fredag 15 oktober 2010

Köksrenoveringen börjar gå mot sitt slut......

Ja äntligen börjar vi se ett slut nånstans framöver. Jag har målat och målat.."Arga snickaren" skulle inte kunna skälla ut denna "gumman" för att hon inte hjälper till. Jag snickrar INTE, men måla och spackla det kan jag. Städar nu av lite inför helgen och gick ut och plockade en bukett av lite höstblommor som rådjuren ännu inte har hittat.

Jag skulle få hjäp att "ta bort" rådjuren. Våra snälla grannar skulle hjälpa oss. Men jag ångrade mig i sista sekunden. Jag vill inte bestämma att dom ska dö, kanske i vår trädgård.
Sen går man ut och hittar endast stjälkar i rabatterna.....ja då blir man lite förargad på sig själv att man ska vara en sån orealistisk djurvän.

Vi samlar inte bara på växter, vi har även en förkärlek till porslin och serviser. Därför har vi ett stort kök med mycket plats för vår passion. Sorgligt nog så har jag insett att jag måste rensa ut. När vi flyttade från ett hus i Stockholm för 23 år sen så bestod 75% av flyttlasset av kartonger med porslin.....sen har det fortsatt.
Därför kommer vi att ha en stor loppis i samband med vår öppna trädgårdsdag nästa år. (Om jag inte hinner ångra mig...gud förbjude..)

Ser ni den lille tenntomten längst ner till vänster. Jag är även en julgalning och längtar efter jul varje morgon jag kommer ut och ser nattfrosten ligga kvar. Var med dottern och hennes svärmor i Ullared för ett tag sen. Vi åkte tidigt på morgonen. Humöret var på topp i bilen, men helt plötsligt blev jag helt tyst...säker i 10 min. D:s svärmor undrade vad jag tog vägen. Jag njöt av julkänsla...hela marken var frusen och jag kunde inte se mig mätt. Jul nu....jag är konstig, men min dotter är sin mors dotter, hon förstår mig precis.

Så när hon kommer hem nu till helgen så ska vi spela julmusik och äta pepparkakor.
I detta hemmet är det underbart att vara katt. Speciellt om man är två små katt barnbarn. Nu har vi laddat upp med mjukmat räkor.....och en bukett kattmynta till innekatterna från storstan.
Dom brukar äta upp mina krukväxter inomhus..och utomhus äter rådjuren..det är som sagt väldigt dyrt att vara djurvän.
Ha en härlig helg
Carina

10 kommentarer:

Med fingrarna i (j)orden sa...

Köket blir jättefint (men det var det ju innan också!). Förstår precis hur du känner med djuren.
Och din loppis vill jag ha första tjing på!
Ha en jätteskön helg,
Eva

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Med dina talanger Carina är du välkommen hit. Vill ha vita tak och vitt runt fönstren.
Skriver som Eva, men ni hade ju redan ett fint kök.
Precis som du är jag förtjust i porslin men även glas. Gillar att duka fint.
Det gäller att ha många fester;-)
Trevlig helg på er allihop
Birgitta

Annika Christensen sa...

Oh så fint men det var det ju innan också som båda de andra har skrivit redan.
Djuren vet jag har det bra hos er och vem har det inte bra hos er???
Även som gäst så har man det så bra så. Tack för att jag fått lära känna er.
Ha en skön helg i ert nya fina kök
Annika

Christina sa...

Visst är det skönt, när något man vill ha gjort blir klart! Jag har också rivit tapeter, spacklat, slipat och målat och satt upp nya tapeter i vårt kök. Nu är det bara lite småsaker kvar. Känns befriande! Er öppna trädgård med loppis nästa år får jag bara inte missa!
Ha det riktigt gott!
Christina

Betty sa...

Du den loppisen kommer jag på !!!
Lova att medd. när den blir.
Ska bli spännande att se resultatet av er köksrenovering. Vi skojade också om den arga snickren igår när vi höll på med vårt kök.
Hoppas ni hade en toppenmysig helg !

Kram,kram Betty !

Anjas Hill sa...

Passion är så som ordet avslöjar - just en passion! Spelar ingen roll vilket objekt passionen har - det blir liksom mycket av det goda.
Det är svårt för en utomstående att se hur det skulle kunna bli ännu finare hos er....;)?! Men, med den skapande och energiska själen som ni besitter är det ändå inte förvånande att ni håller på som ni gör. /Anja

Alen Trädgård sa...

Blir så avis att du har det precis som jag vill ha det:)) Men en dag SKA det bli av:) Det är er dock väl unt att få det fint för ni är två mycket rara o goa människor. Håller med dig om att det är dyrbart att vara djurvän, här fördärvar nog de "vilda" för tusentals kronor varje år. Ha det gott/Monne

Tusenfröjd sa...

Ja, mycket samlar man på sig och alla har nog någon passion för något!!! Köket ser ju ut att bli fint. Jag funderar jag oxå på att måla vårt kök...idag är det trärent och är lite sugen på att sätta penseln på det... Just nu är det hallen som får sig en omgång och det ska bli skönt när det är helt klart!
Ha en fortsatt fin dag!
Liv

Moa sa...

Så fint du har det i köket.. blir så avis.. vill oxå börja NU med vårt kök men lite om o men innan det är dags =). Ditt loppis vill jag oxå vara först till kan tänka mig att jag hittar många fynd där.. kram och ha det gott din jultok.. Moa

Hannele på Hisingen sa...

Flitiga ni är.