söndag 5 februari 2012

Convallaria...Liljekonvalj = Lycklig framtid.


Jag har fått en bok av en vän som heter Växternas språk. Det är en söt liten bok som förmedlar växternas budskap. Om man tänker på en blomma så kan man slå upp vad den vill förmedla. Idag tänkte jag på Liljekovaljer Convallaria majalis. Och nu ska vi se....Ah.. det betyder att framtiden bär på lycka!!! Jag tackar!! Om jag då tänker på den här dubbla  Liljekonvaljen så kanske det betyder extra mycket lycka!!! Convallaria majalis plena.


 Convallaria majalis stricata ....Snygga randiga blad.
Majalis kommer ifrån det latinska namnet på maj. Då de blommar.

Convallaria majalis Hardwick hall Liljekonvalj med limegul kant. Vi har även den rosa fröken Convallaria men hon ville inte vara med på bild idag.
Kan ni hjälpa mig med att nära min samlariver med att tala om utifall ni vet om fler roliga sorter !?
Ha det gott i kylan, snart är det Maj!!

Carina

6 kommentarer:

Hanneles paradis på Hisingen sa...

sån liljekonvalje har jag sett, i min trädgård... borta.

Lotta 8`) sa...

Tänk när det är Liljekonvaljtid! Suck... vårsol och ljusa kvällar. Jag är så glad för jag har en liljekonvalj med randiga blad och de har överlevt här hos mig, och i fjol såg jag små bebisblad!

Nu har vi fått rejält med vinter och visst är det fint och härligt soliga dagar men fy vad kallt! Tröstar mig med att sniglarna dör... :)
Ha en bra vecka ♥

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Det suger till i magtrakten av längtan...som jag längtar...har beställt hem de dubbla och de rosa, men den där Hardwick hall var ny för mig...nytt habegär! ;o)
Kram Lydia

Marie-Louise Veber Paustian sa...

Den stribede liljekonval er virkelig skøn - jeg har den i min have og nyder den hvert år. Jeg har også en liljekonval med rosa blomster :)

Anonym sa...

Får en otrolig vår och försommar längtan......jag har en dubbel som heter C. majalis 'Prolificans', inköpt hos Gerben. Gunilla J.

Ulrika sa...

Fina, jag har bara den rosa....än