onsdag 6 oktober 2010

Höst....autumn...automne....

Svenska, Engelska eller Franska...Det är iallefall höst nu. Lugnare tempo utomhus. Men det finns en hel del kvar att göra. Vi tar in en hel del av trädgårdsprynaderna. Eller rättare sagt borde göra det snart. Men en renovering inomhus tar vår tid i anspråk. Betongen får stå kvar för det blir en sån fin patina på dessa prynader.
Jag tycker att dessa trädgårdstomtar är riktigt fina och de hör hemma i en trädgård så länge de inte är färglagda, och om så vore fallet så ska färgen vara väldigt avskavd och knappt inte synas.

Löven faller....vi låter dom falla tills de flesta har ramlat av. Det är härligt att vandra omkring i löven. Sen barnen var små så har det blivit så att det för det mesta har varit jag och dom som har räfsat löv. Mannen vill att de ska ligga lite längre än jag. Då får man ta till de arbetskrafter som finns till hands. Nu har mina räfsare flyttat hemifrån. Så då får löven ligga tills dom ramlat ner ordentligt. Det är ju faktiskt ganska klokt.

Jag gillar ju Shabby Chic, den avskavda lite slitna looken...så jag får trösta mig med att det är precis så det ser ut i trädgården nu. det känns lite lättare då.

Många höststädar sina trädgårdar. Det gör inte vi!!!! Jag glädjer mig åt att det finns en form och en miljö året om.
Ha det gott!!!
Carina

9 kommentarer:

ulla laiho sa...

Vita tomtar i trädgården är snyggt - jag har alltid beundrat vita statyer av alla de slag i trädgårdsmiljö.
Vänligen Ulla Laiho

Hanneles paradis på Hisingen sa...

jultomte :)

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Här höststädas heller inte särskilt mycket. Brukar plocka in prydnader jag är rädd om och kratta av löven från gräsmattan, men det är snart gjort :-)
Ha det gott
Birgitta

Anonym sa...

I början när vi hade trädgård höststädades det här .Klippte ner alla perenner o på med granris,vilket slitjobb det var!!
Hade ont i sekatör handen flera veckor efteråt!

Nu för tiden rensar jag bort allt ogräs o kantskär.
Granris blir det bara närmast huset på sin höjd bara för att det är snyggt:-))

Sen till våren är det lätt som en plätt att ta bort resterna av perennerna!

Ha en fortsatt härlig höst:-))

MVH MLK:-))

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Ahhh... fler som har trädgårdstomatar ;-) Tycker som du att de verkligen passar in...... Lite skoj måste man väl få ha... och de där i betong är ju hur gulliga som helst.... (det är såna jag har...). De multifärgade hoppar jag dock över....

Höststädar inte heller... Lite löv räfsas dock ihop... där det blir som mest (eller värst...) Men det är fint att låta dom ligga kvar så länge som möjligt ändå.....

Kram Charlotte

haspet sa...

Vilka vackra härliga höstbilder. Höststädningen hoppar jag också över, blir ju mer liv i trädgården även på vintern om inte allt är nerklippt till marken. Trädgårdstomtar har jag inga men såna som ni har skulle nog få komma innanför grinden även hos oss. Ha det gott.// Peter

Lotta 8`) sa...

De tomtar ni har, är klart accepterade som en riktig trädgårdstomte ;) Skulle kunna tänka mig en sådan, ståendes i/bakom en buske och tittar ut med plirande ögon, en tomte som vaktar trädgården när man själv inte är där :)

Fniss.... var glad över att ni "bara" har löv som faller, vi har ju en stor ek i trädgården och den har ett mycket stort antal ekollon, som varje höst faller rätt ned i min grusade del av trädgården. Om jag inte hade tyckt att det var befriande, att efter en dags intensivt arbete, (knäppt jag vet), plocka ekollon med en ljudbok i öronen, så hade jag sågat ned eken!

Minns att den hösten mamma gick bort, så var det ovanligt mycket ekollon, de låg i ett tjock täcke och jag krattade, och plockade och krattade och plockade, men på något sätt var det befriande och läkande att hålla på med dessa ekollon och tankar reddes ut och sorterade.

Ja, var trädgård har sin plåga :)

Ha det allra bäst :) $

Annika Christensen sa...

Ja men eran trädgård är ju fin året om...
jag krattar gräsmattan och sorterar i rabatterna och kompletterar. Jag älksar att jobb i trädgården på hösten de är så lagom varmt liksom.
Ha det gott och kram
Annika

Ester sa...

Härlig inställning! Jag städar inte heller. Det blir ju så platt och tomt!
Det är mycket som ska, eller borde, göras nu på hösten. Jag jobbar på och låtsas som om begreppet vinter inte existerar överhuvud taget. Se'n blir det väl som vanligt - jag får gräva fram redskapen och ställa in dem i förrådet med snöklumpar på.
Kram!
Ester