onsdag 3 februari 2010

Aprikosa landet...Och vår änglakatt.....

Jag tänkte visa upp ett annat land som vi kallar aprikosalandet. Men jag letade och letade i datorn men hittade tyvärr inte en enda bild på detta land. (konstigt). Här går växterna i aprikos och rödbladigt.
Detta land var en riktig fullträff förra år. Det har sett så tråkigt ut i många år, men hade nu växt till sig. Det var detta land som de flesta besökarna stannade till extra vid. Eftersom jag inte kan visa upp någon bild, så kan jag säga att det fotades för ett omslag till en tidning. Bilderna var så fina....vi hade en fotomodell mitt i landet som klippte lite rosor. Vår hund Tindra som tycker om att vara med på bild var nog med på de flesta bilderna.

Aprikos är en rätt svår färg att hitta, och det finns så många olika nyanser så alla tonerna är väl inte en fullträff ihop. Vi har haft tur att de liknande nyanserna blommar samtidigt. Det vinröda gör sig så snyggt ihop med aprikos. Mitt i landet har vi en rödbladig hängblodbok.

Vår älskade katt Gollie, fick komma till "Katthimlen" idag. Han blev sjuk igen ,det fanns inget mer att göra än att låta han slippa plågorna och skutta vidare in i en annan trädgård där det alltid är sommar. Jag tror ju på ett liv efter detta....så det kändes som om han fick bli frisk i en annan värld...jämte vår egen. Kärleken är så stark så den kan aldrig försvinna.
Det heter ju -Tills döden skiljer oss åt. Det tror inte jag på......Kärlek finns alltid kvar.
Kram
Carina

18 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Jag tror precis som du att det finns något kvar. Det har jag bevis på som jag kan berätta en annan gång. Tråkig dag för er men är du sjuka så finns det ingen återvändo.
Vilket underbart land.. vilka färger och kombinationen....
Ni är makalösa.
Titta in till mig så finns det lite tröst - tror jag.
Stor kram till ER båda
Annika

Annika Christensen sa...

Jag var nog lite trött när jag skrev hoppas att ni förstår vad jag menar. De sjuka skall det vara.
Nu är det slut..absolut godnatt
Annika

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Tråkigt att höra om er lillevän, det svider i hela hjärtetrakten min. Har själv en liten hund som jag ibland hoppas skall överleva mig själv...
Underbara bilder på en fin färgkombo. Eller helt fantastiskt måste man faktiskt säga. Busken med "ekbladen" andra raden, vänster, har glömt namnet... Hur växer den egentligen? Har tittat på den ett par år (på håll) och inte riktigt slagit till ännu.

Hillevissan

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

.... hydrangea quercus... quercifolia eller dylikt?

elle-melle sa...

Leit at dere måtte si takk for nå til en nydelig katt!

De aprikose fargene var nydelige sammen og jeg er sikker på at det er enda flottere "live"

Alen Trädgård sa...

Åh Carina så sorgligt! Men jag tror precis som du att det finns ett liv efter detta. Helt säkert skuttar han omkring nu pigg och glad i landet jämte vårt:)
Den villkorslösa kärlek ett djur kan ge är svår att beskriva och berätta om för utomstående, men alla vi som har fått uppleva den vet vad det är. Man får tänka på att man givit sin vän många fina år med omtanke,trygghet och kärlek. Det finns ju så många små vänner som tyvärr hamnar där ingen borde hamna, er Gollie hade turen att hamna hos er:)Ha det gott och många tröstekramar till er båda.Monne

Börjelundskan sa...

Gomorron Carina!

Lilla söta Gollie, han har världens bästa "Mamma" ingen katt/hund kan ha det bättre än hos dig. Man känner det när man ser era små familjemedlemmar, för det råder en sån harmoni hemma hos er.

Jag som du vet ju att det finns ett ett liv parallelt med vårat eget, vi har ju blivit lyckligt medvetna av det efter deras besök hos oss. Det kännas ju lite lugnare i sorgen när vi vet att dom har kommit över till ljuset.

Tänker på er. Kram Cin

Ester sa...

Jag är så ledsen för er skull! Det är inget lätt beslut att fatta men jag är säker på att ni gjorde rätt. Men det gör ju inte saknaden mindre, tyvärr.
Min första "egna" katt blev ihjälkörd för många år sedan, men jag kan fortfarande komma på mig själv med att titta efter honom utanför altandörren, där han brukade sitta när han ville gå in. Kanske är det så att han faktiskt sitter där, och tittar till oss ibland?
Krama varandra från mig!
Ester

gittan sa...

Oh så vackert! Jag visste inte att det fanns aprikosa Julrosor. Jag gillar både aprikos och lite skarpare orange. Man skulle kanske satsa mer på färgteman i planteringarna. I höstas blev det en vit rabatt hos mig men det du visar här hade nog gjort sig i min entrérabatt.

Sylvia sa...

Tröstekramar!! En älkad katt är svårt att mista, jag har också varit med om det.

Vad vackert ni har det! Vi har också en del "aprikosa" blommor och hade tänkt att plantera själva aprikosen också till våren. Men som vintern blev nu så vet jag inte om jag vågar. Nu håller jag tummarna för min persika så den klarar sig!

Anjas Hill sa...

Oj så ledsna ni måste vara, trots att änglakatten har det bra nu - det är alltid så svårt att skiljas...
Jag tänker och saknar min änglakatt Skruttan plus alla de andra, trots att jag åter välsignats med en alldeles underbar kattpoje och kattflicka. Ett Liv kan ju inte ersättas med ett annat, men själv kan man ta till sig hur många nya Liv som helst - kärleken har inga begränsningar.../Kram, Anja

Med fingrarna i (j)orden sa...

Så ledsamt med er katt, ibland har man ju inget val. Jag har två i himlen sedan mer än 15 år och tänker på dem ibland.
Aprikos är en ganska svår färg i trädgården så jag gratulerar er till att ha lyckats!
Kram
Eva

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så läcker färg, jag har några rosor i den färgen.

Karin sa...

Sorgligt men jag tycker du resonerar rätt. Vilken söt kisse det var. Rabatten verkar härlig. Vad duktiga ni är på att konsekvent hålla er till en färgskala!
Karin

josimo sa...

NYDELIG,nydelig,nydelig for noen vakre farger du har fanget på bild.

Ønsker deg en god natt

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Så tungt och samtidigt starkt att låta Gollie gå vidare, det är som du säger...kärleken och minnena finns alltid kvar och värmer.
U N D E R B A R A bilder på aprikosrabatten, sååå läckert!
Ha en riktigt fin helg,
kram Lydia

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Jo kärleken finns nog alltid kvar även om den förändras med tiden.
Man måste ju ändå våga tycka om, vad vore livet annars.
Läckra färgkombinationer i rabatten! Ni kan ni!
Trevlig helg
Birgitta

IngunnBW sa...

Ååå...så trist med lille pusen deres. Det er ufattelig vondt når våre kjære små venner blir syke og man må ta det tunge valget. Min lille Westie, Bimbo, er 9 år nå og sliter med magen sin. Men jeg har bestemt at han skal bli 20 år, så da går det nok bra :)

Fantastisk lekre fargekombinasjoner du har greid å lage i aprikoslandet. Virkelig enestående bra gjort! Dyp rødt bladverk og aprikos...du så nydelig det er :) Takk for at du viser alt dette vakre fra haven din!