onsdag 8 september 2010

Ölandshelg!!!!!

Jag har länge beundrat en kvinna som heter Anna Örnberg. Hon skriver underbara böcker om sånt som alltid intresserat mig. Pyssel, inredning och trädgård. Jag har en hel del av hennes böcker som jag köpt genom åren. I maj utkom en bok där vi medverkade i. Inred lantligt ute och inne från Semic förlag. I helgen blev vi inbjudna av Anna och fotografen Tommy Durath till Annas sommarhus på Öland. Stort tack till er, det var den roligaste, mest avkopplande helgen vi någonsin haft.

God mat, underbart trevliga människor, loppisrundor, gårdsbutiker, spabehandling på
Skansen hotell på Öland, Soliden besök, och slutligen ridning på stranden (det hoppade vi över). Mycket inspriation från dessa kreativa människor samt från Annas vackra sommarhem. Men det viktigaste...en känsla av att bli så generöst bortskämd av dessa två underbara. Anna och Tommy. Vi mår så gott...och kommer att leva på detta länge.
På bilden syns Sofia som också medverkar i boken, på den gula påsen står Jag älskar att småhandla billigt. Hon har länsat alla loppisar på Öland så det är ingen ide att ni åker dit i år.
Vill rekomendera en underbar butik i Borgholm. Smyckesskrinet. En fantastisk upplevelse att kliva in i ägarinnans värld av vackra kvinnliga accessoarer från svunna tider. Inget i butiken var nytt. Det köps in vackra ting ifrån hela världen.

Vi gjorde ett besök på Soliden. Rosorna hade kommit in i ett andra flor så det var väldigt vackert. Det finns en Italiensk trädgård en geometrisk trädgård med låga buxboms häckar, en Engelsk park med vackra träd samt en Holländsk trädgård med perenner och rosor. Överallt finns vackra skulpturer.

En av dem är blomtergudinnan Flora som står i den Holländska trädgården.
Flora är gudinna över spannmål och andra nyttoväxter enligt den romerska mytologin. Med tiden utökades hennes ämbete med att även innefatta all växtlighet och våren. Man firar en vårfestival till gudinnans ära den 28 april- 3 maj. Gudinnan Flora var hustru till Zephyr (Västanvinden) Den har blåst här hemma. I helgen hade det varit flera frostnätter häromkring men inte precis där vi bor.
Hoppas att ni har hittat tillbaka till oss efter adressändringen.
Ha det gott Carina

13 kommentarer:

Linda Lunda sa...

Jag lyckas inte få in er nya bloggadress.. och lyckas inte ändra något allsi bloggens layout!
Något är fel!

Vilken underbar helg ni haft!
GRATTIS!

PÖSS Linda

ulla laiho sa...

Linda Lunda - jag gick in i min blogg under "design" och sedan "min blogglista" och ändrade.
/Vänligen Ulla Laiho

Annika Christensen sa...

Men vad härligt det låter.
Bra att jag fick en ny länk skall försöka få in den direkt.
Ha det gott
Annika

Alen Trädgård sa...

Vilken härlig semester och utflykt ni varit på, låter helt underbart:) Att gå och botanisera i små mysiga "fyndbutiker" och bara vara låter som musik;) Synd det här med er blogg men vi (läs Göran) lade den på min länklista eftersom det är en hemsida:)) Ha det gott/Monne

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vilken toppenresa..... Underbar känsla att få bli 'bortskämd' så där och ompysslad..... Sånt är man inte bortskämd med ;-)

Kram Charlotte

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vilken underbar helg ni måste haft.
Gjorde ni några loppisfynd - eller var marknaden verkligen helt 'dammfri'?
Lite nyfiken på hur en bloggkapning går till. Kan ni berätta?
Ha det gott
Birgitta

Trädgårdsdrömmar sa...

Vi vet knappt själva hur det gått till. Men nån i USA har gått in och tagit över bloggen i reklamsyfte, sen vet dom vilket fruktansvärt besvär det ställer till för den som skapat bloggen. Krångel. Läsare som tappas osv. Vi har ju även en företag kopplat till bloggen, då blir det extra känsligt. Om ett tag kommer dom att erbjuda oss att köpa tillbaka bloggen för dyra pengar. men hellre slutar vi att blogga än att göda tjuvar. Detta har hänt andra , men jag hade aldrig hört talas om det innan.
Carina

Anjas Hill sa...

Vilket härligt inlägg från min favoritö!
Jag tog till mig direkt er nya bloggadress och den har funkat bra.

Anjas Hill sa...

PS

Förlåt att jag skickade min kommentar iväg för fort - hann inte underteckna med/Anja
DS

Börjelundskan sa...

Oj,oj,oj vilken resa, Jag älskar Öland, det finns så många mysiga ställen där att upptäcka. hade gärna velat vara en lite fluga i din väska så jag hade fått se allt det fina du upplevde *fniss*

Ska försöka att lägga till eran nya adress nu. Hoppas det funkar.

Saaaknar min pysselmaja. :) Kram Cin

Unknown sa...

Hej sötaste Carina!!

Tack för din fina kommentar och hjälp på min blogg!! Blev faktiskt rätt chockad när jag läste den anonyma insändarens kommentarer.....

Men ..men...det är väl sådant som händer!!

Hörde att ni haft en härlig helg på Öland med shopping, ridning och relaxing!!! Underbart!! Varför var jag inte med i bok nr 2??...ti-hi...

Ska du vara med i Apladalen nu i höst och vid jul!?? Funderar på att vara det med min keramik!! =)
Ha det gott!! Många kramar Malin

Hannele på Hisingen sa...

sån staty vill jag ha

Betty sa...

Ja ibland kan livet vara riktigt orättvist men jag unnar er verkligen denna resan. Ser fram emot fler bilder så man kan få bli lite delaktig här i skogen.

Kram på er båda ! Bettan