onsdag 28 september 2011

Vågade åtgärder....

 Hösten är en skön årstid, när man väl förlikat sig med att trädgården  inleder  sin lååååånga vila. Just nu är trädgården mitt dåliga samvete. När jag har varit ledig så har det regnat och när det varit skönväder så har jag inte varit hemma. Så jag hoppas på en lång skön höst, för än finns det så mycket att göra och förbereda inför nästa säsong. Vi väntar på alla nya sköna pioner som beställts och skall  grävas ner.
Maken tog ett klokt beslut i helgen...nu ska häcken klippas rejält. Vi har dragit på det i många år och det har givit ett negativt resultat i form av en oformlig, svulstig, hög och ranglig häck. Vi uppskattar välfrisserade häckar. Denna snöbärshäck har inte varit lätt att få fin, de sista två åren.
Vi rekomenderar ingen att köpa en snöbärshäck, men den var gratis när penningpungen var tom. Så nu tog maken ett vågat beslut och gick loss på den. Den får vara kvar men i ett betydligt reducerat tillstånd.

Trädgården gör verkligen skäl för sitt namn. Den by vi bor i heter Mossebo. Ja här bor verkligen mossan. Det ligger ett fint lager av mossa på jorden. Det beror väl till stor del på att det har regnat så mycket. Har någon nån annan teori, eller knep om åtgärd så kom gärna med tips!!!

Men än bedårar och trollbinder trädgården mig. Idag hittade jag en söt liten Italiensk Clematis som jag glömt bort. Men nu längtar jag efter pionknölarna , det blir inga lökar nergrävda i år. Nu satsar vi på knölar som kommer ordentligt.
Ha det gott i hösten
Carina

8 kommentarer:

Ester sa...

Ibland måste man ta i så att det känns... Det kommer säkert att bli kanonbra till sommaren.
Hoppas ni får en skön trädgårdshelg!
Kram Ester

Alen Trädgård sa...

Det kommer att bli jättebra när häcken blivit ansad/tuktad:) Jag gick lös på vår Buddleja alternifolia i slutet av juli och Göran höll på att svimma hahaha. Nu är den jättefin:) Vad härligt med mer pioner det kan man inte få för många av:) Ha det gott/Monne

Christina sa...

Det låter härligt med nya pioner! Ni hade ju inga innan, eller ... ;)
Ha det så gott, det ska bli en kanonfin trädgårdshelg!
Kram
Christina

Annika Christensen sa...

Jag har gett upp att jag mossan men jag tror jag har lösningen nu.
Om man har en robotgräsklippare som klipper hela tiden så tror jag faktiskt att man slipper mossan.
Här har det varit alldeles för långt mellan klippningar iår pga regnet.
Ha det gott
Annika

gittan sa...

Mossa på jorden överallt, det har jag också även på de soligaste platserna i min trdgård. Min teori är densamma som din, för mycket regn! Dessvärre har jag ingen lösning på problemet. Rakar av det översta moss/jord-lagret där jag kan och kör iväg mossan till återvinningen i hopp om att slippa den mer.
Hoppas ni får en härlig trädgårdshelg / gittan

Hannele på Hisingen sa...

Lata jag behöver hösten och lite vila :)

haspet sa...

Visst är det härligt med höst i trädgården, det känns kravlöst på något vis. Vackert blir det också med alla fina färger och "nya" former på buskar och växter. Ha en skön söndag.// Peter

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Hårda tag behövs ibland. I år har allt växt mycket i trädgården, tycker jag. Allt regn kanske?
Nya pioner - vad roligt och ingen rådjursmat.
Ha det gott
Birgitta