söndag 24 januari 2010

Snöbollslandet

Kärt barn har många namn sägs det ju. Vi har delat upp vår trädgård i olika rum. Det är de olika landen som avgränsar rummen som har lite personliga namn. Det är för att vi ska kunna prata om landen så den andre vet var och vad vi pratar om. Detta landet heter Snöbollslandet... Det beror på att det växer en stor uppstammad Snöbollsbuske i landet. När den fäller sina blommor så ser det ut som om det snöat.

Det är en av de äldre landen i vår ca 11 åriga trädgård.
.
Färgerna går i vitt rosa och silver.
.
Snöbollsbusken ger skön skugga på sommaren och på vintern ger den skydd för småfåglar. Vi har en matplats för dom här på vintern.
.
Här har vi vår bästa uteplats. Snöbollsbusken samt en Tårbjörk bildar ett tak som man kan sitta under och blicka ut över en del av trädgården.
Vad har ni för namn på era land och planteringar?
.
Carina

18 kommentarer:

Compact Garden sa...

Åh det gör ont i hela kroppen när jag tittar på er trädgård..den är sååå...sååå underbar!

Vi har inga namn ännu men efter denna sommar tror jag att det kanske skulle kunna bli något namn..annars är det fram och baksidan :D

Hoppas att vi ses snart Kram Anne

Millan sa...

Så underbara bilder du visar!
Jag har lite tråkigare namn som V eller L-rabatten, syren och garage-rabatten, gamla och norr-rabatten lite efter formen och läget på dem alltså.

lavendel mio sa...

Så nydelige bilder du viser fra din hage! Gleder meg så til våren og jeg kan grave i jorden igjen:)
Klem Hanne

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Era bilder är som balsam för själen, jag sitter med ett drömskt leende på läpparna och låter typ såhär:
-Åhhhh, så fint, eller
-Suck, uuunderbart! eller
-J, kom och titta så fint! :o)
Ha en fin vecka,
lydia

Annika Christensen sa...

Man kan knappt fatta när man tittar ut att det kan växa så mycket som det gör på en säsong.
Alla era land är underbara.
Jag har inga namn direkt mer än växhusdelen, grönskaslandet, kaffegrottan, ängen osv ja du vet.
Ha det gott
Annika

Anita sa...

Her var det mye fint å se! En nydelig hage du har. Helt fantastiske kombinasjoner av forskjellige planter, busker og trær... Nå lengter jeg til vår og sommer!

Klem Anita

Alen Trädgård sa...

Säger som de andra vilka underbara bilder:) Vi har också lite olika namn på rabatterna för att som du säger vi själva ska veta vilka land vi pratar om. Det är tex. "Båten" Jullen" "Oxellandet" "Trapplandet" inte speciellt exotiska men huvudsaken är ju att vi vet vilka vi pratar om:) Ha det gott/Monne

Börjelundskan sa...

Gomorron min lilla Duva!

Det är kul att du tar upp det där med namn på olika ställen i trädgården. Snöbollslandet är ju så perfekt,....det kan bara höra hemma i en Sagoträdgård som eran. Våran Snöbollsbuske står i Hästskolandet *fniss* Ja, ja "kärt barn har många namn" eller hur?

Hoppas att fredagens tvätt är undanstökad,.. stackars Ken vilket fredagsnöje. Förstår din panik när du upptäckte det.

Ha en underbar vecka vännen. Kraaam Cin

Ester sa...

Vackert!
Nu kan jag snart inte hålla emot vårlängtan längre.
Våra rabatter heter bland annat Vita rabatten (borde heta Olydiga rabatten, för där finns alltid något som blommar i fel färg), hjärterabatten efter formen och ett buxbomshjärta som står i den, och torvpartiet. Det finns också en skattkammarö och ett rosenrum.
Må så Gott!
Ester

Anjas Hill sa...

Det är ju bara så "fruktansvärt" fint hos er och ni har även börjat ta bilder som får en grön av avund!
Det låter spännande med sommarblommor! Ni har så många vackra urnor och ställen där de kommer att bli fin "rekvisita" till en redan så underbar trädgård.
Sommarblommor hoppar jag (kanske) över - så som jag brukar - även om jag är förtjust i en och en annan sommarblomma./Anja

Hanna sa...

Hej!
Hittade precis till eran blogg, vilken underbar trädgård ni har!
Jag lägger till er i min blogglista... hoppas det är ok? Så jag hittar hit igen :)

Namn... Rondellen, pilgården, grönsakshörnan... där tog det nog slut på fyndiga namn :)
Resten kallas typ barnas rabatt, vid parkeringen, "den där"(och så pekar man) :D

Ha d gott!
Kram Hanna

Gela sa...

Vilka fina bilder på en underbar trädgård. Snöbollsbuske måste genast läsa in mig om den. Har ej ännu några namn på mina trädgårdsrum allt är i förändring ännu. Ha en fin dag/Gela

Betty sa...

Jag kippar efter andan ! Lustigt det där med namn. I höstas utvidgades vår trädgård av ett vad jag kallar krukhuset (ska snart få ett annat namn kan jag lova). När vi var borta nyligen o berättade om namnet så skrattades det gott åt mig o de sa att jag gör bäst i att hålla mig nykter o tala sakta om jag ska våga uttala det ordet i fortsättningen, jätteroligt (not!).

Kram Betty !

Karin sa...

Åh vad fint ni har. Det är sååå härligt att se!
Karin

Hannele på Hisingen sa...

Att dela i rum är fint, mina är väldigt små ;)
Ha det gott, kram.

Trädgårdsingenjören sa...

Å vad man längtar till sommaren när man ser eran fina trädgård!

Mvh Gry

Vicky sa...

Jag får en djup längtan efter sommaren när jag ser era bilder. Inte för att min trädgård är nånstans i närheten så etablerad som eran, men drömma kan man ju alltid.

Trädgårdsingenjören sa...

Hej!
Tindra vilket fint namn! Border terrier är underbara Harry är 9 månader men han gillar däremot inte katter. Han jagar svärfarskattar vilket inte är så pupulärt. Men nu är jag sugen på en till, men men vi får se!!
Var kommer Tindra ifrån?
Kram Gry