lördag 8 oktober 2011

Höststädning i trädgården....

Det är många som frågar oss -är ni färdiga med trädgården??? Vid denna tid förmodar jag att det är den s.k höststädningen som frågan gäller. Svaret är alltid nej.....oavsett när på året den ställs. Vi har aldrig lyckats att känna oss färdiga med något som gäller trädgård. Jag inbillar mig att de som är såhär nördiga som vi (samt många med oss) ...aldrig blir färdiga. Det är väl det som är själva grejen. Konsten är att inte bli färdig med det som intresserar en.
Vi har inte heller samma syn på höststädning som de som återkommande frågar oss denna fråga. Höststäda för oss är att plocka bort en million pynt, stödpinnar, ställningar som inte ska vara ute under vintern. Det kan ta flera dagar.
Det som ska rosta får vara kvar, det som är rostigt tas in för att stoppa processen lite. Betong som vi gjutit själva står ute för det tål den. Keramik tas in. Vårt lilla trädgårdshus fylls till bredden av diverse pynt, sticklingar, och växter som står kvar i kruka.
Här har jag en liten spännande thuja samling  som står på tur att få komma ner i nån bädd. Dessa ska så småningom användas till bindningsmaterial till kransar.
Det många kallar städning i trädgården är ju att klippa ner risiga perenner, kratta löv...städa bort. Men vi gör ju inte det. Estetiskt är det ju kanske vackrare. Men växterna mår bättre att få vissna ner och ta tillbaka näringen i jorden. Även djuren som vi delar trädgården med uppskattar att det inte städas för noga.
Löven använder vi som ett skyddande täcke i rabatterna. Men såklart rensas ,ansas och krattas det även här.
Jag klippte faktiskt ner den Japanska malörten...endast för att binda kransar. Den sägs skydda mot häxor, troll och annat spännande väsen.
Ha det gott
Carina

9 kommentarer:

Anna Vattenkanna sa...

ja, man kan ju städa på olika sätt i sin trädgård. jag gör som du...låter allt växtmaterial bara vara. på en del ställen skyfflar jag lite extra löv annars får det hela ha sin gång. Maskarna och andra nerbrytare gör ju sitt jobb allra bäst!

Kram Anna Vattenkanna

~~~Lydias Gröna Fingrar~~~ sa...

Hihi, här går häxan runt och njuter av lugnet som börjar lägra sig i trädgården...malörten får nog allt stå kvar den också.
Varmkram Lydia

Ingela Olausson sa...

Vi har det på samma sätt. Här klipps inte ner eller rensas löv. Det tar ju maskarna hand om på våren.
Vi har också massor av trädgårdsprydnader att ta in. Vi höll på från tidiga förmiddan idag till sena eftermiddan innan vi var klara. Men det är klart, inte hela höströjet är färdigt än. Vi började lite smått för ett par veckor sen, och får nog fortsätta nån mer helg innan allt är färdigt.
Det är så kul att läsa eran blogg, man får allt lite inspiration.

Alen Trädgård sa...

Ja Carina vi nördar blir aldrig klara:) Skönt att det inte bara är vi som bär in mängder av pynt och plock:) Vi höststädar inte heller i trädgården, men när allt det är inne som ska vara inne - DÅ känner jag mig färdig och då infinner sig det stora lugnet;) Mys inne, pyssel och knåp är väldigt trevligt då;) Ha det gott KRAM/Monne

Nette sa...

Jeg har kun én gang følt mig færdig og klar til vinteren. Det var første år, jeg havde haven, som jeg fik først i november. Siden har jeg ALDRIG nået, det jeg gerne ville, inden vinteren bankede på. Og det selvom min have kun er lille.

De eneste blade jeg fjerner helt, er bladene på de rosenbuske, som har fået stråleplet i den våde sommer. Bladene fra træer og buske river jeg væk fra græsplænen og lægger ud i rabatterne.

Kan se på billederne at du har skønne ting rundt om i din have.

Lenas trädgård sa...

Jag klipper heller inte ner så mycket inför höst o vinter, Det har jag anammat på senare år. Visst ser det "skräpigt" ut, men växterna klarar sig bättre och ger mat till fåglarna i form av frön...
Men mycket plock blir det, dvs allt som ska plockas in för förvaring...
Fast ännu är det sköna, vackra höstdagar, så jag väntar lite till med det...
Lena

Lisa sa...

Hi hi, ja den där frågan får man alltför ofta. Jag städar inte heller i trädgården på hösten. Så fin kransen blev av malörten! jag offrar nog dem som står i kruka i plantskolan till en krans nu när jag stängt för säsongen. Ha det gott
Lisa/Lisas trädgård

Lotta sa...

Inte heller här klipps växterna inför hösten. Höststädning för mig innebär att jaga sork och mullvadar och städa efter deras härjningar.
Kram

Monica sa...

nej städa på hösten det är en förlust i systemet,,det ska ju multna och skydda,,,

Tack för krans ideen jag har gått här och funderat vad min höstkrans ska bli,,blir nu Japansk malört och nypon. Ha en go helg tack för titten! Kram Monica