måndag 14 juni 2010

En helg i trädgårdens tecken......

Efter att själva visat upp vår trädgård på lördagen ...så åkte vi ner till Blekinge, Ronneby för att medverka i STA:s riksmöte. Alltid lika trevligt men nu kunde vi bara medverka på Söndagen.
Vi åkte med en buss ut till tre trädgårdar.....alla vackra på sitt vis . Att åka med ett gäng med trädgårdsmänniskor kan aldrig bli annat än trevligt. Man får passa på att rådfråga och ta till sig de äldres erfarenheter.

Man kan för det mesta hämta väldigt mycket inspiration i andras trädgårdar. Även om man har sin egen stil så blir man så positivt inspirerad med lust!!!! Jag älskar att se äldre trädgårdar med nyplanteringar. Det ger en själv hopp om att det bara fortsätter.....lusten att plantera!!!!

Den där lusten kan ge sig i utryck på många olika sätt. Köplustan fick sitt stillat på växtmarknaden. På bild syns några av inköpen.
1. Rhododendron Elisabeth Lockhart. Rödbladig.
2. Sciadopitys vertcillata. Japansk paraplytall
3. Solidago variegata. Bredbladig varigerat Gullris
4. Sedum monstrosa
1. Acer palmatum Villa Taranto
2. Acer palmatum Goshiki-shidare
3. Fagus sylv. Marmorstar
Det roligaste är ändå möten med andra människor som delar trädgårdsintresset. Träffade många bloggvänner från Sveriges alla hörn. Kul att träffa er!!!!!!
Ha det gott!!!!
Carina

20 kommentarer:

Alen Trädgård sa...

Håller med dig om att besöka andras trädgårdar är inspirerande. Vilka fina inköp ni gjorde på marknaden:) Vi handlade också en hel del roliga växter:) Det var roligt att träffa er. Ha det gott/Monne

Lotta Sultan sa...

den röda Acer palmatum! vilken intensiv röd färg! mycket snygg!

Petra B. Keramik+Trädgården sa...

Det låter som en riktig trevlig helg ni hade.
Ack, vad min vill ha lista växer och växer när jag ser era härliga bilder ;O)
Kram, Petra B.

Furulunden sa...

Vakkert. Om du sier hvor dere bor, og det ikke er så langt fra Strømstad, kan det hende jeg får med meg neste gang dere åpner hagen for publikum; Fint om du sender informasjon til min blogg.

Trädgårdsflow/Garden Flow sa...

Vad roligt att åka runt och besöka andras trädgårdar. Håller med om att det alltid är inspirerande att få träffa på andras trädgårdslust OCH deras trädgårdar..... Kul att få träffa bloggvänner också förstår jag......

Båda lönnarna var helt magiskt vackra.....

Kram
/Charlotte

Unknown sa...

Så mycket vackert ni fick med er hem! Avancerade växter som jag aldrig hört talas om. Förstår att ni hållit på med trädgård länge.

Visst är det underbart att planera, flytta, plantera och sedan göra om igen efter några år. Det är den sanna tjusningen med trädgård - ny som gammal!

Ha det trädgårdsgott,
Charlotta
Cesars trädgård

Mimi sa...

Vilka härliga inköp ni gjort. Säkert härligt att åka och se andras trädgårdar! Hälsn mimi

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Trädgårdsmänniskor ÄR bara bäst! :o)
Grymt fina blad på alla era nya fynd...rödbladig rhododendron; sååå coolt!
Varmkram Lydia

Börjelundskan sa...

Det verkar ha varit ett späckat schema i helgen, massor av inspiration och härliga möten,....nästa år hoppas jag hinna med lite mer sånt också.

Och vilka underbaringar ni har kommit hem med, den "Japanska paraplytallen" och "Marmostar" fastnade jag för direkt,..... i och för sig vill jag ha allihopa *fniss*.

Ha en härlig vecka sötis. Cin

ullis sa...

Superfina bilder, å jag håller helt med dig; man blir alltid inspirerad av andras trädgårdar, kompositioner och kombinationer av växter.
Tror dock att ett litet 'fel' smugit in hos dig... Den variegerade boken heter: 'marmorata'...
Kramar Ullis

Anjas Hill sa...

Hejsan!
Så trevligt ni ser ut att ha haft det! Av bilderna att döma har fått se många fina trädgårdar - och visst är det inspirerande!
Jag gillade din reflektion över gamla trädgårdar där man har planterat nya växter - vilken underbar tanke!/Anja

NinaH sa...

Åh om man ändå hade kunnat...
Men ljuvligt se era bilder! Och så många "vill-ha-växter" ni visar!

Trädgårdsdrömmar sa...

Hej Ullis!!
Fagusen heter Marmorstar, Googla på den så ser du att den finns.
Jag var tvungen att dubbelkolla, för ibland skriver säljarna lite otydligt på sina namnlappar. Men Magnus på Lindhults hade inte slarvar med lappen. Det är viktigt med namnen och det är så lätt att det blir fel, så det är kanon att vi hjälper varandra.
Tack ändå
Kram Carina

Helens trädgård sa...

Hejsan!
Förstår att helgen har varit givande, både med besökare i egen trädgård och besöka andras. Fina växter köpte ni också på växtmarknaden.

Hannele på Hisingen sa...

Växter från Mars.. inspiration är kul.

Boäng sa...

Ser att vi fotat samma Osmanthus. Visst var det fina trädgårdar, och kul växter ni fick med hem!

Moa sa...

Så härligt det låter.. men mest spännande lät att ni själva hade öppen trädgård.. DEN skulle jag vilja se för i den får jag säkert massa lust och inspiration.. för det är precis som du säger, trädgårdsvänner är både JÄTTEtrevliga och inspirerande att möte.. alltid.. =)). Kram och ha det gott Monica

Med fingrarna i (j)orden sa...

Alltid kul med trädgårdsutflykt. Tack för cyber-kramen,
Eva

Annika Christensen sa...

Förstår att ni haft det toppen på alla vis.
Klart att ni skulle ha en speciell hosta.
Nu är ni i tidnignen igen!!!!
Ni är ju för goa ni.
Jag kommer gärna imorgon till frukost blir det bra?
Kramisar
Annika

Annelie sa...

Ja det har du nog rätt i att det inspirerar att se äldre trädgårdar med nyplanteringar.

Vet du vad jag gillade? Den rödbladiga Rhododendron, det har jag aldrig sett förut. Jättekul.

Annelie