söndag 22 november 2009

Gå, grå,grå.....väder...Grey...grey is the weather

Det är mörkt... grått.....inte ens hunden vill gå ut. Plötsligt ringer telefonen.....-Vi vill så gärna boka en tid hos er nästa år för en visning för vår trädgårdsförening i eran underbara trädgård!!!
Jag tittar ut....... Underbar???????? Oj den känns inte ett dugg underbar .
Jag måste gå ut och försöka hitta det där underbara. Rengtungt, sorkhögar, lövhögar.
Jag som hade lovat mig själv att jag var en person som kunde se igenom och lära mig att uppskatta förfallet. Men inte nu...min estetiska ådra skriker..oordning och fult..grått..grått..grått. .
It's dark wet and... gray ...even the dog will not go out. Suddenly the phone rings...-We are a garden suciety who will like to come to your beautiful garden next year!! I'm looking out of the wet windows....Beautiful??? I dont see any beauty there.

Sätter mig istället vid datorn och minns färgerna...........

I go to my computor and remember the colors...
.Drömmer......Dreaming...

Längtar..........Yearning...

Plötsligt händer någonting.............

Suddenly someting is happening..

Jag inser att om inte det fanns gråväder,regn och kyla så skulle allt detta inte kunna finnas.

I realize that if there are now gray weather, rain and cold climate, all thise will not exist.

Alla dessa färger finns fortfarande kvar som skatter gömda och väntande i vår jord.

All thise colors are like treasurs in the ground and just waiting to pup up.

Kommer att tänka på en dikt.

Det glimmar en guldtråd i väven
som solstrålar i det grå
Du kanske ej finner tråden
Men den finns, den finns där ändå.
Du ser ej allt det gråa en ljusare färgnyans
Men synar du väven noga, då ser du
Gultrådens glans.

Plötsligt så känns det rätt ok, att färgerna ligger därunder och väntar på att få hänföra mig. Det är ju trots allt detta som gör trädgården så fantastisk.

Ha det gott i vilket väder ni än befinner er i.

Suddenly I'm felling rader OK, I now that they are coming back just to make me feel good. It's that who makes a garden so fantastic...is't it?

Carina

28 kommentarer:

Lisa sa...

Jag bodde ett halvår i södra Californien. Palmer, sol, delfiner, allt det där. Och tro det eller ej, men jag TRÖTTNADE. Likadant väder varje dag. Jag saknade mina moln och mitt regn. För när de inte fanns var ljuset likadant varje dag, och när alla dagar var likadana fanns det ingen glädje över de vackra dagarna kvar. :)

Victoria sa...

Wow..Beautiful photos! I love the first one especially. It is so gorgeous! Wonderful post....great job..lovely flowers!

Sylvia sa...

Oj så härligt somriga bilder! Och så många pioner du har, i alla möjliga färger! Sådana bilder piggar upp den gråaste dag! Tack!

Compact Garden sa...

Hrm...jag tror att det är några som längtar också..haha :D

Ps: jag har pysslat med bilder i flera timmar idag, tur vi har våra barn...

Varma kramar Anne

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

TACK SNÄLLA för de ljuvliga orden och bilderna, precis vad man behöver uppleva en grå novemberdag.
Jag tror inte vi hade kunnat uppskatta trädgården lika mycket om inte avsaknaden och längtan hade fått avlösa allt det fantastiska en period årligen. Men snart...är det dags att så fröer igen! :o)
Ha en go vecka,
Lydia

AnnCharlotte sa...

Ja vi hade ju inte varit så glada för varje ny blomma om de hade blommat oavbrutet.
Vilka härliga bilder och färger att drömma om...

Karin sa...

Vilka härliga pioner. De lyser upp i gråvädret. Tack,
Karin

Thorins Trädgård sa...

Hallå Carina, vilken underbar pionkavalkad! Pionchock är nog dagens headline!

Och även om den är grå så gillar jag din blöta lilla kerub som sover så sött.

Ha det bra

Marit

Alen Trädgård sa...

Ja inte kan man säga att trädgården är vacker nu vid den här tiden:) Härligt då att få njuta av alla era vackra pionbilder.//Monne

Börjelundskan sa...

...........Åhh, vilka sanna ord,...fast dom sitter långt inne hos mig när jag ser den grå och slaffsiga sörjan som bara för 4 månader sen var ett prunkande trädgårdsland hemma hos oss.

Men jag får lyckorus när jag ser era underbara bilder från sommaren som gått.........vilken tur att man kan smita in hos er och få sig en dos av hopp och längtan till nästa sommar åxå!!

Dikten var så fin, den säger ju allt,...så nu ska jag titta nogare i fortsättningen :)

Kramis på er. Cin
Ps. Du hittar väl till mig i morron ;)

Marie - Systrarna sa...

Tack för sköna bilder och en fin dikt!

Linda Lunda sa...

Suck.......... åh.... mmmm.... ojojo..... aaahhhhh.... wow......
ooohhhhhhhhhh...... men.... o,o,o,,o,o,o,.... vill..... HAAAA!!!
Linda

Växthusmadam sa...

Underbara bildserier!
Växthusmadam

simela sa...

jag tycker novemberväder är ngt riktigt fint!
var ute och gick i skogen idag och känt lukten av november!
jodå, den är så speciell och luktar så mycket gott, så mycket jord, så mycket vilande gräs, så mycket vilande löv...så mycket höst!
alldeles vackert var det idag och jag tänker faktiskt gå och promenera oftare numera...

Med fingrarna i (j)orden sa...

Va bra du var på trädgårdsdrömmar, när du väl satte fart. Det kan behövas lite färg i dessa tider. Men så är det väl att en trädgård består lika mycket av drömmar och minnen som av här och nu.
Ha det gott!
Eva

Timjan o Akleja sa...

Åh vilka härliga bilder! Vilket program använder du för att sätta ihop flera småbilder till en stor så? Jag har precis börjat blogga och skulle vilja göra sådana bilder... Kika gärna in, den är fortfarande under uppbyggnad.

/ Birgit (hittade er via AoT)

Anonym sa...

Så mycket vackra pioner!
Har du dom själv allihop?
Fantastiskt!
Skulle vara trevligt att få komma o titta på dom när de blommar:-))
Vilken vacker dikt!
Ja ibland är det svårt att finna guldkanterna i livet när det stora grå nästan knäcker en.....

Må så gott trots vädret!!

MLK:-))

Annika Christensen sa...

Maklöst vackert inlägg - så många färger!!
Rena fyrverkeriet!!
Här är det också grått fast idag sken solen på oss en stund.
ha ens kön kväll
Kram
Annika

Anonym sa...

Alldeles vidunderlig! Vet du navnet på dine pioner? Har du flere bilder tidligere (tidigare?)?

Trädgårdsdrömmar sa...

Ja jag vet namnet på de flesta av våra pioner, förutom de som man fått. Gamla pioner som växt vid nån stuga.
Det finns tusentals pioner med olika namn men som är väldigt lika varann.
I tidigare inlägg har vi visat några av våra pioner med namn.
Jag satte inte ut några namn i detta inlägg...då det inte var det som var det som var det viktiga. Jag bara föll i trans över färgerna ...för det är så grått, så grått ute.
Men snart kommer snön...får vi hoppas..
Carina

Ester sa...

Grått var ordet. Betonggrått. Men absolut inte när det gäller era pionbilder! Som att öppna en färgmatchad chokladask med bara godbitar och inte veta vad man ska smaka av först. Underbart!
Kram Ester

Linda Lunda sa...

GRATTIS PÅ FÖDELSEDAGEN BÄSTA KOMPIS!!!!!

Linda Lunda sa...

Kalle hälsar och tackar för omtanken och hälsar att allt är bara bra med den....

Lillianna sa...

Längtar oxå till grönskan, håller verkligen med om att det är grått, brunt och fult ute nu.
Men dina fina bilder piggar upp! Underbart med färg!!
/Lillianna

Timjan o Akleja sa...

Tack för titten och för tipset! Har hittat programmet på nätet, ska försöka testa det lite i helgen. Jag har följt er sedan ni var med i AoT för några månader sen, men jag har inte varit så bra på att lämna kommenterar... Nu när jag märker hur glad man blir för det själv så ska jag försöka bättra mig och kommentera bloggar jag läser! :)

Ha det bra, vi "ses"!
Birgit

Hannele på Hisingen sa...

Wow, jag har kanske EN blomma.. Jag gillar det gråa, behöver en novembermånad i mitt liv, få använda mina glada gummistövlar och bli rufsig i håret i höststormen... Nu är det bara mys och pys, fixa lite mossa till julblommorna, värma glögg till köpepepparkakorna (bakar pepparkakshuset lite senare)
och julkonsert i morgon, kul!

Ha det gott, kram.

Anonym sa...

lart mycket

Hélena sa...

Vilka vackra pioner! Kom hit när jag sökte på mörkröd pion som jag vill ha i min nya rabatt. Här vill jag stanna!
Ha det bäst!
Hélena