söndag 17 januari 2010

Samla vidare.....

För oss är trädgård inte bara blommor och blad. Vår trädgård är ju vårat hem och då kommer det in andra inslag i trädgården. Man vill ju omge sig av saker som man tycker om och som talar om vad det är för människa som bor i denna trädgård. Änglar, demoner????....ja man är väl både och . Betong är det materialet som vi tycker allra mest om.
Keramik är också fint att ha i trädgården...loppis...eget....andras....köpt. Passa på nu och leta igenom på second hand...loppis. För en billig pening kan man hitta jättefina alster som människor skänkt. Man kan ju ha mycket utomhus om man plockar in det på hösten.
Leta även efter järn saker och ställ ut det nu, så blir det lagom fint till våren. En härlig rostig patina som passar så fint till växtligheten.
Men saker i all ära det är ändå blommorna som man längtar mest efter ....färgerna ,dofterna.....
Här är det en liten del av Vallmo samlingen. Jag älskar Vallmo även om den blommar över snabbt. Man kan blanda flerårig vallmo med ettårig vallmo. Det finns hur många sorter som helst.
Rosor.....Underbara!! Vi har även här en samling som kom till när vi gjorde ett rosarie. Den sommaren åkte vi runt och letade efter Kanadensiska buskrosor som är mycket tåligare för vårat klimat här hos oss. Rångedala plantskola fick många besök av oss, då de har ett bra sortiment. Nu är vi inga rosmänniskor för vi lyckas sådär..... Men skam den som ger sig.....
Men för att hålla samlandet vid liv så måste ju de växter man samla på ge lite tillbaka om man lägger ner mycket pengar och omsorger om dem. Men som sagt man försöker minst 3 gånger med en växt innan man ger upp..har någon klok man/ kvinna sagt nån gång.
Vi har nog tagit till oss det för man prövar och prövar . De flesta gångerna har det gett bra resultat.
Phlox är en stoooor!!! passion, även för rådjur. En del år har de blivit avbitna. Men ändå utökar vi menyn för dom. Man kan bara inte låta bli, man vill ju ha den där nya färgkombinationen och då glömmer man av att de finns fler som älskar dom. Men som tur är så glömmer även rådjuren av ibland vem som har byns bredaste och godaste phlox på menyn

Carina Ken

17 kommentarer:

Louise sa...

Efter att ha läst er blogg under en tid nu och imponerats av er fina trädgård vill jag lämna ett litet avtryck. Ni har inspirerat mig att själv bli med trädgårdsblogg! Den kom till i fredags. Jag hoppas att jag så småningom kan bygga upp min trädgård och blogg till något fint men det kommer att vara svårt att platsa i er klass! Tack för inspirationen!

Louise

hallontrollet.blogspot.com

Med fingrarna i (j)orden sa...

Underbara kollage, både i detta inlägget och det förra! Jag blir så längtig. Just nu är vintern inte så vacker.
Eva

Annika Christensen sa...

Underbara collage du gjort igen!!
Vallmo gillar jag också fast det är bara en som vill hos mig och det är den röd/oranga som jag inte gillar. Ifjol lyckades jag få in 2 rosa. Vallmo är den blommsa som jag tycker är roligast att fota.
Cement har jag en hel del som du vet.. det mesta är från dig -Carina.
3 gånger måste man prova innan man ger det är så sant som det är sagt.
ha en skön kväll
annika

Monica sa...

Härliga inlägg med ert samlande. Finns det nåt i växtväg som ni inte har :) må så gott...
Tjingeling
Monica

Eva Linnea sa...

Vilka läckra och inspireraden collage du/ni gör i era inlägg! Färgstämda och fint sammansatta.
Kram

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Ja, man måste ju medge att ni är samlare av stooora mått! :o)
Era betongalster är jättefina, de måste vara en ren prydnad i trädgården.
Ha en fin vecka,
Lydia

Anonym sa...

Ni gör så fina collage, både idag och ett tidigare jag minns som var ordnat efter färg... Jag använder Photo Scape en hel del nu och inspireras av era bilder till egna collage!

Nu börjar man längtar efter våren... Snö i alla ära men tänk när snödropparna kommer upp..! :)

Kram

Börjelundskan sa...

Gomorron på er!

Åhhh, vad fint collage ni har gjort,.....jag bara looooove bilderna på vallmona, kan inte få nog av dom heller. Betongen och järnet i trädgården tillför ju bara en extra piff på allt. Hoppas din helg har varit bra, vi hörs i veckan.

Kramis Cin

Alen Trädgård sa...

Du/ni är så duktiga på att få fram en intressant o inspirerande blogg. Bildkollagen är ett väldigt praktiskt men framför allt vackert sätt att få med en massa blommor på en gång:) Betonggrejorna är såå fina.Ha det gott/Monne

Hanneles paradis på Hisingen sa...

Underbara betongfigurer ni har,
ha en fin dag, kram.

gittan sa...

Ni har så mycket vackert i er trädgård, både växter och föremål. Man ser tydligt att ni verkligen älskar det ni gör!
Ang. samla så läste jag nyligen att om man har mer en tre av en sak så är man en samlare. Då samlar jag också på en massa saker trots att jag inte räknat mig som sådan =)

Karin sa...

Underbara samlingar! Gjuter ni själva också?
Karin

Moa sa...

Så mycket härligt du visar i detta inlägget.. betong, keramik och rost passar ju så härligt bra ihop med trädgård och skira blommor.. Ett inspirerande inlägg som jag blir glad över.. kram och ha det gott.. Moa

NinaH sa...

Ja oj vad jag kikar- på loppisar, auktioner mm... Kan inte säga jag är helt utan. Men sååååå mycket fint som ni har av skulpturer med mera runt er växter är det långt till!;-) Underbara saker ni har!
Och så collagen... suck så underbara blom- "samlingar"! Alla sorter!
Ja, här är alltid en fröjd att göra besök! (Vad ska då inte IRL-upplevelse vara?!;-)...)

Ester sa...

Era blickfång är underbara! De gör att man aldrig blir mätt på er trädgård - det finns alltid något man inte lagt märke till förut. Och era växtsamlingar får det förstås att vattnas i munnen. Men det som är mest fantastisk är att er trädgård, alla samlingar till trots, inte känns som någon "samlarlåda". Det är trädgårdskonst om något!
Kram!
Ester

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härliga collage ni visar. Tur att även rådjur har dåligt minne.
Precis som ni gillar jag betong och rost i trädgården, men det vet ni ju redan ;-))
Här har vårlängtan börjat göra sig påmind - fast i år verkar det dröja innan de första små tecknen dyker upp. Önska verkar inte hjälpa.
Ha det gott
Birgitta

Kristina sa...

Bara så ljuvligt och inte bara de ljuvliga blommorna utan de fina fotona , ni har verkligen lyckats fånga det utsökta på bild