onsdag 24 februari 2010

Mer färg åt folket!!!

Stora ord från att komma ifrån mig. Eftersträvar visserligen alltid lugn och harmoni på alla plan.
Färg stämt....gärna vitt....lugn och ro....alla ska må gott...osv. Men det sitter en liten jäkel bakom varje öra, skenet kan bedra !!! Nu har jag gått i dvala för länge...och jag törstar efter färg!!!

Håll tillgodo med guuuult och och för säkerhets skull lite orange på slutet. Efter den här långa vita vintern kanske gult äntligen kan få den plats och chans som den förtjänar på trendlistorna.

Gulbrokigt lime och gulbladigt är så vackert att måla med i rabatterna. Jag räknar det till bladfärger som kompleterar de andra gröna nyanserna. För ett antal år sen tyckte vi dessa bladfärger såg konstiga ut, nästan sjuka. Numer blir vi sjuka om vi ser en ny sort...som vi inte har.
Varsågoda och njut av färgerna!!! Det är oändligt vackert ute nu, man får väl passa på att njuta. Men man kan ju måla sin värld inne med vackra snittblommor.

Ute syns knappt häckarna längre.....undra om det är mycket som blivit knäckt ???
Jag känner mig rätt knäckt, men Ken säger att detta är jättebra för växterna. Dom kommer att få massor av vatten till våren. Nu ligger det skyddat under snön och blir inte utsatta för den bitande kylan som viner stuntals ovan snön. Jag tröstar mig med det.
Ha det gott och unna er många vackra krukväxter, lökar och snittblommor. Det kostar så lite i jämförelse av vad det ger.
Carina

20 kommentarer:

Gela sa...

Mer färg. Härligt att vi snart är där och får färg. Men idag njuter jag av det vackra vintervädret med takdropp utanför fönstret.Härligt. Ha en fin kväll/Gela

Christina sa...

Vackra bilder! Fina collage! Jag har inte riktigt begripit mig på hur jag ska göra collage. Vilket program använder ni?
Till sommaren måste jag ta mig tid att besöka er trädgård, jag bor ju inte så långt bort i Hillerstorp.
Tack för all ögonfägnad!
/Christina

Margot sa...

Väldigt vackra bilder! Tänk att det finns så otroligt många gröna nyanser! Bilderna blir färgrika med bara grönt växter. Läckert!!
Ha en bra dag / Margot

Alen Trädgård sa...

Mår så mycket bättre av att titta på era vackra foton. Man blir lite sjuk nästa av färgbristen som vi haft så länge, längre än jag kan minnas faktiskt. Tror aldrig att jag köpt så mycket blommor vid den här tiden på året som jag gjort i år. Tulpaner, pärlhyacinter, primulor och ännu mer tulpaner:)) Ha det så gott/Monne

Börjelundskan sa...

.......Hahaha, eller hur,...längtar åxå så jag kan dö efter riktigt saftiga mustiga färger nu. Jag köpte mig här om dagen lite olika vårlökar som gick i vitt (för jag älskar ju vita blommor), men fy vad blekt och mesigt det kändes. Jag ångrade mig när jag kom hem med dom, för dom blev osynliga på nåt konstigt sätt. Nästa gång jag köper blommor kommer det bli en färgsprakande orgie, nåt som jag annars aldrig gör.

Dina oranga blommor lyser som solar, helt underbart att se bilderna. Är åxå orolig, mina stackars Spireabuskar har blivit ordentligt tilltuffsade av snön samt att haren har mumsat rejält på dom. Hoppas att dom repar sig efter den behandlingen.

Ha en skön kväll sötis! kram Cin

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Så otroligt fina gröna färger, och orange är min nya favoritfärg, ha det gott, kram.

Karin sa...

Visst längtar man efter färg. Framförallt det gröna saknar jag! Fina bilder!
Karin

Anjas Hill sa...

För det första "Mer färg åt folket" - det kunde inte jag ha uttryckt bättre själv!;))
Det där med variegerade blad - precis så har tänkt först och nu!
Och nu undrar jag om vi trädgårdsfolk egentligen är ett riktigt avundsjukt släkte;))))?!
Det är ju så ofta som jag går och suktar över någon växt som någon annan har, men inte jag:(! *obs!humor*/Anja

Börjelundskan sa...

...Hjääääälp!!!!! Jag kom inte in på din nya blogg när jag skulle göra en kommentar. Vafför gör de på detta viset??

Cinastort?

Börjelundskan sa...

....Hjääääälp!!! Jag kommer inte in så jag kan göra en kommentar på din nya blogg. "Vafför gör di på detta sättet".

Kram Cinstort?

Unknown sa...

Hejsan, så fina färger du har på din blogg, det är så avslappnade att läsa din blogg, tack för det !!
Kram
Lilliputput

Nora sa...

Vilka härliga collage ni gör på bloggen. Otroligt vackra och samstämta färger!

Ingmarie We sa...

Ni har så många fantastiska växter. Collagen är jättefina, så smakfulla och färgstämda.

Annika Christensen sa...

Inte nog med att vi behöver färg vi behöver dofter....
Låter som en demostration här..
Jag ställer upp.
Även om jag inte gillar gul.
Hos er blir allt snyggt.
Kramisar
Annika

IngunnBW sa...

Så mye vakkert! Jeg er veldig glad i lime/gult variegert. Her har du samlet SÅ fine planter!

Jeg lurer på den med sverdlignende blader i den siste bildekollagen, er det Iris ensata 'Variegata' eller Sisyrinchium striatum 'Variegata'?

Compact Garden sa...

Ögonfröjd..härligt! Kram Anne

NinaH sa...

Ljuvliga färger!
Tihi- jag tröstar mig också med att snön är bra för växterna så...;-)

IngunnBW sa...

Ah..Sisyrinchium striatum 'Variegata' (el 'Aunt Mary') altså. Heldige du/dere! Den er sååå lekker! Kjempefine blomster, nydelige til fagreharmonien din :). Det eneste stedet jeg har funnet den, er Pépinière Fleurs du Sud som sender til Norge. Frøformering er ikke aktuelt for denne har jeg lest. Hvor har du fått tak i dine eksemplarer?

Ester sa...

O ja tack! Gärna mera färg - fort! På vårvintern längtar man efter färg mer än någon annan tid på året. Jag tycker att gult är fint, men svårt! Jag har en gul rabatt som är hemsk. Måste gräva där snart!
Må så Gott!
Ester

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Gillar inte brandgult och orange, Gillar verkligen inte brandgult men när jag ser era bilder känner jag en viss tvekan. Det kanske är fint ändå?
Stod och bläddrade i tidningar i eftermiddag när jag väntade på mannen och hittade er i en. Den finns nu vid sängkanten. Härlig kvällslektyr.
Trevlig helg
Birgitta