onsdag 8 december 2010

Gullregnslandet...och vinnaren!!

Ett stort GRATTIS till MLK som vann våran utlottning. Det är en tomteflicka som Carina själv har sytt. MLK hör av dig till våran mailadress som du finner på den högra sidan så skickar vi den bums.
.
Hybrida laburum wateri Gullregn
Gullregnslandet heter såklart så bara för att det växer ett gullregnsträd eller ska jag säga större buske där. Den tog flera år på sig innan den blomma men blommar nu varje år. Vissa år är den helt täckt med blommar men det har en baksida. Det året bildas det inte så mycket blad utan det blir bara en massa fröbaljor som i sin tur är giftiga, men vacker är den.
.
Syringa aukubaefolia corylus Gulbrokig syren
Här finns växter med gula och lila blommor ihop. En del med gulbrokiga blad som denna syren men även en gulbrokig rhododendron "Goldflimmer"med lila blommor.
.
Glaucidium palmatum Lunddocka/Bägarlönn

Denna är en stor favorit. När den kommer på våren med sina upp och ner vända skott som sen sträcker ut sig till stora lönnliknande blad är helt ljuvligt.
detta är den lila sorten men vi har även en vit som är ännu ljuvligare.
.
Ranunkulus plena Fylld smörblomma
.
Bladverket är så viktigt i en rabatt, inte bara blomningen. Se så effektfullt det kan bli när man bladar olika bladstrukturer. Pricken över i:et är den Gulbrokiga gullriset Solidago variegata.
.

Hemmerocallis "Rives Wye"

Iiris germanica Skäggiris
Denna har jag hört är en gammal sort som funnits länge men jag har inget namn på den. Den passar bra i en rabatt med både gula och lila blommor.
.

När man sitter så här och tittar på sina sommarbilder kan man inte annat än att längta till våren...men men det kommer inom sinom tid, det har den ju gjort innan :)
Ha en trevlig vecka och ett stort grattis till vinnaren.
Ken

5 kommentarer:

Hanneles bokparadis sa...

Härliga sommarbilder.

ulla laiho sa...

Grattis till vinnaren! Hon är duktig, Carina. Jag gillar också variationen på blad, både till form och färg. / Vänligen Ulla Laiho

Anonym sa...

Jag tackar o bugar för den fina julklappen:-))
Ibland har man tur!!

Visst längtar vi till våren snart, speciellt när man ser era vackra bilder!

MVH MLK:-))

Annika Christensen sa...

Grattis till vinnaren detta har jag nog missat men jag har bara tur i kärlek... hi hi..
Vintern har kommit för att stanna men som du säger så kommer det en vår för det har det alltid gjort hittills.Tänk att allt det där fina som ni visar finns där under snön...
Jag har just fått ett tips om en trädgård med många julrosor så jag längtar också till våren.
Ha det gott
Annika

Compact Garden sa...

Men nu jobbar vi nog för mycket så vi inte hinner att titta på vad våra kära vänner håller på med...missa en tävling...nä vad tråkigt att jag inte hann med det..grattis till den som vann den fina vinsten...många gosiga kramar från Göteborg../Anne