onsdag 13 januari 2010

Samla.....en passion.

Jag en samlare???? -Ja det kan måste man ju erkänna.
I denna familjen är vi två när det gäller trädgården och växter. Det känns riktigt skönt ska ni veta. Att vi sen samlar på samma saker vid samma tillfälle gör ju det hela ännu bättre.
Jag tänkte försöka mig på en liten icke vetenskaplig bevisad analys av vårt samlande.
När vi började att bygga upp vår trädgård så ville man ju ha allt som man inte hade. Vi fyllde kasse efter kasse på växtmarknader. En förening som STA Sveriges trädgårdsamatörer är fantastisk för alla samlare.
Men vad är det för drivkraft man styrs av i sitt trädgårdsssamlande?
* För det första är det väl själva trädgårdsintresset.
* Sen är det nog själva jakten..en nerärvd instinkt som kan klinga ut i vilken jakt eller samlande som helst beroende på vad som triggar igång var och en.
* Sen är det nog ett begär, lidelse iform av ett virus som kan blossa upp, byta inriktning och klinga av för att ibland återkomma med förnyad styrka.
Vårt eget samlande växlar stundtals. Men vissa växter finns alltid med och det är pioner..Den passionen är livslång!!! Vi sa länge att Rhododendron det kommer iallefall inte att samlas i den här trädgården..men försäkerhets skull så la vi till lite ironiskt att det inte skulle förvåna oss om vi står där med en liten Rhododendron samling senare ha...ha..ha.....

Hups.... nått år senare stod vi med en nyplanterad Rhododendronlund. Vi förstod inte hur vi inte sett de vackra färgerkombinationerna för att inte tala om bladverken som Rhododendron har. Vi tänkte bara 60-70 tal, lila och fel planterade hemska buskar som planterades överallt under vår barndom. Men det finns en hel underbar Rhododendron värld att upptäcka. Vi lovar!!!

Inledningsvis berättade jag om att i början så vill man ju ha allt som man inte har. Sen ändrades vårt samlande. Vi började att titta på vad som faktiskt trivdes här, och vilka växter har ett långt skönhetsvärde under en stor del av säsongen. Färgerna har alltid varit viktigt redan från början.
Vi älskar och tillåter alla färger i vår trädgård ,men det måste vara färgstämt...för det är så vi vill ha det. Nävor är en samlarvurm..dom har allt.
Primula är en annan passion och en växt som också har allt. Vackra färger, kommer tidigt, blommar om och underbara blad nästan hela växtsäsonngen.

Vårt samlande har nu gått in i ytterligare en fas...nämligen i en lugnare fas. Vet inte om det beror på åldern eller att det börjar bli ont om plats. Vi tycker att trädgården har börjat att få en grundstomme nu. Så nu uppskattar vi säsongs blommorna högre än innan. Vårblommande Anemoner tex. Dom försvinner sen och lämnar plats åt något annat. När grunden finns så börjar man titta på varje liten individ och glädjs åt det.
Jag har iallefall kommit till en slutsats att i själva samlandet så styrs vi nog i grunden av samma eller liknande mekanismer....men sen så avspeglar nog personlighetern hur och varför vi samlar.
Vad får era hjärtan att slå fortare inom växtriket?
Carina

17 kommentarer:

Annika Christensen sa...

ORDLÖST!
Ni får mitt hjärta att slå!
Kram
Annika

IreneL sa...

Åhhh så mycket vackert ni har! Jag är nog en samlare av frön! Kan visst aldrig få nog..tänker att den blomman har jag inte! Vallmo älskar jag ...och primula...och pioner..och liljor...och en massa mer :) Ha en fin dag! / Irene

Eva Linnea sa...

Jag startar en nästan helt ny trädgård i vår. Nyköpt hus med nästan inga blommor. Inga rabatter!!! Det är tur att vi är olika, samlar på olika sker och är olika intresserade av trädgården där vi bor. Fd ägaren har bara låtat cypresserna växa till gigantisk storlek.
Kram

Börjelundskan sa...

Aj, ajajaj aj!!!! Jag har fått viruset,.... och de är helt och hållet erat fel :). Gissa om jag kommer att frossa i plantor nu när jag har gått med i STA Sveriges trädgårdsamatörer. Men vad jag ska vårda detta virus!

Först och främst så är jag totalt rosenfrälst, de måste jag ha mer av, sen Pioner, Pioner, Pioner. Vallmon får jag aldrig nog av, de måste jag ha alla sorter av, Fingerborgsblommor och Riddarsporrar ääääälskar jag. Och sen måste jag sätta häckar och buskar i massor här hemma för att få upp våran växtzon något snäpp förstås. Jaha, som du märker så är jag fullständigt förlorad i denna nyfunna hobby,.... och hörrudu rost och skrot måste vi få mer av nu framöver :). Hjääälp va sjuk ja måste vaa!!

Kraaaaamiz Cin

Rosor och ruiner sa...

Ja, det första tag tänker på när du frågar vad hjärtat slår fortare för, är PIONER! Helt klart på första plats...sen är ju funkior så himla BRA, de lugnar upp och är vackra i sig själva förstås, och står där hela säsongen, fina i både kruka och rabatt. Rosor är jag inte bra på, men fina är de...=) En annan favorit är löjtnantshjärtan, både vita och rosa.

Alen Trädgård sa...

Visst är det underligt att alla, precis ALLA som jag har pratat med och som har lika stort trädgårdsintresse som vi har säger samma sak:) Det GÅR inte att säga nej eller nu räcker det. Man hittar ständigt nya växter och/eller sorter som man bara MÅSTE ha:) Men det är ju det som är tjusningen. Men säger som du Carina det kanske minskar med åldern så de sista 2 åren har vi inte varit lika "galna" haha. Kram/Monne

Trädgårdsdrömmar sa...

Annika: Bra! Våra hjärtan slår i samma takt som ditt!!!!

Irene L: Ok...frön..då kanske man kan fresta dig med frön. Påminn mig bara (kort minne)och tala om vad du är intresserad av så kan jag samla frön i trädgården längre fram.

Eva Linnea : Inga blommor...nytt hus...då får du också påminna mig så kan vi nog bidra med nått till dina rabatter till våren

Börjelundskan: Jag vet att jag vänt upp och ner på ditt liv med STA..betong...pioner...Inget kommer att bli sig likt mer. Stackars W. Men roligt har vi.

Hedera Helix: Jag kan få feber bara jag ser en vacker pion. Hostor oj oj dom är så underbara..
Vi är inte heller bra på rosor, men har en liten samling ändå...det är svårt att ge upp om dom.
Monne: Vi har ju varit i er underbara trädgård..och ni har underbara samlingar som komponerats på ett väldigt smakrikt sätt. Det är som en riktig godis påse..för alla som är samlare och gillar det där lilla extra.

Jenny Oak Fae sa...

Hej Carina!

Jag blev väldigt glad över din kommentar, tack!!!

: )

Jag är SÅ dålig på att kommentera på andras bloggar, men det skall väl bli bättre hoppas jag...

Jag mår bättre rent mentalt, men inte fysiskt, har haft det så hemskt med grannarna i 2 år vilket gjort att min hälsa försämrats rejält, och då var den dålig redan innan...

Tror & hoppas på att jag ska bli bättre på ALLA sätt när jag kommit till ro i mitt nya hem...kommer nog mest att sakna att ha trädgård, men jag får åtminstone en stor balkong, så jag kan ha tomater, kryddor etc.

Önskar er bägge en riktigt god fortsättning på det nya året!!!

KRAM, Jenny

<3

Börjelundskan sa...

....Hihihi, ja pysselprassel säger jag inte nej till. Tänk vilka mysiga pysselträffar vi kan ha där på höstarna medan det knastrar i vedkaminen och vi dricker varm choklad med bulle,..... jes,jes, jes de göööör vi!!

kramelikram vännen min. Cin

Karin sa...

Underbart! Jag gillar särskilt nävor och sippor!
Fin betongstjärna(?) här brevid!
Karin

NinaH sa...

Tihi. Känner igen mig i varje ord!! Även om jag/vi inte kommit ens i närheten av era samlingar & välformade trädgård!!!! Men jag menar- ...om hur passionen växer, hur idéerna utökas, hur "samlandet" kommer till... och sen också det ständigt växer! Liksom!
Men oh om man ens var i närheten av era ljuva Primulor och annat!

Hannele på Hisingen sa...

jag häpnar varje gån, när jag ser alla de spännande vackra växter ni har (själv har jag varit lite snigel-deppig och spelar i en annan division :)
Kram.

Sylvia sa...

Underbart! När man ger växtsvurmen lillfingret så tar den snabbt hela handen!

Linda Lunda sa...

Suck... kunde vara mina ord..
Du beskriver det så bra.
Jag tror många av oss trädgårdstokar känner igen sig i era ord!
Linda

Karin A sa...

Ni har några helt fantastiska samlingar - det vet jag både efter att besökt trädgården och era bilder bekräftar detta. För min del var det nävor som gällde ett tag och ovanliga växter men numera vill jag snarare skapa en helhet. :) Ha det gott och tack för värmande ord!

Kram Karin

Anjas Hill sa...

Vilket underbart inlägg! Jag blir alldeles varm i "själen" när jag tittar på era samlarobjekt och VÄLDIGT avundsjuk på ert samarbete.
Men jag menar inte att jag inte unnar er det.
De vackraste trädgårdarna hittar man oftast där - där två personer strävar efter samma mål i trädgården!Tack för denna fina inlägg!/Anja

Betty sa...

Sååå vackert!!! Jag är jätteglad för att ni är lite samlartokiga annars hade vi ju inte kunnat njuta av alla era vackra blommor !
Snart går jag ut med en gasolbrännare o gör mig av med all snö !!!!! Nu är det inte roligt längre !!!

Kram på er grannar ! Betty