söndag 3 januari 2010

Vita landet......

I vår trädgård så har vi ett vitt trädgårdsrum där allt blommar i vitt. Men kan det bli mycket vitare än så här? Det är så vackert med all snö . Jag har ont av för mycket färger inomhus och jag upplever att det blir oroligt med för många färger. Men utomhus är det en annan sak.Vi vill gärna ha de flesta färger representerade i vår trädgård, men i samspel med andra ton i ton eller kontrastfärger. Här i Frutäppan så blommar det i ljuslila rosa och vitt. Men nu går allt i vitt.....

Under säsong så avnjuter vi frukosten här.....men nu är det närmare 15 minus grader...brrrrr....

Det är så otroligt vackert! Jag borde väl vara nöjd nu när trädgården går ton i ton som vår inre värld. Vitt...vitt...svart, grått och brunt. Men vi längtar efter färgerna, dofterna och ljuden.
Carina

24 kommentarer:

Hannele på Hisingen sa...

Underbara bilder, jämföra,
jag tar vinterbilder på min blivande guldregnsbåge.. Kram.

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Visst är det fantastiskt med vinterbilder. Och naturen måste verkligen vila och ladda upp med nya krafter. Men även jag längtar på värme och färger "utomhus".
Må gott, Petra B.

Anjas Hill sa...

De sanna esteter ni är så har jag svårt att tro att ni skulle ha det för oroligt med färger inne! Jag har ju varit där och förundrats över den lugn och harmoni som råder även inomhus.
Svar till er kommentar:
Jag kan lugna er att det är inte för att ni är "gamla" som ni sitter tyst en frukost och njuter.
Det är det lugn ni ser ute som gör att ni vill 'stämma i omgivningens tysta skönhet' - tror jag. Musiken behöver inte vara ett crescendo från en ljudanläggning utan även ett piano- pianissimo från ert inre
Nä. Gamla kan ni börja känna er när ni börjar tycka att 'just nu' är det som gäller....typ - det gör nämligen jag - jag som alltid har längtat till nästa fas....;))!/Kram och tack för en av de finaste kommentarer mina inlägg någonsin fått!/Anja

Alen Trädgård sa...

Ja, nu längtar man verkligen efter färgerna och dofterna. Men att sitta inne och kura och se ut på detta vackra vita är inte så dumt det heller:) Tids nog så blir det tö och allt blir slaskigt och gråmurrigt. Snart kommer vi dock att vakna upp till ett skirt grönt flor, doften av mylla och fågelkvitter då är det härligt att vara människa:)) Kram på er/Monne

Sylvia sa...

Ja, det är rent och vackert ute nu, men vårlängtan med spirande grönt sätter igång direkt så här efter julen! Nu ska jag så det lilla första...

Annika Christensen sa...

Vem längtar inte till eran trägård?
Både jag och fåglarna.
Vackert det är när det är vitt vitt.. skulle kunna måla hela huset i vitt tror jag.
Hoppas Ken hade en bra födelsedag nu har jag min kvar.
Ha det gott och håll om varandra i kylan.
Kram
Annika

Timjan o Akleja sa...

Vilka vackra bilder!! Vad är det för litet träd på sista bilden? Är på jakt efter nåt liknande...

Vi har också massa snö, jag älskar det! Men längtar förstå till våren också...

Kram Birgit

Betty sa...

Det känns som om ni har två olika trädgårdar , vackert.
Kika in hos mig där finns ngt som jag vet ni tycker om.

Kram på er ! Betty

Börjelundskan sa...

......sååååå otroligt vackra bilder, vi har verkligen haft tur att vi har fått ett sånt här Narnialandskap på årets första dagar. Jag kan inte titta sig mätt på detta underbara vita täcke. Jag längtar dock till våren när jag ser dina bilder, men den kommer när den kommer.

Det enda som bekymmrar mig är dom stackars rådjur och harar som förtvivlat letar efter något att äta,....så jag gick ut och la ett gäng äpplen åt dom stackarna. Sune tar sig en kvick vända ute på en timma sen kommer han in och ser tjurig ut. Inte en mus så långt ögat når, dom har vi inne i våran långkammare i stället
där dom har frossat på mina
torkade rönnbär. Men det bjuder jag så gärna på.

Kram på dig. Cin

elle-melle sa...

Hvilke flotte kontraster - sommer mot vinter, fargerikt mot hvit!

Jeg er glad vi har vinteren, så kan vi sette virkelig pris på sommeren når den kommer. Men den hvite snødynen gjør hagen virkelig vakker også vinterstid!

Compact Garden sa...

Åh KRAM KRAM till Ken som fyllde år för 2 dagar sen och vi glömde bort att skicka en gratulation..

Men Brrrrr så kallt det ser ut, idag hade vi 1+ så det var riktigt skönt ute..vi var i stugan igår och där var lite snö på backen men det blev inte så vackra bilder som ni tagit så dom kan vi inte visa!

Ser fram emot att få se vad du har för pyssligheter för dej..idag har jag sett bilder med virkat på sten som jag var lite sugen att prova på..

Kram på er från oss i Gôtet.

Karin sa...

Fint är det men visst saknar jag grönt!
Karin

SKOOGSTROLLET sa...

Vilket härligt sätt att presentera trädgårdens kontraster på.

Njut i din trädgård sa...

otroligt vacker!

Just nu njuter jag av vintern. Jag ser fram emot en kommande skidsemester och varje dag roar vi oss av snöaktiviteter här i Stockholm.

Ester sa...

Mmmm... Jag längtar också. Men det är väldigt vackert nu också!
Må så Gott!
Ester

Lillianna sa...

Ja det är verkligen vackert, så länge det får vara rent och orört.
Hos oss är vägarna bruna och dikeskanterna som latte med stänk. I trädgården har barnen sprungit kors och tvärs över allt, men visst får de göra det! Och så har älgen varit och hälsat på.

/Lillianna

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Härligt med sommar/vinterbilder...fantastiskt hur det kan förändras under en säsong. Men det är ju en del av tjusningen med trädgård, att inget är beständigt och allt förändras.
Ha en riktigt fina vecka,
Lydia

Karin SKARA sa...

Hoppas du hinner göra det du tänkte 2009 men inte hann med, så du slipper ha det över dig 2011 :o)
Karin //

Monica sa...

Hej och God Fortsättning.
Er trädgård är lika vacker i sommar som vinterskrud och snart är ju våren här...:)
Tjing
Monica

Med fingrarna i (j)orden sa...

Så otroligt vackert. Kul att se bilderna på samma vy i olika årstider intill varandra. Det är verkligen skillnad på vit trädgård och vit trädgård, men jag förstår att ni längtar.
Vi har precis fått tillbakasnön efter en töperiod så jag försöker njuta!
Eva

Elzie sa...

Så vackra bilder. Ni har en ljuvlig trädgård. Jag satt igår och gick igenom er gamla blogg och blev så sugen på betong. Gjuter du allt själv? Jag har bara vågat mig på ett fågelbad än så länge men det blev inte riktigt som jag tänkt mig, haha. Trägen vinner sägs det ju.
Önskar er ett gott nytt trädgårdsår.
Kram Elzie

Betty sa...

Ja jisses , tom i dina drömmar ! Det låter som om du verkligen är i behov av att snart få sätta fingrarna i jorden o då är vi två.

Kram på dig ! Betty

NinaH sa...

Oh ja! Så vackert! Men även ett uns sorgligt... Snön liknar lite inpackningen av möbler i vita tygsjok i herrskapens sommarhus = slut på det "roliga" ... fram till nästa sommar.... Nu längtar man verkligen efter miljön det era "färgbilder" visar... aldrig så vackert även i vinterskrud!!!! Eller hur?!;-)
Gott fortsättning på det nya året... om jag missat att säga det tidigare...!;-)

Börjelundskan sa...

.....Tack det värmde,...för jag vet att jag i min bekantskapskrets för övrigt går under crazy Cat and Dog lady. Så du ska veta hur lycklig jag är som har träffat dig som har ett hjärta som slår exakt likadant som mitt för alla djur. Tack gode gud att W inte jagar säger jag bara!!!

Ha en mysig lördagskväll på er. Kram Cin