i år.. undrar just hur allt kommer att se ut efter denna hiskeliga vinter.. =). Grattis till tidningsartikeln säger jag.. numåste jag ju köpa denna tidning också. Vad roligt att du känner denna Anna.. Boken är jättefin även utan mina änglar *smile*.. många fina tips i den och jag har bläddrat i den flera gånger redan. Ha en härlig vecka.. Kram/Monica

Ester sa...

Hej igen!
Glömde skriva att det var ett jättefint reportage om ert växthus! Tänk så underbart att kunna sitta där och lura knotten på kvällsmaten...
Och doktor (kvacksalvare?) Ester kommer så klart och försöker ympa, men jag törs inte lova att det lyckas!
Ester

Unknown sa...

Du har ju så rätt...jag var också väldigt glad över att vi har haft en jätte fin vinter, men nu måste det blir vår.Allt vi få är bara mer och mer snö och nu gick snöskyffeln sönder. Jag har tagit ledigt denna Fredag, hoppas att jag få min optimism tillbaka.
Kram
Lilliputput

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Trädgård och Blommor stod jag och bläddrade i när jag väntade på mannen i fredags. Att den fick följa med hem berodde enbart på att jag såg era trevliga 'nunor' i den. Ett härligt reportage.
Tråkigt detta med hararna och era träd. Det tar några år innan man är tillbaka där man började. Dessa 'fula ord' harar och rådjur. Men visst kan vi ändå förstå att de är hungriga, särskilt denna snörika vinter.
Ha det gott
Birgitta