söndag 11 september 2011

Sticklingsförsök...


Har prövat att sätta sticklingar innan med blandat resultat. Problemet är att jag inte har något bra utrymme att ställa dom på under den kalla vintern, utan dom har fått klara sig själva under ett tjockt lager lövtäcke. Dom får till en början stå i växthuset med en balja med vatten så att dom inte torkar ut. Sen har dom åkt ut. Kanske ska jag låta dom stå inne i växthuset hela vintern istället.


I år ska jag pröva en ny variant. Eftersom sticklingar vill stå längst kanterna på en kruka och ganska djupt, vilket resulterar i en stor mängd jord ( i detta fallet såjord ) som inte kommer till någon nytta. Jag har först tagit en stor djup kruka och i den stegvis minskat nästa kruka. På så vis kommer alla sticklingar att komma nära kanten och jag utnytjar mängden jord maximalt. Om varianten är lyckad visar sig inte förrens till våren men dom har stått så här i två veckor och dom ser ut att trivas.


Om det bara kunde sluta regna så hysteriskt så skulle hösten varit riktigt mysig. Har under helgen städat in diverse trädgårdspynt i föråd och växthus. Väntar nu bara med stor sorg tills vi får höra tranorna när dom ger sig iväg söder ut, då är det verkligen höst med vinter knakande i fogarna.

Ken

10 kommentarer:

Gunilla sa...

Vilket fint tips om krukorna då utnyttjas det ju maksimalt.

Jag undrar vad har ni satt för sticklingar.?

Hur går ni tillväga??

Ha det gott
Gunilla

Lotta 8`) sa...

smart med krukorna till sticklingsförökningen - hoppas det lyckas. När jag planerat en sticklingförökning lyckas det inte men när jag stoppat ned grenar som stöd för tex luktärtor - då har jag fått både spirea, klätterhortensia att gro :)

Även här har det röjts på ting ute i täppan idag. Gräsmattan fick jag undvika att gå på - den är riktigt geggig efter allt regn. Herregud - hur skall växterna klara sig i min kompakta, våta och kletiga lerjord i vinter om det fortsätter så här?! Får snart beställa ett lass med sand och höja rabatterna!

Nä - nu hoppas vi på ljuvlig septembersol ☼ kram ♥

Louise sa...

Vad fiffigt! Ska följa utvecklineg för att de om det varit en bra idé!

kram louise

Compact Garden sa...

Vad fiffigt Ken..tror du en sådan skulle klara sig skyddad på en balkong?
Kram Anne

Tusenfröjd sa...

Ja, men så kul att du & din chef kommer förbi! Jag är där både onsdag och torsdag, säkrast förmiddag! Men säg gärna till om du vet vilken dag!
Ser fram emot det!
Kram Liv

Trädgårdsdrömmar sa...

Gunilla:
Jag har satt olika fläder, varigerade hagtorn, storbladog poppel och olika lönnar.bla.
Jag klipper av ett årsskott som har börjat förveda sig, tar bort alla bladen utom något litet i toppen. sen ska sticklingen ner minst 10-15cm under jord så att fler gamla bladskott kommer under jorden. Sen ställer jag dom i växthuset med en högre brucka under som jag har vatten i så att krukan inte torkar ut. Sen får sticklingarna stå orörda till nästa vår, så för man se vilka som sätter nya skott.

Anne:
Klar du kan ha dom på balkongen. Ställ krukan skyddat.Har du sen något du kan täcka över den med som är vattentätt kan du ta ihopskrynklat tidningspapper och bädda in den med. Det ger ett bra skydd.

Christina sa...

Vilket bra tips! Hoppas att du lyckas med försöket!
Ha det gott!
Christina

Alen Trädgård sa...

Lycka till! Att testa olika metoder är alltid kul det kostar ju inget att försöka;) Ha det gott/Monne

IET sa...

Det är få saker som är så inspirerande som att se sticklingar i krukor på det där viset. Ska bli spännande att se om det funkar - otroligt bra idé.
/i.

Lotta sa...

Så smart! Det ska jag lägga på minnet.
Ha det bra