söndag 15 juli 2012

Pioner och katter...det är livet på en pinne...


Nu börjar pionerna att dala, speciellt när det har regnat så mycket. Då passar jag på att klippa av några. Sen hänger jag dom i växthuset för att torka


 Jag vill kunna njuta utav pioner året om...


 Rosor är något som jag också plockar in och torkar, men det gör jag för bakningens skull. Vi besprutar inte våra rosor med några kemikalier så därför kan jag använda dom i matlagningen med gott samvete. Jag brukar plocka utav den aromatiska och väldoftande Rosa Blush Damask som är en gammal ros från ca 1800 talet. Jag torkar den och använder den i glasyrer, cupcakes och i vispad grädde.


Vart man sig i trädgården vänder...så har man sällskap av en katt. Vi har fyra katter som berikar trädgårdslivet. Så när jag pysslade i växthuset idag så hade jag katten Timmon som sällskap. Han låg och plirade på mig från sin kattsäng.


Något som inte berikar vår trädgård är rådjur och knott. 2012 går till historien som de året då vi fick nog!!!
Så istället för en välbehövlig solsemester så fick det bli viltstängsel och en knottmaskin som tar knott på 4000 kvm. Nu är gränsen nådd på vad man kan stå ut med. Det är ingen ide att ha en trädgård om vi aldrig får se något blomma eller växa. Det är ingen ide att ha en uppväxt samt blommande trädgård om man inte kan vara i den p.g.a att knotten äter upp en. Man kan stå ut med mycket, men inte så här extremt som det blivit här.
Så även om rådjuren redan ätit upp alla phlox och dagliljor...så ser vi fram emot nästa år...en blommande trädgård, knott fritt och solsemester....

Ha det gott
Carina

8 kommentarer:

Rosor och ruiner sa...

Förstår att ni gör det ni kan för att slippa dessa odjur!
Vackert med pionerna på tork. Jag har aldrig provat att torka pioner. Skulle vara roligt om du visar nån bild sen i vinter hur de ser ut som torkade.

Ester sa...

Vilken fin idé med pionerna! Denna underbara blomma är för vacker för att bara njutas en kort tid på sommaren :)

Kram Ester

Katarina sa...

Ja, det är en hemsk sommar vad gäller knott, sniglar och annat otyg. Hoppas knottfångaren fungerar. Vi delar en med grannen, men jag är tveksam till dess effekt för jag blir galen på knotten när jag är ute och gräver.(va köpte kanske inte bästa modellen). Håller med om att katter i trädgården är betydligt trevligare. Min följer mig varje morgon på "klippa snigel rundan".

Tant Otteskrufv sa...

Härliga bilder ni bjuder på! Synd att inte katter äter mygg. Och synd att de köttiga mördarsniglarna inte är goda att grilla.För att inte tala om hur synd det är att inte rådjuren kan hålla sig i skogen med sina fästingar och nöja sig med att äta opp kantarellerna.

IET sa...

Hos oss har det varit ovanligt mycket mygg i år (ta i trä inte så mycket knott - vilket jag tackar för eftersom jag är allergisk), så jag har hållit mig inomhus på kvällarna. Kanske vore en dylik maskin något för mig, så tack för tipset.
/iet

Camilla sa...

Så fint med pionerna hängandes så.

Du har så mycket fint pyntat!

Kram Camilla

Berit sa...

så läckert att kunna torka pioner, det visste jag inte att man kunde.Dessa (o)djur som inte kan lämna ens paradis i fred, lider med er alla som har problem med rådjur och harar, inte kul.
Ha en underbar dag!!

Irina K. sa...

Jag älskar pioner så tack för alla bilder du har presenterad här i din blog :)