söndag 30 oktober 2011

Att koppla av med en god bok.

Finns det nått mysigare än att krypa upp i en go fotölj och läsa en bra bok??? I detta bibliotek finns det 2/4 trädgårdsböcker ,1/4 kokböcker och 1/4 historieböcker.
En liten brasa är heller aldrig fel.  
När jag skulle plocka ut mina favorit författare av trädgårdslitteratur så föll valet på :
Claus Dalby. Dansk trädgårdskreatör, fotograf, redaktör, författare osv..... Det är inte så svårt att läsa danska. Hans bilder och hans språk till... är en upplevelse. Jag tyckte om honom redan innan vi träffades. Genom hans språk samt bilder. Att han sen upplevs likadant som person var en extra bonus.
Mitt andra val föll på Hannu Sarenström. Honom har jag inte haft förmånen att träffa, men jag tycker att jag känner honom genom hans böcker, samt det jag sett av honom på tv. Jag gillar honom med stort G!!!!!!
Hans böcker läser jag igenom varje år, när trädgårdslängtan  blir för stark ...som för att göra plågan extra svår. Han skriver om trädgården precis som man själv känner.

Tasha Tudors trädgårdsbok har jag snart läst sönder. Jag älskar allt med henne. Jag kommer in i en så härlig stämmning när jag läser denna bok.
Det som slog mig när jag valt ut dessa böcker var hur mycket dessa tre personligheter faktiskt påminde om varandra. Extrema esteter som lever ut sina drömmar. Trädgård, vackra saker, djur, god mat allt i en härlig blandning. Sen insåg jag att...det är ju jag själv. Det är ju så här som jag vill leva.
Jag har valt ut dessa böcker för att dom beskriver en bild av mina egna drömmar.
Ser fram emot att bli gammal då vill jag leva som Tasha Tudor...med alla blommor och djur omkring mig. Laga mat och trädgårdskreera som Hannu samt vara så fulländad i mitt estetiska sinne som Claus.
Vilka härliga idoler jag har att inspireras av!!!
Carina

9 kommentarer:

Helens trädgård sa...

Du valde 3 jättefina trädgårdsböcker, alla inspirerande och med många vackra bilder i.
Har haft förmånen att träffa Hannu vid ett flertal tillfällen och han är lika glad, go, trevlig och mysig som sina böcker.
Din läsarvrå var supermysig.

Trevlig söndag!

Anonym sa...

De böcker du valt är också mina tre favoritböcker /författare! Vad jag gillar med dem är att de är så passionerade - de lever verkligen ut sin passion och det finns inget lagom med dem. Kanske därför jag gillar er blogg o trädgård så mycket också... /Ramona på Åland

Isas Trädgård sa...

Härliga inspirationsböcker du valt ut ... håller också Tasha Tudorboken som en av mina absoluta favoritböcker och håller inte Hannu trädgårdsabstinensen borta med sin glödande inspiration i mörkaste november ja då är det illa !
Mysig läshörna !
Ha det så gott !
Kram/Isa

Christina sa...

Jag har nog ingen av dessa böcker, det blir bra julklappstips. Min man besöker ju antikvariat, så ofta han kan och där brukar man kunna finna en del fina trädgårdsböcker.
Jag brukar ha en hel hög med trädgårdsböcker bredvid mig i soffan under vinterhalvåret. Det är så härligt att drömma sig bort i de vackra bilderna och beskrivningarna.
Ha det gott!
Kram
Christina

Compact Garden sa...

Kära du min vän..dom skulle stört gilla dej/er lika mycket som du/ni ser upp till dom..
Många varma sensommar kramar Anne

Hannele på Hisingen sa...

Några fina böcker du visar, favoriter, gillar att läsa nu på hösten, kram.

Ester sa...

Trädgårdsböckerna är helt fantastiska att ta till när det mesta utanför fönstret börjar likna kompost. Vilket härligt bibliotek ni har!
Kram Ester

Helena sa...

Jag kan inte göra annat än hålla med dig i dina bokval.Dessa böcker är lästa om o om igen av mig oxå!
Hannu har jag träffat flera gånger o han är precis så härlig o inspirerande som man fått intryck av i böcker,tidningar o tv.
Har även besökt hans underbara trädgård!
Hittade in till er från Annika.C idag.TACK för titten!
KRAM från mig!

Claus Dalby sa...

Kære Carina,

Tak, tak for dine søde ord.

Kh til jer begge fra Claus