lördag 11 september 2010

Lycklig är man när man får vara den man är......

Att få vara den man är ihop med den man valt, det är livskvalite för mig. En helg i trädgården. Jobba sida vid sida jordig, blöt , lerig och glad vad mer kan man önska??? Nu är det den stora "omgörar" tiden i trädgården. Vi har ordentlig höst hos oss nu. Vi bor ju i en hög zon så vi brukar klippa av knoppande rosor och sätta in i vaser. Dels för att kunna njuta av dem inne innan frosten tar dom, men även för att rosenbusken ska stanna av och gå i vila. Om inte busken har avhärdats ordentligt så är risken större för att den fryser ner kraftigt.

Det bästa mor har sätter hon på bordet....En liten katt kan väl få dofta på rosorna han med.

Här har vi jubel i busken....så här roar vi oss en lördagseftermiddag. Så tuktas en fågelbogran.
Uppklippning underifrån. Vi ska egentligen plantera en del av våra inköp. Men sånt här stoppar oss hela tiden. Eller rättare sagt så är det nog jag som stoppar upp det hela. Borde vi inte......den där....det är så fult där....kunde vi inte göra så här??? Ja ni ser hur det går. Det kanske är så att mannen gömmer sig under busken.
Ska man plantera något, så måste man kanske flytta på nått som man stört sig på. Ett par stackars felplacerade hostor blev orsak till att halva dagen gick åt att gräva om här och sen där, det slutade med att vita trädgården fick sig en rejäl makeover. Vi hade ett stort fult parti.
Vita fingerörter som var ihopväxta med gräs. Allt grävdes bort. Sen tog jag mina fina vita bollvivor som slokade i en annan del av trädgården där de placerats alldeles för soligt. Mixade ihop dom med vita violer som växte fel på ett annat ställe.
Nu är jag nöjd! Ett stort parti med dessa växter ihop, kantad av en betongkant. Det kommer att bli så fint när de blommar. Passa på att dela vårblommande perenner nu. Primulor måste delas emellanåt för att inte dö bort.

Man skulle ha en lika lång höst semester som på sommaren.
Ha det gott
Carina

10 kommentarer:

Linda Lunda sa...

ÅHHHHHHHHHHHHHHhhhhhhhhhhhhhhhhhhh!
Det är hääärligt!!

Och den där kanten... mera ÅHHHHHhhhhhhhhhhhhhhh!
Linda

Betty sa...

Tack för bra tips ang. rosen ska genast ta tag i det imorgon bitti.
Härlig bild på mannen i busken , den beskriver så himla bra hur livet i en trädgård kan se ut. Ibland när jag är ute i ngt tokigt projekt så kan jag tänka - bara ingen får syn på mig nu ! Tur att vi bor långt ut på landet o inte mitt inne i civilisationen.

Nati,nattikramar Betty !

Hannele på Hisingen sa...

Livskvalite i stora mått, härligt.

Med fingrarna i (j)orden sa...

Såna helger behöver man verkligen dubbla (trippla)! Jag hann bara halvväggs, dvs själva röjet (eftersom vi tyvärr inte är två som är ute och fixar), men nästa helg. Dååå ska jag plantera också!
Ha det gott och välkommen som FB-vän också!
Eva

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Jaaaa, så är det..... men min make är inte lika engagerad i själva trädgårdsarbetet.... men i alla fall..... Vilken ursnygg betongrabatt-kant!!!!! Vad ni kan..... Ni har det så fint överallt.... Klippningen av fågelbogranen gillade jag... Det såg riiiktigt smidigt och lättåtkomligt ut... Det gäller att välja vem som gör vad gissar jag.... :-)

Kram
Charlotte

Tusenfröjd sa...

Jag tycker det är kul att flytta växter, precis som att möblera om hemma! Och framför allt när man blir nöjd!
Kul att du funderar på lite keramik... Och det skulle verkligen passa in fint hos oss:-D
Ha det bäst!
Kram Liv

Betty sa...

Ja får du inget eget dass så lovar jag att du får komma o sitta på mitt.

Kram , kram ! Betty

Unknown sa...

Hej, läste om att ni blivit "kapade", hur går det till? Låter läskigt.

Jag tycker att din bild av mannens ben under busken, är en av de roligaste bilderna jag sett på mycket länge. Tack för dina bilder, hit tittar jag in under hösten.

Välkommen till mig om du vill se bilder från andras trädgårdar som jag besöker. Hälsar Trädgårdsturisten

Pam/Digging sa...

Congrats on your lovely new site and blog name, Ken and Carina. I'll make the change on my blogroll. Thanks for letting me know.

Annika Christensen sa...

Helt rätt Carina lika långt ledigt på hösten som på sommaren det hade varit toppen.
Skrattade så åt han i busken.
Vilka fina kanter,,,,
Ha det gott
Annika