torsdag 23 februari 2012

Orange och rost...ett passande par...


Har man en större trädgård med mycket växter och man är två om den, är det ett måste att döpa vissa delar av trädgården så man vet vilken del man pratar om. Det är ju inte så offta det blir tjusiga namn men det gör sitt syfte. Detta landet kallar vi Gulorangalandet...tjusigt va! Att blanda oranga blommor till rostiga trädgårdsdetaljer tycker vi passar jätte bra. I detta landet har vi som stomme en Kopparlönn Acer Griseum. Den kopparfärgade barken passar perfekt. En perenn som passar lika bra är Eldtörel Euphorbia griffithi 'Fireglow'.som syns på första bilden. Växer lite spretigt och sprider sig friskt med jordlöpare men dom är lätta att gräva upp. Dagliljan Hemerocallis är en planta vi fått så den har vi inget namn på. Någon sittplats har vi inte i detta landet för den har byts ut mot ett rostkar....eller vad det nu är för skräp?  På bilden nedanför syns det tydligt hur jag klipper upp buskar dels för att skapa mindre träd som i sin tur ger vandrande skugga för växter som växer under. Det är ett bra sätt för att få mer odlingsyta och det är ju något som vi trädgårdsnördar alltid tycks få brist på. Jag börjar med att se ut några kraftiga grenar vid planteringen och binder upp dom med pinnar så dom förvedar sig i den riktningen jag vill ha dom. Det brukar ta ett år. Det ser inte så vackert ut under det året men men.... Efter något år klipper jag av allt som kommer på stammarna och låter på det viset busken bli högre efter varje år. Om du vill att den ska breda ut sig upptill klipper du av toppskottet. På det viset föryngrar du också busken så den håller sig fin. I nästa inlägg ska jag berätta mer om rostkaret och vad vi gjort med det.   //Ken

9 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Det karet är underbart tycker jag, är riktigt avundsjuk på er:) Att stamma upp träd och buskar har vi också börjat med, det är som du säger ett ypperligt sätt att få mer planteringsyta:) Ha det gott/Monne

Annika Christensen sa...

Helt perfekt par!
Jag hoppas jag en vacker dag också hittar ett sådant kar. Då skall jag ha den som damm. Härligt med drömmar eller hur?
Ha en skön kväll
annika

Hannele på Hisingen sa...

Hemma har jag ett orange rum, fin färg.

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Jag minns den rabatten hos er tydligt...sååå fin!

Chokladvillan 1910 sa...

Ja , ett sånt där rostkar skulle jag vilja ha ! ;)
Kram stora syster

Chokladvillan 1910 sa...

Var det inte i samband med en trädgårdsmässa i Taxinge typ september eller ? Vi måste i allafall göra om det ! Alla vi lopploellor...
Kram Svägerskan

Camilla sa...

Verkligen snygg bild på eldtöreln. Perfekt färgkombination med rost och eldfärger! Härligt.

Orvalho e Geada sa...

Nice post!
Visit my blog too: http://www.orvalhoegeada.blogspot.com

Louise sa...

Vad roligt det var att se er trädgård i trädgårdstoppen. Fantasktikst fint!

kram louise