torsdag 16 september 2010

Det virvlar bland löven...

Nu är du här härliga höst. Hösten märks olika i olika trädgårdar. Självklart beror det på var i landet man bor. Men växtvalet i trädgården påverkar också hur man upplever höstens ankomst. Vi som bor lite kallare omgärdade av stora lönnar, har en väldig höstkänsla nu. Löven från de flera hundra år gamla lönnarna har länge singlat ner sina löv i trädgården.

Har man en trädgård uppbyggd med mycket vår och sommar perenner så märks hösten av lite tidigare. Det är inte ofta vi får njuta av höstblomningen eftersom frosten kommer tidigt. Är trädgården uppbyggd av rhododendron och barrväxter märker man inte av det så tydligt. Vår phlox samling lyser med sin frånvaro då rådjuren haft stora "taberaset" i vår trädgård. Annars hade det blommat underbart här vid denna tid.

Här kommer några bilder från "skrotorgien" tidigare i år. Vi har fått något av det på plats. Två hjulringar lagda på varandra har fått bilda en rundel kring den nyplanterade valnöten. Ett rostigt staket har fått bilda fondvägg i ett land.

I rosariet ska vi placera en betongkant runt landen. Den första är på plats. Jag önskar oss alla en härlig trädgårdshelg med frisk hög luft, bra väder. Själva ska vi träffa två bloggvänner och deras familjer. De har kommit att bli riktigt goda vänner till oss, så vi ser fram emot mycket trädgårdsprat så här på höstkanten.
Ha det gott
Carina

11 kommentarer:

Karin SKARA sa...

Härliga kort som vanligt på din blogg.
Jag älskar också hösten för alla vackra löv och den friska luften.
Hoppas ni får en trevlig helg
Karin //

Alen Trädgård sa...

Visst är hösten här, lite vemodigt men också skönt. Härligt är (precis som du skriver) dock oavsett årstid att få vara med den man helst vill ha nära sig i rabatterna:) Ha en trevlig helg och ha det så gott/Monne

Linda Lunda sa...

Åhhh så fint med dina nya prydnader.
Linda

Stina sa...

Hejsan!
Här hittade man minsann en trevlig blogg! Den här ska jag följa!
Trevlig kväll!

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hoppas ni får en riktigt inspirerande helg.
Vackra höstbilder ni visar. Även här, där vi har varmt året
runt ;-) börjar löven skifta i rött.
Ha det gott
Birgitta

Annika Christensen sa...

Ja se skrot kan man aldrig få för mycket av..
Eller kan man?
Inte ni iallafall, kanske jag har lite mycket hos mig.
Kram
Annika

Betty sa...

Idag när jag gick genom vår trädgård så kunde jag verkligen känna att det doftade höst , härligt!
Skönt o höra att fler haft besök av rådjuren. Har klarat oss hela sommaren ,men de dyker alltid upp så hör på höstkanten när godbitarna i naturen tycks ha tagit slut.

Trevlig helg till er båda ! Kramar från grannen i torpet.

Hannele på Hisingen sa...

så många fina detaljer

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Hej Ken o Carina!

Jag har idag försökt lägga in er ånyo i min blogroll. Jag har av nån anledning inte kommit in till er blogg på ett bra tag, utan till en annons för huvudvärkstabletter (med Codein:-) Förstår inte hur det gått till.... Inget ni hört? Man blir ju lite orolig att ens blogg ska bloggnappas (om det nu ens existerar...)

Ha en skön fortsätting på hösten! kram H. (som varit dååålig på att besöka mina favoriter i höst;-/...)

Tankar från Trädgårdsmästarn; Hillevi sa...

Näe, det går inte få in er... Har ni bytt adress? Jag försökte gå in genom att klicka på en länk på FB som Ken hade...

yes sa...

Vilken vacker kant!!! Gjuter ni den själva eller hr har ni fått fatt i den?
//yes