lördag 28 november 2009

Första advent

Första advent är en stor högtid i vår julälskande familj. Då inleds julen med allt pyssel, bakning, pyntning och matlagning. Nu när dottern flyttat hemifrån så pysslar vi på varsitt håll. Äpplet faller inte långt ifrån trädet....hon förbereder i sin lilla familj (sambo + katt) lika mycket som jag gör här hemma. Men till första advent så kom dom hem och då passade jag på att baka denna underbara kaka, Saffranskaka med kanelfras. Recept finns på dotterns bakblogg .

Mellan julstöket hinner jag att pyssla (man hinner det man vill, hann inte putsa fönstrena). Nu blev det lite till mig själv denna gång.
Tyvärr är detta inte bilder från i år. Det är frostbilder vid denna tid förra året. Här är det bara regn och gråväder fortfarande. Man får pynta vidare och fixa i sin innevärld så länge.
Längtar efter vackra vinterpromenader.........
Ha det gott Carina


15 kommentarer:

Börjelundskan sa...

....Hihihii, den har jag redan gjort, var sugen på att baka i eftermiddas, så jag gick in på din dotters blogg,.....och där hittade jag kakan med stort "D" jag blev så klart göööörsugen på att baka den. Och den var smarrig ska jag tala om. :)

Jag ....dåååånar vad fina grejer du har gjort. Hoppas du säljer nån liknande Tilda på Julmarkanden ....jag viiiiill haaaa!!

Ha mysig 1:advent med famijen. Bamsekramen. Cin

NinaH sa...

Tihi. Den slags prioritering gör jag gärna också- pyssel framför fönsterputs!;-) Läckert "pyssel" du gjort! Har du klätt dockan?? Fiiin!
Måste kolla receptet också på dotterns blog! Åh- den som hade sina "barn" så nära att de kunde dyka upp så där..... Ena familjen är 60 mil bort.... andra "barnet" är det ett par tusen mil till just nu! Suck.... Men man ska inte klaga- snart, snart får vi i alla fall träffa "hälften" av dem!;-)

Med fingrarna i (j)orden sa...

Ser ut som ni har det gott och mysigt (vädret kan man ju inte göra så mycket åt, blött här med).
Ha en riktigt skön advent,
Eva

Compact Garden sa...

God första advent morgon.
Här har det också bakats..det är roligt när lusten kommer tillbaka..saffranskakan såg farligt god ut så den ska jag nog försöka få till den också :)
Vilka fina bilder ni tagit i senaste AOT..(vi vill också ha en vinterträdgård att pyssla i haha)
Kram Anne

Annika Christensen sa...

Vilken härlig kaka.
Du har så rätt man hinner det man vill..
Vilken sago docka i vitt du har gjort - hur kan du?
Sitter fortfarande i pyjamasen du vet vilken.
Jag springer mest runt lite här och där känns det som.
Fast jag har iallafall bakat 100 bondkakor idag.

Tagit fram de fina ljusen jag fick av dig förra året och jag saknar dig också.
Ha en skön söndagkväll
Kram
annika

Anjas Hill sa...

Säger då det! Att "äpplet inte faller långt irån trädet"! Det förstår man när man dels har träffat dottern, dels läser hennes blog! Wow! Ni är så himla duktiga båda två!
Jag önskar dig och de dina en härlig lilljul!/Anja

Anonym sa...

Bara 23 dagar kvar till Julafton!!



Detta firar vi med en tävling i min blogg där vinsten är en sprillans ny MOBILTELEFON!

MVH Elin - Julbloggen ♥
http://julaftonsmorgon.blogg.se

Timjan o Akleja sa...

Åh vad kul, jag visste inte att det var din dotter!! Har följt båda era bloggar ett tag nu... Hihi, bloggäpplet faller inte långt från bloggträdet heller då... ;)

Kram Birgit

Moa sa...

Så mysigt.. det låter, =).. nä nä äpplet faller inte så långt bort vet jag av egen erfarenhet.. dottern min började blogga och jag blev så sugen efter ett år.. så nu är vi bloggare båda två här också. Ska kika in på din dotters för jag blir ju så nyfiken.. Så lite pyssel har du hunnit med, är det ängeln där i bilden den ser så ljuvlig ut.. mycket fin.. kram och ha en skön vecka.. MOa

Hjärtat Mitt sa...

Helt klart rätt prioritering :)
Man måste ju göra lite må bra saker för att orka ta itu med det tråkiga sen.

Din Tilda var ju helt underbar!!!!
Om du ska sälja såna, så står jag gärna på kö för en, bara så du vet.

Kramar Mari

Hannele på Hisingen sa...

Jättemysig tid just nu,
lite frost och sol har vi också,
kram.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Härligt med adventsmys. Ni fanns i mina tankar när jag stod där i affären och försökte bestämma mig. Skulle jag ha den där formen för rosenmuffins / rosenbullar eller inte?
Trevlig helg
Birgitta

Anonym sa...

varfor inte:)

Annika Christensen sa...

Vad gör ni?
Dum fråga förstås.
Hur går det med julmarkanderna är bättre fråga.
Hoppas bara att ni mår bra.
Man kan ju bli lite orolig när man inte hör eller ser något.
kram
Annika

Annika Christensen sa...

Nej nu är jag riktigt orolig...???
Annika