måndag 15 februari 2010

Herrtäppan...MR garden..

Herrtäppan är BARA mitt trädgårdsrum!!....Nja så är det nog inte. Det var tänkt så i början på vårat trädgårdsintresse men det slutade vi ganska snart med. Det skulle ifrån början vara ett trädgårdsrum i lite japansk stil med färgerna ljusgul, lime och vinrött och trädetaljer i grått.
.


Här vilar den som vaktar allt inne i Herrtäppan, Älsa den lilla goa draken som kommer ifrån LindaLunda. Att blanda växter i olika bladformer och gärna med olika varigerade blad gör att ett land kan vara intressant oavsett om det blommar eller inte. Dom senaste åren har det ju kommit massor av olika hybrider med just olika varigerade blad.

Lite olika Japanska Lönnar finns det här inne både rödbladiga, grönbladiga och som här Gyllenlönnen. Vi planterar hela våran trädgård efter lager på lager metoden ( en yrkesskada från åren på Hennes&Mauritz) det vill säga att vi planterar först buskar och träd sen perenner och sist lökar och vårblommande växter. Det gör att det som kommer först på våren blir överväxta när dom blommat över.

Sittplatser är ett måste, man kan ju inte bara arbeta i en trädgård man måste njuta utav den också. En viloplats behöver inte vara stor, det räcker med en stol någonstans i lä där man kan sitta och ta en kopp kaffe.

Men nu får vi allt lugna oss lite....det är ju några månader kvar till härligheten börjar.

Ha det så mysigt och gläd er åt planeringen inför våren och kanske har ni fått fröer som ni kan börja sätta.

Ken

15 kommentarer:

Compact Garden sa...

Herrtäppan ser mycket inbjudande ut..vi är på lager nr 1 men vi får ta fram våra gamla meriter och se vad vi kan få till haha..

Kram till er Anne

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Mmmmm, era bilder är bara sååå läckra och inbjudande. Härligt gula nyanser, gult är definitivt inte fult! :o)
Ha en fin vecka,
Lydia

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Aldrig har väl en gammal arbetsskada lett till så många härliga resultat;-)

Vad var det för ljusgul primula där under gyllenlönnen, tro?

Trevlig kväll,
Hillevissan

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Är det en lundiva? Först tänkte jag att den bara påminde om den, men nu efter titt nr två, så kan det vara den...

Annika Christensen sa...

Man tror knappt sina ögon när man tittar på sommarbilderna.. ser det verkligen ut så...
Herrtäppan är helt underbar ! Jag gillar inte gult så mycket men här i herrtäppan är det urtjusigt
Med andra ord beror det på hur man kombinerar och det är nu världsbästa på.
Idag har jag hämtat mitt kök till mitt växthus.
Ha det gott
Annika

Unknown sa...

Hejsan, ni har ju en så underbar fin blogg och trädgården ser så himla fint ut ! Jag hämtar mycket inspiration från er. Jag ska lägga upp en hel ny trädgård och hoppas att jag lyckas med detta.
Många många hälsningar
från Lilliputput

ullis sa...

Underbara bilder, underbara blommor. Längtan efter våren blir bara värre och värre...hoppas den kommer snart!
Underbart trevlig blogg, jag återkommer, jag lovar!
Kramar Ullis

gittan sa...

Mmm... njuter i fulla drag av alla härliga bilder!

Anjas Hill sa...

DET ÄR ALLTID LIKA UNDERBART ATT LÄSA DENNA BLOGG OCH TITTA PÅ ALLA UNDERBARA BILDER FRÅN ER TRÄDGÅRD. MÅ DET BLI VÅR OM SENAST TRE VECKOR!/ANJA

Börjelundskan sa...

Hallå Mr Garden!

Japanskt eller inte,...spelar ingen roll,.....ni har drömträdgården.

Jag går nog en vända på fredag i mörkret och drömmer mig några månader framåt,....men ni får gå med oss så vi inte stöter på draken fniss*!!

Ha en mysik kväll. Kram Cin

Madame C sa...

Det här var den vackraste trädgårdsblogg jag stött på hittills! Fantastiska kollage och bilder. Hit vill jag återvända många gånger! Ha en bra dag,
Charlotta

Med fingrarna i (j)orden sa...

Lager på lager - vilket enkelt och bra tänk. Och så fantastiskt vackert sen - om det är H&Ms förtjänst eller inte att ni har det så fint vill jag förstås låta vara osagt. Men fint är det!
Eva

Atelje Skärvan sa...

Hej!
Vilka härliga trädgårdsbilder,önskar dig en trevlig helg.
Kram Agneta

Timjan o Akleja sa...

Vackra bilder som får en att längta, som vanligt! Tack! Har massa snö här som alla andra, längtar till våren...

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så läckert, underbar vinterbild,
kram